• ulho

Ni med kunskap om viktminskning - hjälp!

jag har för 3,5 år sen genomgått et gastric bypass för att gå ner i vikt då jag led av svår fetma.
    en operation som gick enligt planen och jag tappade ca 35-40 kilo tillslut.
    jag var nöjd med mig själv även om jag fortfarabde räknades som överviktig så trivdes jag i mina ca 80 kilo.

för tre månader sen fick jag mitt första barn. och under min graviditet gick jag upp ca 30 kilo (fick svår havandeskapsförgiftning så det va en hel del västska på slutet) och dessa har jag nu svårt att bli av med.

jag har testat shape up appen men  efter tre veckor har jag bara gått ner nått kilo och då har jag ändrat mina matvanor radikalt! det gör mig oerhört frustrerad att de inte händer mer på vågen.

läste lite om 5;2 dieten men förstår den inte riktigt, någon som har bättre koll och kan hjälpa till? eller något annat effektivt sätt att få bort dessa 15 extrakilo ja har kvar sen förlossningen?

jag vill bara få en effektiv start så jag kan känna mig mer motiverad att fortsätta. just nu känns de inte vidare roligt då de inte ger nästan alls något resultat...

nån därute med några kloka råd?

känner att jag har så dålig kolla på vart jag borde börja...

tacksam för svar <3

• Svar på tråden Ni med kunskap om viktminskning - hjälp!
  • SilverEmma

Det finns något som heter 5 days pouch test. Det är som en "omstart" för långtidsopererade. Är inte jätteinsatt i det, men det ska finnas en bok om det.

Mitt N funkar hemskt dåligt. Barasåattnivetliksom.
  • jannej

Gör man av med mer energi än man äter går 99% av alla ner .

• ulho

jag förstår att man går ner om man gör av med mer än man tar in.

är dock rädd jag gör fel.

äter ofta bars till mellis, kan de va en bov?
    dricker en del lightläsk...
    promenerar varje dag, men mitt på dagen, och för in dom kalorierna i appen jag gjort av med och ibland "äter jag upp dom", är det kanske bättre att inte föra in dom alls?

kan de va så att man äter för lite? flera dagar har jag inte kommit upp i dom1270 kcal jag ska äta för att tex på helgen äta lite extra, kan de va boven?

• Alaura

Alltså ibland kan de vara svårt för vissa att gå ner i vikt för att man haft så mkt ätstörningar att kroppen känner sig otrygg och vågar inte gå ner i vikt.

I grunden brukar många som har svårt att gå ner ha sockerberoende eller tvångsmässig överätning. Men verkligen inte alla. Men OM du har det så välkomnar jag dig VARMT till tolvstegsprogrammet OA. Skriv OA sverige på google så hittar du hemsidan. Misstänker du missbruk av mat av ngt slag så rekomenderar jag dig att läsa sockerbomben av bitten jonsson. Bästa boken ever!!

Om du inte har dessa problem utan snarare att ngt är fel med kroppen så bör du kolla din ämnesomsättning. Be om att få kolla T4, T3 och TSH i blodprov. (Ibland vill dom skippa T3 men var bestämd! T3 har med fettförbränning i cellerna att göra)

Det sista du ska göra är att ta bort fett ur kosten. För då kommer kroppen aldrig bli lugn och trygg och våga gå ner i vikt. Då kommer den hålla fasst vid fettet som finns på kroppen allt vad den kan.

Jag håller inte med om det den över skriver. Det är många kroppar i det här samhället som är ur balans och inte kan gå ner i vikt trots kalori-restriktion. Enligt mig handlar de inte så mkt om kalorierna. Iaf inte i början. Det viktigaste är att ge kroppen det den behöver för att bli lugn och trygg och I BALANS. Sen när man är i balans i sin kropp kan man beställa en matplan där någon annan, ofta en sjuksköterska räknar ut ditt energibehov och sen ger dig matplan. Då ska du kanske äta 3 mål mat/dag. Varje mål ska se ut såhär: 130-140 gram protein, 30-35 gram fett och 200 gram grönsaker. Och sen köper man våg och litar på att denna uträkning är mer att lita på än sin egna uppfattning om hunger.

