Inlägg från: Anonym (FAQ önskas) |Visa alla inlägg
  • Anonym (FAQ önskas)

Hjälp tack! Insemination i Danmark (önskar sammanfattning)

Vi har inga egna simmare och planerar nu att ta hjälp ifrån Danmark.
    Är det någon snäll som kan hjälpa oss med en liten sammanfattning hur de hela går till, steg för steg.
    Vart tar vi tex första kontakten, hur fort går det ifall vi har bra koll på ägglossning osv, vad kostar det ca med hela köret per försök?
    Ja vi behöver veta allt helt enkelt :)
    Vi är fortfarande i planeringsfasen men hoppas någon som gjort detta kan komma med lite hjälp, tips och bra sammanfatta vad vi har framför oss (gärna i form av en lista så blir det enkelt haha).

TACK på förhand! 

• Svar på tråden Hjälp tack! Insemination i Danmark (önskar sammanfattning)
  • Anonym (FAQ önskas)
    Anonym (Expert) skrev 2013-08-25 19:27:45 följande:
    Gå in och kolla på Copenhagen fertility center, Stork och Vitanovas hemsida så finns det utmärkt information.

Tack.

Skulle även vilja höra andra som gått samma väg. Borde väl finnas ett gäng här på FL.
  • Anonym (FAQ önskas)

Tack för era svar!

Vore väldigt intressant att höra någon berätta lite som gjort insemination själv. Hur har man tänkt kring val av donator, hur lång tid tog det från start av planering till graviditet och vad fanns för tankar och funderingar innan allt drog igång?
    Vi vet ju hur vi tänker och fungerar, men att höra någon annan berätta om sin väg vore väldigt intressant.  

• Anonym (FAQ önskas)
    Anonym (Expert) skrev 2013-08-27 21:18:54 följande:
    Jag valde att inte välja donator. Vad säger det att han är blond eller har gröna ögon det kan hoppa över en generation. Om jag skulle haft en partner så har jag inga preferenser. Jag vill inte heller att det blir för mycket shopping av egenskaper ibland när kvinnor lägger ner tid på att titta på donatorns baby-foto, lyssna på hans röst, fundera på rätt yrke och ögonfärg osv så undrar jag om det handlar om att man inte är bekväm med det man gör utan vill ha en konstig fejkad relation.  Låt naturen eller åtminstone kliniken välja så tänkte jag.. Jag valde anonym donator - jag vill inte att mitt eventuella barn ska få kontakt med någon främling som kan vara precis vem som helst, få förväntningar på något annat. Jag tänker att väljer man att skaffa barn på det här sättet då är det jag eller vi som är familjen ingen annan. Jag gjorde först ett försök , det tog kanske max 2månader tills det första försöket från att prover och kontakt med kliniken togs. Därefter kom livet emellan gjorde paus i 1år därefter under 1år 7försök blev gravid på no 1, 2 och 7 men fick missfall. Jag har tänkt att varje försök är sitt eget. Varit realist de flesta lyckas inte på första försöket det gör ju inte ens fertila par. 

Jag var mest förvånad över att det inte var svårare att göra inseminationer än det var. Det jobbiga var som jag tidig skrivit att få till det med jobbet. Att vänta ägglossning en hel helg för att den ska dra över och hamna på måndagen. Att stå i valet och kvalet att ljuga för jobbet efter att all kraft som uppbådats för att åka bara skiter sig- jag åkte bör tilläggas men vad jag brottats med det.
    Stort tack för din berättelse!

Vi har pratat om det här med val av donator och de är lite delat. Kvinnan får ju sin del automatiskt och behöver ju inte välja, men mannen har ju inget att göra mer än att bara vänta och vill kanske känna sig delaktig genom att få försöka välja efter sitt utseende osv, efter bästa möjliga mån. Antar att de är annat om man gör det själv än om man är ett par. Det är svårt de där. Man vill ju inte att det ska bli shopping av de och att man blir petig i sitt val men förstår om mannen vill titta och välja en del.
    Vi har 70 mil till Malmö så resorna kommer att bli jobbiga, speciellt om de blir många. Vi har lite dåliga förbindelser för tåg osv så resorna kommer att bli med bil.
    Att ljuga på jobbet funkar nog några gånger men efter ett tag lär man nästan då berätta för chefen om de ska bli hållbart.
    Man hoppas ju att det inte så behövas så många gånger innan vi lyckas men de går ju inte att veta.

Hur gjorde du val av klinik, eller har du varit på flera olika? Vad ska man gå på liksom?
    Tar man kontakt med kliniken först eller kan man ta proverna innan så är men helt klar att köra igång?
    Om det drar ut på tiden med att bli gravid, måste man då ta om prover osv?

