• Anonym (FAQ önskas)

Hjälp tack! Insemination i Danmark (önskar sammanfattning)

Vi har inga egna simmare och planerar nu att ta hjälp ifrån Danmark.
    Är det någon snäll som kan hjälpa oss med en liten sammanfattning hur de hela går till, steg för steg.
    Vart tar vi tex första kontakten, hur fort går det ifall vi har bra koll på ägglossning osv, vad kostar det ca med hela köret per försök?
    Ja vi behöver veta allt helt enkelt :)
    Vi är fortfarande i planeringsfasen men hoppas någon som gjort detta kan komma med lite hjälp, tips och bra sammanfatta vad vi har framför oss (gärna i form av en lista så blir det enkelt haha).

TACK på förhand! 

• Svar på tråden Hjälp tack! Insemination i Danmark (önskar sammanfattning)
  • Anonym (Ensamstående)
    Anonym (Expert) skrev 2013-08-28 22:37:55 följande:
    Jag rekommenderar dig att gå med i Femmis där finns många kvinnor med mycket erfarenhet som är generösa med att dela med sig med sina erfarenheter
    Var inne på den sidan igår och tittade lite och funderar på det. Men av nån anledning så känns det så stort att gå med där. Får smälta det lite.
  • Anonym (FAQ önskas)

Hade tidigare fått en tid bokat till gyn då det uppstått en blödning (kanske vanlig mellanblödning) och ville kolla upp det. Med semestertider osv har de tagit långt tid och när de fortfarande är några veckor kvar tills de är dags ringde vi igår och frågade om vi kunde få göra de andra undersökningarna och prover som behövs för insemination.
    Förklarade att vi är ett par utan simmare som planerar att bli gravida i Danmark.
    Vi fick noll förståelse och ett långt föredrag om att man minsann inte gjorde så.
    Vi skulle göra som alla andra och börja med att boka en tid hos läkare som sen skulle skicka oss med remiss till en IVF-klinik osv. Hon ifrågasatte ifall vi gjort någon utredning tidigare i annat förhållande eller om de gjorts nyligen och några prover skulle vi inte få ta innan allt annat var gjort.
    Blev helt paff...
    Hur mycket har hon att göra med vad vi tänkt att göra?
    Ska vi inte kunna få en vanlig undersökning och provtagning som vi behöver utan att köra hela cirkusen med svensk sjukvård?
    Vi bor i en mindre stad, där vårdcentral ligger i en annan stad och gynmottagning i ännu en annan så inget verkar gå att göra på samma plats. Men hur går vi vidare? Har vi inte rätt att boka tid för att ta de prover som behövs och sen göra som vi tänkt?
    Att vi skulle till Danmark verkade hon på telefonen inte bry sig om och sa bara att en läkare måste begära de vi ska ha.
    Kan vi kontakta något annat ställe för de här? Kanske åka någonstans till Stockholm eller till en privat klinik för att få hjälp med proverna, eller ska vi kunna få de på vårdcentralen/gynmottagningen?

• Betula74
    Anonym (FAQ önskas) skrev 2013-09-06 11:24:40 följande:

Hade tidigare fått en tid bokat till gyn då det uppstått en blödning (kanske vanlig mellanblödning) och ville kolla upp det. Med semestertider osv har de tagit långt tid och när de fortfarande är några veckor kvar tills de är dags ringde vi igår och frågade om vi kunde få göra de andra undersökningarna och prover som behövs för insemination.
    Förklarade att vi är ett par utan simmare som planerar att bli gravida i Danmark.
    Vi fick noll förståelse och ett långt föredrag om att man minsann inte gjorde så.
    Vi skulle göra som alla andra och börja med att boka en tid hos läkare som sen skulle skicka oss med remiss till en IVF-klinik osv. Hon ifrågasatte ifall vi gjort någon utredning tidigare i annat förhållande eller om de gjorts nyligen och några prover skulle vi inte få ta innan allt annat var gjort.
    Blev helt paff...
    Hur mycket har hon att göra med vad vi tänkt att göra?
    Ska vi inte kunna få en vanlig undersökning och provtagning som vi behöver utan att köra hela cirkusen med svensk sjukvård?
    Vi bor i en mindre stad, där vårdcentral ligger i en annan stad och gynmottagning i ännu en annan så inget verkar gå att göra på samma plats. Men hur går vi vidare? Har vi inte rätt att boka tid för att ta de prover som behövs och sen göra som vi tänkt?
    Att vi skulle till Danmark verkade hon på telefonen inte bry sig om och sa bara att en läkare måste begära de vi ska ha.
    Kan vi kontakta något annat ställe för de här? Kanske åka någonstans till Stockholm eller till en privat klinik för att få hjälp med proverna, eller ska vi kunna få de på vårdcentralen/gynmottagningen?

