• Anonym (Orolig)

Vilket BMI har era barn?

Förstår att detta är en känslig tråd, men med tanke på att dagens barn i många fall väger för mycket och att många föräldrar faktiskt är omedvetna om att deras barn väger för mycket så kanske det vore ett bra ämne att diskutera? Infogar en länk där man kan räkna ut BMI på sitt barn. Nu har ju många flera barn men ni får väl skriva i tråden då eller bara rösta för en. 😊 Mina barn ligger båda på 15 så det blir enkelt. Det som är lite roligt är att många ändå tycker den ena är väldigt smal. Men när man snart är 6 år ska revbenen synas, men det verkar folk inte veta idag. Sen kanske inte folk med bebisar ska rösta i tråden. Kan bli väldigt fel då! 😃😃 www.bmiraknare.nu/bmi-barn/

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket BMI har era barn?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Z) skrev 2013-09-06 19:51:44 följande:
    Ja och därför slänger du ur dig att mitt barn ör närmast fetma nör han inte ens är på gränsen, kolla dina länkar nogare nösta gång

Lite känslig idag? Varför tar man år sig så mycket när någon uppenbarligen misstagit sig, det undrar jag?
  • Anonym (fia)

mitt barn ligger på 16.45 och då ska han vara överviktigt, men inte då, han är superfin i kroppen och 110 byxorna faller av honom... hmm

• illustratören

Nu vet jag inte exakt hur noggrant det är med åldern, men det närmaste så hamnar han på 19.51.. Han är 1 år och 8 månader, så jag fick välja 2 år trots att han inte är så stor ännu.. BVC sa iaf på senaste besöket (för 1 vecka sen ca) att han följer sin kurva perfekt och att vikten är ''rätt'' för längden, så jag litar på dem.

• Anonym (Z)

Du antar en massa om du googlar bmi barn så får du upp direkt att man i te använder sig av den, man gör i gen omröstning innan man kollat länken att den är som för vuxna med stadiga siffror och man häver inte ur sig att nåns barn är farligt nära fetma sen får det vara en hir trist fredag för dig som helstman kollar upp saker innan så inte detta sker och har man inte kompetens så slänger man inte ur sig en sådan kommentar som du gjorde, du kan förstöra för många om du inte börjar tänka dig för! En fadäs man ber om ursäkt för men du anklagar mig för känslig

• Mamori

13, 17 för 7åring, undervikt på gränsen till normalvikt.

• Anonym (17,5)

Min 8-åriga dotter ligger nu på 17,5 vilket är normalvikt men hon är närmare gränsen för övervikt än hon var för ett par år sedan, då hon var precis på medel. Vi har järnkoll på hennes vikt eftersom hon är väldigt förtjust i mat (skulle glatt äta tre portioner av allt om hon fick) och jag har varit överviktig i hela mitt liv så jag tänker göra allt jag kan för att hon ska slippa det. 

Men jag märker att det är svårare nu när hon är större och är mer hemma hos kompisar. Framförallt hos en kompis där hon är ofta äter de verkligen jämt och vad som helst :-/ det är ju jättesvårt att ta upp det med kompisens föräldrar (särskilt som det då känns som att jag kritiserar dem för att deras dotter är klotrund). Och sen kommer det ju bli ännu svårare när hon blir äldre och har mer egna pengar att handla för.

Så nu känner jag att det är jätteviktigt att försöka få henne själv att vilja äta nyttigt och i lagom stora portioner, så hon klarar av att tacka nej när inte jag finns där och hindrar henne. Men det är inte så lätt. Jag tar gärna emot tips på hur man gör

Eftersom hon inte är överviktig så känns det svårt att prata om det, det känns som att man överreagerar. Men jag känner henne ju och vet att hon knappt har någon botten själv utan hon skulle verkligen kunna bli jättetjock om man inte håller koll. 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Z) skrev 2013-09-06 20:05:49 följande:
    Du antar en massa om du googlar bmi barn så får du upp direkt att man i te använder sig av den, man gör i gen omröstning innan man kollat länken att den är som för vuxna med stadiga siffror och man häver inte ur sig att nåns barn är farligt nära fetma sen får det vara en hir trist fredag för dig som helstman kollar upp saker innan så inte detta sker och har man inte kompetens så slänger man inte ur sig en sådan kommentar som du gjorde, du kan förstöra för många om du inte börjar tänka dig för! En fadäs man ber om ursäkt för men du anklagar mig för känslig

Ja du är känslig och jag borde kollat upp länken bättre. Att jag antydde att ditt barn låg nära fetma är väl ett ärligt misstag om jag inte sett hur tabellen funkat för andra åldrar? Det var väl inte konstigt att jag ställde de frågor jag gjorde när jag trodde det var grav övervikt enligt tabellen? Jag uttryckte mig heller varken fräckt, nedlåtande eller elakt mot dig. Så herregud skärp dig nu. Jag gjorde ett misstag ställde frågor baserade på en miss, nog diskuterat!
  • Anonym (Z)
    Anonym (Orolig) skrev 2013-09-06 20:24:58 följande:
    Ja du är känslig och jag borde kollat upp länken bättre. Att jag antydde att ditt barn låg nära fetma är väl ett ärligt misstag om jag inte sett hur tabellen funkat för andra åldrar? Det var väl inte konstigt att jag ställde de frågor jag gjorde när jag trodde det var grav övervikt enligt tabellen? Jag uttryckte mig heller varken fräckt, nedlåtande eller elakt mot dig. Så herregud skärp dig nu. Jag gjorde ett misstag ställde frågor baserade på en miss, nog diskuterat!

Du gör en miss du är otrevlig i tonen nu och jag ska ge mi mig? Du ör skyldig en fet ursäkt men jag ska ge mig hur tänker du då?
  • Anonym (hh)

pojke 3 år - 16,4
    pojke 2 år - 15,8

• Spartacus

Jag önskar BMI kunde raderas från folks minne så enbart de som bär kunskap och har utbildningen att snacka övervikt med de som det berörs av det visste om det. Det missbrukas till vanvett!

Jag är den i min familj som har lägst BMI men också den enda som har fett på min kropp. Två barn som förmodligen är gränsfall och en karl som är " överviktig" enligt bmi ... inte är de i närheten av övervikt nån av dem. De är snarare vad folk ser som smala. Mannen har rejäla ben och är smal men muskulös, tänk zlatan lååååång. Mina barn hsr ju fått samma kraftiga benstruktur även om de är smala o långa.

Svar på tråden Vilket BMI har era barn?