Frukt kan många gå upp i vikt av. Och kolhydrater i övrigt.

Jag skulle rekomendera LCHF utan mejeriprodukter.

Då äter man all slags kött (var försiktig med korv/köttbullar då de ofta finns mkt socker i dessa. Läs på innehållsförteckningen och köp endast de med mindre än 5 gram kolhydrater per 100 gram)

Du äter även ovanjordgrönsaker. För vissa funkar också att lägga till rotfrukter (ej potatis). Skippa ärtor och majs. Aldrig frukt.

Fettkälla är viktigt. Oljor (finns jätte goda oljor att ringla över maten, tex valnötsolja, pumpakärnsolja)

Annars finns en massa såser man kan köpa i tex stora ica butiker. Dessa såser är inte gjorda av mejerier. Tex bearnessåser med olika smaker, cafe de paris, ayoli. Men här e det också viktigt att kolla på kolhydratmängden på förpackningarna. Aldrig pulversåser.

Det kan kännas hårt att behöva äta såhär men måste man så måste man. Det handlar ju om vår hälsa och vårt välbefinnande.

• Isbit
    ulho skrev 2013-09-10 10:05:53 följande:

promenerar varje dag, men mitt på dagen, och för in dom kalorierna i appen jag gjort av med och ibland "äter jag upp dom", är det kanske bättre att inte föra in dom alls?

kan de va så att man äter för lite? flera dagar har jag inte kommit upp i dom1270 kcal jag ska äta för att tex på helgen äta lite extra, kan de va boven?
    Om du går med i mammafitness.se så får du lära dig allt det där.
    Jag lovar dig. Man tror att man gör rätt men man gör fel som man aldrig kunde tro....
  • Fröken Vargh
    ulho skrev 2013-09-10 10:05:53 följande:

Jag använder också Shape Up-appen, men jag för nästan aldrig in träning. Om du rör på dig lite varje dag och har den inställd på "normal aktivitet", då är redan dina promenader inräknade kan man säga.

I längden kan man absolut göra som du, att äta lite mindre i veckan och lite mer på helgen (gör så själv). Men man får akta så att man inte äter alldeles förmycket då. Sen är ju kroppen ingen maskin. Att du gått ner ett kilo hittills är inte fy skam! Ge det tid och om en vecka eller två kanske du plösligt rasar 2 kilo.

Om du nyligen fått barn kan det vara lite svårare att gå ner i vikt vilket beror på att dina hormoner inte är i balans än. Det kan ta upp till ett år innan din metabolism fungerar som tidigare, eftersom metabolismen styrs uteslutande av hormoner (högst individuellt). Minns själv när jag nyligen fått barn och inte gick ner någonting trots att jag levt på sallad i en vecka.. (var desperat och testade allt!)

Ge inte upp! Det är faktiskt det enda rådet jag kan ge. Tror de flesta faller just i den här gropen, att man hoppar på olika metoder med några veckors mellanrum och då blir det bara pannkaka.
  • Gladskit

Bars till mellis är ingen höjdare, de är ofta fullspäckade med socker. Eller i alla fall så pass att den energi man får till största delen kommer från kolhydrater och du behöver alla tre näringsämnena; kolhdyrater, protein och fett.
    Så börja med att försöka äta vanlig mat!

Ha skivad, rökt skinka i kylen. Perfekt att hacka ihop med keso, avocado eller på en smörgås för att få i sig protein. Koka några ägg.
    Naturella nötter och mandlar kan vara bra.
    Naturell yoghurt eller kvarg med frukt/nötter är bra mellis.

Jag kör även med proteindrinkar ibland men det gör jag bara i de fall jag vet att det kommer ta ett tag innan jag kan fylla på med mat, och där det är bättre att ta en sådan än att inte äta något alls. Det är kanske två ggr i veckan.

Sen är det jättebra att planera. Och laga mycket mat på en gång. Lagar du till exempelvis kycklingfiléer, lax eller något sådant och kyler så kan du sedan ha det till en sallad, ihop med någon god sås, hacka ner och ha i en gryta eller vad som helst. Tar man sig den tiden ett par ggr i veckan så förenklar man matlagningen varenda dag sedan.  

Svar på tråden Ni med kunskap om viktminskning - hjälp!