Är inte längre anonym fd expert hör av dig till mig så kan jag tipsa dig. J-la sätt jag blir så ledsen på all denna översättarattityd. 
  • Linastrumpan

Som redan skrivits finns den praktiska informationen på respektive kliniks hemsida. Ang tankar och funderingar så kan jag bidra med mina. Jag har två barn (7.5 o 4.5 år) som kommit till i Danmark. Jag har valt att skaffa dem ensam men jag antar att mycket ändå är samma.
    Då för drygt 8år sen fanns bara storkkliniken att tillgå, i alla fall som singel och det fanns bara anonyma donatorer. Jag funderade en hel del ang att jag berövar mina barn en del av sin biologiska bakgrund och vad det kan komma att få för konsekvenser. Mitt eget liv spelade stor roll i det hela då jag är adopterad och vet vad det innebär att inte veta vad man ärvt och vem man liknar och vad man kommer ifrån. Men för mig har det inte varit så viktigt så jag kände mig ändå trygg i att mina barn inte skulle kunna få veta.
    Från det att jag bestämde mig tills jag åkte till kliniken tog det 2mån. Då hade jag tagit de prover man behövde, haft koll på min menscykel 6mån bakåt och bestämt tid för journalsamtal via telefon. Jag valde att låta kliniken välja donator helt och hållet. Hade mitt journalsamtal en torsdag och fick positivt äl test en lördag. Åkte ner och lyckades på första försöket.
    När jag bestämde mig för att försöka få ett till barn så fanns fler kliniker samt möjligheten till öppen donator.
    Jag valde samma klinik eftersom jag varit där förut och slapp då kostnaden för ett nytt journalsamtal. Jag bad kliniken om en donator som liknade mitt första barns donator och jag valde en anonym även denna gång. Mycket för att det inte kändes rätt att mitt ena barn inte skulle kunna få reda på något men den andra skulle. Även denna gång testade jag positivt på en lördag och blev gravid på första försöket. Jag har således inte haft något problem att behöva vara akut ledig från jobbet.
    Som adopterad och mamma till två donatorbarn är jag mycket för ärlighet och öppenhet. Mina barn vet hur de kommit till och även min egna historia. Däremot så är det inget jag känner mig tvingad att berätta i tid och otid men jag är noga med att mina barn inte ska känna att det är något de måste dölja utan jag vill att de ska känna sig trygga och stolta över att de är de de är och utan storkklinken och Danmark hade de inte funnits ð???

• Linastrumpan

För att förtydliga så tog det två dagar från journalsamtal o insemination mao det gick ganska snabbt

• Anonym (FAQ önskas)
    Betula74 skrev 2013-09-06 20:09:06 följande:
    Är inte längre anonym fd expert hör av dig till mig så kan jag tipsa dig. J-la sätt jag blir så ledsen på all denna översättarattityd. 

Du har fått ett meddelande Glad
  • PiOmiO

Har själv gjort 4insemination (min man saknar spermier pga han opererats för cancer och fått cellgifter), vi har varit på Sellmer i köpenhamn, mycket trevliga och tillmötesgående. Jag har skrivit utförligt i min blogg om ni undrar hur vägen emot inseminationerna gått. Har även gjort två IVF innan vi fick reda på att det inte fanns spermier att tillgå. Nu står vi i en kö (1,5års väntetid) för att få ta emot donerade spermier i Sverige. SANSLÖST lång kö...
    Om ni vill läsa i bloggen så är det från och med 14februari som vi gick över till Insemination där ser ni hela sättet hur vi tagit kontakt med danmark, köpt spermier från sädbank osv. osv.
    www.piomio.blogg.se

IVF-/Inseminations bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • Anonym (FAQ önskas)
    PiOmiO skrev 2013-09-27 15:12:25 följande:
    Har själv gjort 4insemination (min man saknar spermier pga han opererats för cancer och fått cellgifter), vi har varit på Sellmer i köpenhamn, mycket trevliga och tillmötesgående. Jag har skrivit utförligt i min blogg om ni undrar hur vägen emot inseminationerna gått. Har även gjort två IVF innan vi fick reda på att det inte fanns spermier att tillgå. Nu står vi i en kö (1,5års väntetid) för att få ta emot donerade spermier i Sverige. SANSLÖST lång kö...
    Om ni vill läsa i bloggen så är det från och med 14februari som vi gick över till Insemination där ser ni hela sättet hur vi tagit kontakt med danmark, köpt spermier från sädbank osv. osv.
    www.piomio.blogg.se

