• Anonym (Orolig)

Vilket BMI har era barn?

Förstår att detta är en känslig tråd, men med tanke på att dagens barn i många fall väger för mycket och att många föräldrar faktiskt är omedvetna om att deras barn väger för mycket så kanske det vore ett bra ämne att diskutera? Infogar en länk där man kan räkna ut BMI på sitt barn. Nu har ju många flera barn men ni får väl skriva i tråden då eller bara rösta för en. 😊 Mina barn ligger båda på 15 så det blir enkelt. Det som är lite roligt är att många ändå tycker den ena är väldigt smal. Men när man snart är 6 år ska revbenen synas, men det verkar folk inte veta idag. Sen kanske inte folk med bebisar ska rösta i tråden. Kan bli väldigt fel då! 😃😃 www.bmiraknare.nu/bmi-barn/

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket BMI har era barn?
  • yodi

röstade på 17 då det var närmast den som har högst bmi.

ena barnet 8 år bmi 16,83

andra barnet 6 år bmi 13,61

andra barnet 4 år bmi 13,54      

• Anonym (Z)
    Spartacus skrev 2013-09-06 20:51:34 följande:
    Jag önskar BMI kunde raderas från folks minne så enbart de som bär kunskap och har utbildningen att snacka övervikt med de som det berörs av det visste om det. Det missbrukas till vanvett! Jag är den i min familj som har lägst BMI men också den enda som har fett på min kropp. Två barn som förmodligen är gränsfall och en karl som är " överviktig" enligt bmi ... inte är de i närheten av övervikt nån av dem. De är snarare vad folk ser som smala. Mannen har rejäla ben och är smal men muskulös, tänk zlatan lååååång. Mina barn hsr ju fått samma kraftiga benstruktur även om de är smala o långa.

Äntligen nån vettig till
  • Blackout

Min 9-årige son har 15,31 och min yngsta son på 4½ har 14,88. Dock tycker jag inte att bmi är det bästa sättet att mäta övervikt på men det kan ju ge en fingervisning åtminstone. De är friska och starka och det är viktigast. Äter som hästar men rör sig därefter.

• Busbellan

Flicka 14 år - 13,96 Pojke 10 år - 13,72 Flicka 6 år - 12,93 Men det ger inte en riktigt rättvis bild egentligen av hur de ligger till jämfört vad som är normalt. För 14-åringen tex börjar normalt BMI först på 15,80 medan det för 6-åringen är normalt BMI från 13,42

Mamma till Nora, August och Ella
  • Vinterankan
    Anonym (17,5) skrev 2013-09-06 20:23:44 följande:
    Min 8-åriga dotter ligger nu på 17,5 vilket är normalvikt men hon är närmare gränsen för övervikt än hon var för ett par år sedan, då hon var precis på medel. Vi har järnkoll på hennes vikt eftersom hon är väldigt förtjust i mat (skulle glatt äta tre portioner av allt om hon fick) och jag har varit överviktig i hela mitt liv så jag tänker göra allt jag kan för att hon ska slippa det.  Men jag märker att det är svårare nu när hon är större och är mer hemma hos kompisar. Framförallt hos en kompis där hon är ofta äter de verkligen jämt och vad som helst :-/ det är ju jättesvårt att ta upp det med kompisens föräldrar (särskilt som det då känns som att jag kritiserar dem för att deras dotter är klotrund). Och sen kommer det ju bli ännu svårare när hon blir äldre och har mer egna pengar att handla för. Så nu känner jag att det är jätteviktigt att försöka få henne själv att vilja äta nyttigt och i lagom stora portioner, så hon klarar av att tacka nej när inte jag finns där och hindrar henne. Men det är inte så lätt. Jag tar gärna emot tips på hur man gör Eftersom hon inte är överviktig så känns det svårt att prata om det, det känns som att man överreagerar. Men jag känner henne ju och vet att hon knappt har någon botten själv utan hon skulle verkligen kunna bli jättetjock om man inte håller koll. 

