• Alaura

Ni med kunskap om viktminskning - hjälp!

Alltså ibland kan de vara svårt för vissa att gå ner i vikt för att man haft så mkt ätstörningar att kroppen känner sig otrygg och vågar inte gå ner i vikt.

I grunden brukar många som har svårt att gå ner ha sockerberoende eller tvångsmässig överätning. Men verkligen inte alla. Men OM du har det så välkomnar jag dig VARMT till tolvstegsprogrammet OA. Skriv OA sverige på google så hittar du hemsidan. Misstänker du missbruk av mat av ngt slag så rekomenderar jag dig att läsa sockerbomben av bitten jonsson. Bästa boken ever!!

Om du inte har dessa problem utan snarare att ngt är fel med kroppen så bör du kolla din ämnesomsättning. Be om att få kolla T4, T3 och TSH i blodprov. (Ibland vill dom skippa T3 men var bestämd! T3 har med fettförbränning i cellerna att göra)

Det sista du ska göra är att ta bort fett ur kosten. För då kommer kroppen aldrig bli lugn och trygg och våga gå ner i vikt. Då kommer den hålla fasst vid fettet som finns på kroppen allt vad den kan.

Jag håller inte med om det den över skriver. Det är många kroppar i det här samhället som är ur balans och inte kan gå ner i vikt trots kalori-restriktion. Enligt mig handlar de inte så mkt om kalorierna. Iaf inte i början. Det viktigaste är att ge kroppen det den behöver för att bli lugn och trygg och I BALANS. Sen när man är i balans i sin kropp kan man beställa en matplan där någon annan, ofta en sjuksköterska räknar ut ditt energibehov och sen ger dig matplan. Då ska du kanske äta 3 mål mat/dag. Varje mål ska se ut såhär: 130-140 gram protein, 30-35 gram fett och 200 gram grönsaker. Och sen köper man våg och litar på att denna uträkning är mer att lita på än sin egna uppfattning om hunger.

Frukt kan många gå upp i vikt av. Och kolhydrater i övrigt.

Jag skulle rekomendera LCHF utan mejeriprodukter.

Då äter man all slags kött (var försiktig med korv/köttbullar då de ofta finns mkt socker i dessa. Läs på innehållsförteckningen och köp endast de med mindre än 5 gram kolhydrater per 100 gram)

Du äter även ovanjordgrönsaker. För vissa funkar också att lägga till rotfrukter (ej potatis). Skippa ärtor och majs. Aldrig frukt.

Fettkälla är viktigt. Oljor (finns jätte goda oljor att ringla över maten, tex valnötsolja, pumpakärnsolja)

Annars finns en massa såser man kan köpa i tex stora ica butiker. Dessa såser är inte gjorda av mejerier. Tex bearnessåser med olika smaker, cafe de paris, ayoli. Men här e det också viktigt att kolla på kolhydratmängden på förpackningarna. Aldrig pulversåser.

Det kan kännas hårt att behöva äta såhär men måste man så måste man. Det handlar ju om vår hälsa och vårt välbefinnande.

Svar på tråden Ni med kunskap om viktminskning - hjälp!