Tack, ska kolla din blogg.
    Men varför går ni över till kö i Sverige, blev du aldrig gravid på dina 4 försök? 
  • Anonym (FAQ önskas)

I veckan var vi på kontroll för blödning (som ja skrev om tidigare) och vanlig kontroll hos gyn, cellprov osv. När vi ändå var där berättade vi att vi planerade insemination i Danmark och frågade om vi inte kunde få ta de prover som behövs. Läkaren förklarade att dom egentligen inte brukar hjälpa till med sånt men gjorde ändå ultraljud osv (allt såg bra ut) och beställde blodprover.
    Dock var sköterskan (samma kärring som var så dum på telefonen) som tog proverna väldigt negativ och ifrågasatte varför det inte dög med Svensk hjälp.
    Vi förklarade att kön i Sverige var minst 1,5 år men hon fnyste bara och sa att de trodde hon verkligen inte att de var. Hon tog proverna men ville inte ta för Röda hund, för de behöver man minsann inte i Sverige. Dock tog hon ett extra rör och sa att hon ev skulle skicka iväg de också... så vi får se hur de blev.
    Nu väntar vi på svar och hoppas allt ser bra ut, sen har vi tänkt ta vi kontakt med Danmark.
    Nu känns de som vi i alla fall kommit igång. 

• PiOmiO
    Anonym (FAQ önskas) skrev 2013-09-28 11:11:30 följande:

Tack, ska kolla din blogg.
    Men varför går ni över till kö i Sverige, blev du aldrig gravid på dina 4 försök? 
    Vi går inte över till kö i Sverige. Vi HAR stått i kö i Sverige sedan februari iår. Men kötiden är 1,5år till 2år....Helt sanslöst lång kötid... Därav försöker vi i danmark. Nej har inte blivit gravid på de fyra försök vi gjort i danmark. Får se om det blir ett försök till snart.... Det kommer ju dröja innan vi blir kallade i sverige.
    Anonym (FAQ önskas) skrev 2013-09-28 11:34:02 följande:
    I veckan var vi på kontroll för blödning (som ja skrev om tidigare) och vanlig kontroll hos gyn, cellprov osv. När vi ändå var där berättade vi att vi planerade insemination i Danmark och frågade om vi inte kunde få ta de prover som behövs. Läkaren förklarade att dom egentligen inte brukar hjälpa till med sånt men gjorde ändå ultraljud osv (allt såg bra ut) och beställde blodprover.
    Dock var sköterskan (samma kärring som var så dum på telefonen) som tog proverna väldigt negativ och ifrågasatte varför det inte dög med Svensk hjälp.
    Vi förklarade att kön i Sverige var minst 1,5 år men hon fnyste bara och sa att de trodde hon verkligen inte att de var. Hon tog proverna men ville inte ta för Röda hund, för de behöver man minsann inte i Sverige. Dock tog hon ett extra rör och sa att hon ev skulle skicka iväg de också... så vi får se hur de blev.
    Nu väntar vi på svar och hoppas allt ser bra ut, sen har vi tänkt ta vi kontakt med Danmark.
    Nu känns de som vi i alla fall kommit igång. 

Helt otroligt vilka osammarbetsvilliga personer det finns... Blir ARG över att hon inte "tror på att det är så lång kö" Det är SANSLÖST lång kö... på Sahlgrenskas hemsida har de ju höjt kötiden till TVÅ år nu =/
    IVF-/Inseminations bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • Anonym (FAQ önskas)
    PiOmiO skrev 2013-10-04 19:42:36 följande:
    Vi går inte över till kö i Sverige. Vi HAR stått i kö i Sverige sedan februari iår. Men kötiden är 1,5år till 2år....Helt sanslöst lång kötid... Därav försöker vi i danmark. Nej har inte blivit gravid på de fyra försök vi gjort i danmark. Får se om det blir ett försök till snart.... Det kommer ju dröja innan vi blir kallade i sverige.

Helt otroligt vilka osammarbetsvilliga personer det finns... Blir ARG över att hon inte "tror på att det är så lång kö" Det är SANSLÖST lång kö... på Sahlgrenskas hemsida har de ju höjt kötiden till TVÅ år nu =/

Ja de är väldigt tråkigt att bli bemött på surt. De vore en annan sak om dom enligt lag inte fick hjälpa till osv men nu finns de ju inget försvar mer än ovilja, och de är ju inte något privat som ska konkurera så ja förstår inte varför de ska vara så svårt att hjälpa till.
    Men men, kanske fick vi ändå de vi behöver. Har gått en vecka nu och vi väntar fortfarande på provsvaren.
    Dom sa att de skulle gå på några dagar efter som inget skulle skickas iväg på odling(?) så vi hoppas de går fort och blir bra.  
  • Anonym (Lycka till)

Hej

På¨storkklinikens hemsida finns ett kompendium på ca 40 sidor. Skriv ut det och läs många, många gånger. De t är ett mycket bra matrial.