Jag som har en extremt smal dotter pratar mycket om "lagom" med henne och att lagom gör att man mår bra. Jag vill inte riskera det där med att så mycket som möjligt är bra vilket kan ge ett överslag senare om hon lär sig att hon är duktig om hon äter mycket. Så jag brukar säga att äter man för lite så orkar man inte leka allt man vill och om man äter för mycket så kan man få ont i magen och må dåligt så man ska äta lagom. Om man har dn dotter som lätt äter för mycket kan man kanske byta ut att man inte orkar leka lika bra om man äter för mycket istället utan att man riskerar att bli trött eller så. Och att om man äter för lite så blir man svag så man måste äta lagom så att man både blir stark och orkar leka. För precis som jag inte vill pränta in i min dotter att mycket automatiskt är bra så antar jag att du inte vill pränta in att lite är bra.
  • MeNoLike

Pojke 6 år 17.09
    Pojke 6 år 15.87

Det skiljer 0.5 cm och 1.5 kg på dem ca. Båda är Normalsmala. Verkligen Inge övervikt som ena fick.
    De har alltid varit större är alla jämnåriga, ca ett huvud

• KimPossible

Jag skulle aldrig komma på tanken att mäta mina barns bmi, såvida jag inte misstänkte något allvarligt fel och en läkare rekommenderade en mätning. Men även då skulle jag ifrågasätta varför det behövdes och hur resultatet av mätningen skulle tolkas.

BMI är ju ett oerhört trubbigt instrument, som inte ens funkar bra på vuxna. Varför man applicerar det på barn är helt obegripligt.  

Det enda man göder med att mäta barns BMI är ätstörningar hos barnet, åt ena eller andra hållet. Sjukt.

Spartacus skrev 2013-09-06 20:51:34 följande:
    Jag önskar BMI kunde raderas från folks minne så enbart de som bär kunskap och har utbildningen att snacka övervikt med de som det berörs av det visste om det. Det missbrukas till vanvett!

Jag är den i min familj som har lägst BMI men också den enda som har fett på min kropp. Två barn som förmodligen är gränsfall och en karl som är " överviktig" enligt bmi ... inte är de i närheten av övervikt nån av dem. De är snarare vad folk ser som smala. Mannen har rejäla ben och är smal men muskulös, tänk zlatan lååååång. Mina barn hsr ju fått samma kraftiga benstruktur även om de är smala o långa.
    Spot on! {#emotions_dlg.flower}

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • Busbellan

Ni som är helt mot bmi mätning av barn, går ni på kontrollerna på bvc? Det görs ju nämligen rutinmässiga bmi mätningar på alla 4 åringar vid den kontrollen

• kaffeamanda
    Busbellan skrev 2013-09-06 22:29:07 följande:
    Ni som är helt mot bmi mätning av barn, går ni på kontrollerna på bvc? Det görs ju nämligen rutinmässiga bmi mätningar på alla 4 åringar vid den kontrollen

Många menar nog att man får ta bmi med en nypa salt. Min äldsta dotter är halvasiat och har alltid varit supersmal och väger typ ingenting så när minstingen kom som är helsvensk så tyckte jag att hon var jättetjock eftersom jag jämförde med den äldsta. Men hon ligger oxå under viktkurvan jämfört med längd, så då känns det faktiskt ganska skönt att det finn mätinstrument.
  • Anonym (Lyra)

Pojke 14 år: BMI 13,1
    Pojke 12 år: BMI 14,8
    Flicka 7 år: BMI 14,7 

• ApanApansson

Äldsta barnet är 2år 9mån. 92cm 13kg. BMI 15,36.

Stupid is, as stupid does!
  • Anonym (-)

14.2

Det var exakt denna tabell som skolsyster kollade BMI på i skolan.

Stämmer den inte???

Svar på tråden Vilket BMI har era barn?