• Anonym (Orolig)

Vilket BMI har era barn?

Förstår att detta är en känslig tråd, men med tanke på att dagens barn i många fall väger för mycket och att många föräldrar faktiskt är omedvetna om att deras barn väger för mycket så kanske det vore ett bra ämne att diskutera? Infogar en länk där man kan räkna ut BMI på sitt barn. Nu har ju många flera barn men ni får väl skriva i tråden då eller bara rösta för en. 😊 Mina barn ligger båda på 15 så det blir enkelt. Det som är lite roligt är att många ändå tycker den ena är väldigt smal. Men när man snart är 6 år ska revbenen synas, men det verkar folk inte veta idag. Sen kanske inte folk med bebisar ska rösta i tråden. Kan bli väldigt fel då! 😃😃 www.bmiraknare.nu/bmi-barn/

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket BMI har era barn?
  • kaffeamanda

Svårt med omröstning när bmi räknas på samma sätt bara det att gränsen sänks med åldern. Vilket gör att ett barn som är 4 år och har 18 ligger på fetma samtidigt som en 14 åring med 18 ligger på normalvikt

• läkarstudent

Skillnaden med denna uträkning (iso-BMI) gentemot en vanlig BMI-uträkning är att gränserna för normalvikt, övervikt o.s.v. skiljer sig beroende på barnets ålder och kön. Min son har 13.88 vilket är normalt för hans ålder, men hade han varit två år äldre med samma längd och vikt hade han haft precis samma BMI som nu men räknats som underviktig.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • Anonym (Orolig)

Men vad irriterande!! Jag ser nu att BMI skalan blir olika beroende på ålder!? Då förstår jag varför vi pratar om varandra och mina alternativ blir ju helt missvisande. 😝

• läkarstudent
    kaffeamanda skrev 2013-09-06 19:43:29 följande:
    Svårt med omröstning när bmi räknas på samma sätt bara det att gränsen sänks med åldern. Vilket gör att ett barn som är 4 år och har 18 ligger på fetma samtidigt som en 14 åring med 18 ligger på normalvikt

Precis.
    Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • Anonym (Z)
    Anonym (Orolig) skrev 2013-09-06 19:34:50 följande:
    Bara antog det eftersom det verkade som BMI var missvisande och barnet då kanske var litet och gick hos BVC. Varför kan du inte berätta hur gammalt ditt barn är, vad h*n väger och längd och vikt? Enligt tabellen är 18.2 nästan fetma så därför antar jag att vikten är för hög.

Asgarv du är otrolig du hävdar mitt barn är på gränsen till fetma när barnet ligger närmare undervikt, lek med siffror på din länk så ser du siffrorna förändras hela tiden därför är den inte tillförlitlig. 18.2 på din länk och på den uträknaren som sjukvården räknar på barn ligger mitt barn på 17 nånting och där är det undervikt därför går vi inom läkarvården för han är underviktig inte bara smalis som nån ovan ansåg dennes barn var men du anser mitt barn ligger på fetmagräns du är otrolig och väldigt inkompetent om du inte kollat din länk mer en så
  • tobiq

Flicka, 3 år: 15,6.

Flicka, 5 år: 13,4.

Lillan är och har alltid varit rundare än storasyster.

• Vinterankan

Dottern har 12 vilket är undervikt enligt BMI men BVC har inte tyckt det finns någon anledning att oroa sig då hon följer sina kurvor. Själv tycker jag att hon ser helt normal ut (precis som jag antar att föräldrar till mulliga barn tycker deras ser normala ut). Fast nu i somras när man varit på badstranden och sett henne med andra barn i badkläder så har även jag tyckt hon ser väldigt smal ut, blir så tydligt då att hon är mycket smalare än alla andra.

• Anonym (Z)
    Anonym (Orolig) skrev 2013-09-06 19:43:59 följande:
    Men vad irriterande!! Jag ser nu att BMI skalan blir olika beroende på ålder!? Då förstår jag varför vi pratar om varandra och mina alternativ blir ju helt missvisande. 😝

Ja och därför slänger du ur dig att mitt barn ör närmast fetma nör han inte ens är på gränsen, kolla dina länkar nogare nösta gång
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Z) skrev 2013-09-06 19:45:48 följande:
    Asgarv du är otrolig du hävdar mitt barn är på gränsen till fetma när barnet ligger närmare undervikt, lek med siffror på din länk så ser du siffrorna förändras hela tiden därför är den inte tillförlitlig. 18.2 på din länk och på den uträknaren som sjukvården räknar på barn ligger mitt barn på 17 nånting och där är det undervikt därför går vi inom läkarvården för han är underviktig inte bara smalis som nån ovan ansåg dennes barn var men du anser mitt barn ligger på fetmagräns du är otrolig och väldigt inkompetent om du inte kollat din länk mer en så

Är jag inkompetent för att jag bara kollade BMI på mina egna barn innan, som för övrigt är lika gamla? Ja om du säger det så. Jag har bara gjort BMI tester på internet på vuxna tidigare och antog givetvis att detsamma gällde detta test för barn. Detta är ingen vetenskaplig undersökning heller vet du, utan en tråd gjord snabbt och i brist på annat att göra en fredagskväll. Så jag ber om ursäkt om jag inte granskade länken i minsta detalj innan och för att jag trodde du var en mamma till ett barn med övervikt.
Svar på tråden Vilket BMI har era barn?