Jag skulle rekommendera Trianglen (många lesbiska väljer det, här på FL skrivs inte så mycket om dem). Storkkliniken vinner del flesta svenska patienter för att de marknadsförs sig hit, säger att de pratar skandinaviska, ligger mitt i Köpenhamn. Trianglen ligger liten bit utanför precis som de övriga IVFklinikerna. Skulle säga att med promenaden så är det max 30 min. Förmodligen mindre.

Ni får välja mellan öppen och anonym donator. I Sverige är det bara tillåtet med öppen donator. Ni kan även köpa sperma från en hemsida som jag inte minns namnet på. Skulle rekommendera det.

På Storkkliniken rekommenderar de starkt att du ska använda Clearblues ägglossningstest. Beroende på din ålder så avgör de när du ska vara där efter att du fått glada gubben på testet.

Skulle rekommendera dig att ta ett blodprov och kolla AMHvärdet, oavsett din ålder. OBS Danmark och Sverige har olika skaler. Danmarks skala är 7 ggr större. I Sverige bör man ha 0,7 på testet för att ha chans (vet inte hur jag ska gradera "chans") men samma värde i Danmark, är då ca 4,9. Så säger de att du bör ha ett värde över 3! och du fått ett värde i Sverige på 1,0 så ligger du då över eftersom 1,0 x 7 är 7 vilket är mycket högre än 3.

Din ålder och amhvärdet (amhvärdet är lite omtvistat) så kanske ni direkt ska överväga IVF med donerad sperma. Vänta inte för länge. Ta akupunktur. Storkklinikens akupunkturkvinna är jätteduktig!

Jag avråder från CFCkliniken. Många många här på FL går dit för att de är billigast men oj så många som är missnöjda med dem. Har aldrig läst något illa om Triangeln.

Vad gäller att få blodproverna tagna i Sverige. Kan behöva ringas många samtal tills man får hjälp tyvärr. Klinikerna i Danmark kan oftast hjälpa till och kostar nog då ca 1000SEK om jag minns rätt. Men då krävs det ju en resa dit. Men undrar om inte Triangeln kanske ändå kräver en undersökning även innan insemination.

Mycket info finns i trådar här på FL.

Lycka till

• Anonym (FAQ önskas)

Efter lite mer än 3 veckor så fick vi så våra provsvar igår.
    Cellprov (som togs när vi ändå var där) var normalt.
    Klamydia, hepatit B och C, HIV och syfilis visade inget.
    För Rubella immunitet står de 50 positivt, vad innebär det?  
    Dock var Prolaktinet "lätt förhöjt" och ska nu tas om.
    (har vi missat något prov som måste finnas med till Danmark?

Antar att de inte är någon ide att kontakta Danmark ännu, förens nästa Prolaktinprov tagits?
    Vad innebär detta?
    Mensen kommer ju varje månad men innebär detta att ägglossning uteblir, eller även nåt annat?

Har försökt kolla runt på nätet om Prolaktin men blir bara snurrig. Värden hit och dit men alla säger olika osv.
    Kan detta göra att vi inte kan få barn, eller att vi måste göra nåt mer än vanlig insemination?

Från att bara gått och väntat provsvar för att få åka iväg till insemination till oro och ännu mera väntan...

• Anonym (FAQ önskas)
    Anonym (FAQ önskas) skrev 2013-10-22 11:39:19 följande:
    Efter lite mer än 3 veckor så fick vi så våra provsvar igår.
    Cellprov (som togs när vi ändå var där) var normalt.
    Klamydia, hepatit B och C, HIV och syfilis visade inget.
    För Rubella immunitet står de 50 positivt, vad innebär det?  
    Dock var Prolaktinet "lätt förhöjt" och ska nu tas om.
    (har vi missat något prov som måste finnas med till Danmark?

Antar att de inte är någon ide att kontakta Danmark ännu, förens nästa Prolaktinprov tagits?
    Vad innebär detta?
    Mensen kommer ju varje månad men innebär detta att ägglossning uteblir, eller även nåt annat?

Har försökt kolla runt på nätet om Prolaktin men blir bara snurrig. Värden hit och dit men alla säger olika osv.
    Kan detta göra att vi inte kan få barn, eller att vi måste göra nåt mer än vanlig insemination?

Från att bara gått och väntat provsvar för att få åka iväg till insemination till oro och ännu mera väntan...
    Även ämnesomsättningsprov togs och de var normalt.

Svar på tråden Hjälp tack! Insemination i Danmark (önskar sammanfattning)