Vi har tittat lite på de donatorerna som finns att se, bara för att se hur de ser ut och hur de funkar och de som känns lite konstigt med hela grejen är att varje "personligt" brev känns lika. Ingen skriver något annat än den andra förutom lite omförmulerat. Och första beskrivningarna av personen känns också överdrivet positiva på alla. Känns lite "smörigt" och onödigt, som om man säljer en bil eller nåt.
    Sen känns de lite obehagligt att man inte vet hur dom kollat genetiska sjukdomar mer än att fråga dom. Den som vill sälja nåt talar väl inte om de negativa om man vet att de då blir stop. Vad säger att de inte finns psykisk sjukdom eller andra sjukdomar i släkten egentligen. Visst, de kanske man inte kan utesluta om de vore "på riktigt" heller men man vill ju utesluta de i största möjliga mån i alla fall.
    Eller så kanske vi bara tänker lite för mycket just nu :) 

• Anonym (FAQ önskas)

Hade tidigare fått en tid bokat till gyn då det uppstått en blödning (kanske vanlig mellanblödning) och ville kolla upp det. Med semestertider osv har de tagit långt tid och när de fortfarande är några veckor kvar tills de är dags ringde vi igår och frågade om vi kunde få göra de andra undersökningarna och prover som behövs för insemination.
    Förklarade att vi är ett par utan simmare som planerar att bli gravida i Danmark.
    Vi fick noll förståelse och ett långt föredrag om att man minsann inte gjorde så.
    Vi skulle göra som alla andra och börja med att boka en tid hos läkare som sen skulle skicka oss med remiss till en IVF-klinik osv. Hon ifrågasatte ifall vi gjort någon utredning tidigare i annat förhållande eller om de gjorts nyligen och några prover skulle vi inte få ta innan allt annat var gjort.
    Blev helt paff...
    Hur mycket har hon att göra med vad vi tänkt att göra?
    Ska vi inte kunna få en vanlig undersökning och provtagning som vi behöver utan att köra hela cirkusen med svensk sjukvård?
    Vi bor i en mindre stad, där vårdcentral ligger i en annan stad och gynmottagning i ännu en annan så inget verkar gå att göra på samma plats. Men hur går vi vidare? Har vi inte rätt att boka tid för att ta de prover som behövs och sen göra som vi tänkt?
    Att vi skulle till Danmark verkade hon på telefonen inte bry sig om och sa bara att en läkare måste begära de vi ska ha.
    Kan vi kontakta något annat ställe för de här? Kanske åka någonstans till Stockholm eller till en privat klinik för att få hjälp med proverna, eller ska vi kunna få de på vårdcentralen/gynmottagningen?

• Anonym (FAQ önskas)
    Betula74 skrev 2013-09-06 20:09:06 följande:
    Är inte längre anonym fd expert hör av dig till mig så kan jag tipsa dig. J-la sätt jag blir så ledsen på all denna översättarattityd. 

Du har fått ett meddelande Glad
  • Anonym (FAQ önskas)
    PiOmiO skrev 2013-09-27 15:12:25 följande:
    Har själv gjort 4insemination (min man saknar spermier pga han opererats för cancer och fått cellgifter), vi har varit på Sellmer i köpenhamn, mycket trevliga och tillmötesgående. Jag har skrivit utförligt i min blogg om ni undrar hur vägen emot inseminationerna gått. Har även gjort två IVF innan vi fick reda på att det inte fanns spermier att tillgå. Nu står vi i en kö (1,5års väntetid) för att få ta emot donerade spermier i Sverige. SANSLÖST lång kö...
    Om ni vill läsa i bloggen så är det från och med 14februari som vi gick över till Insemination där ser ni hela sättet hur vi tagit kontakt med danmark, köpt spermier från sädbank osv. osv.
    www.piomio.blogg.se

Tack, ska kolla din blogg.
    Men varför går ni över till kö i Sverige, blev du aldrig gravid på dina 4 försök? 
  • Anonym (FAQ önskas)

I veckan var vi på kontroll för blödning (som ja skrev om tidigare) och vanlig kontroll hos gyn, cellprov osv. När vi ändå var där berättade vi att vi planerade insemination i Danmark och frågade om vi inte kunde få ta de prover som behövs. Läkaren förklarade att dom egentligen inte brukar hjälpa till med sånt men gjorde ändå ultraljud osv (allt såg bra ut) och beställde blodprover.
    Dock var sköterskan (samma kärring som var så dum på telefonen) som tog proverna väldigt negativ och ifrågasatte varför det inte dög med Svensk hjälp.
    Vi förklarade att kön i Sverige var minst 1,5 år men hon fnyste bara och sa att de trodde hon verkligen inte att de var. Hon tog proverna men ville inte ta för Röda hund, för de behöver man minsann inte i Sverige. Dock tog hon ett extra rör och sa att hon ev skulle skicka iväg de också... så vi får se hur de blev.
    Nu väntar vi på svar och hoppas allt ser bra ut, sen har vi tänkt ta vi kontakt med Danmark.
    Nu känns de som vi i alla fall kommit igång. 

• Anonym (FAQ önskas)
    PiOmiO skrev 2013-10-04 19:42:36 följande:
    Vi går inte över till kö i Sverige. Vi HAR stått i kö i Sverige sedan februari iår. Men kötiden är 1,5år till 2år....Helt sanslöst lång kötid... Därav försöker vi i danmark. Nej har inte blivit gravid på de fyra försök vi gjort i danmark. Får se om det blir ett försök till snart.... Det kommer ju dröja innan vi blir kallade i sverige.

Helt otroligt vilka osammarbetsvilliga personer det finns... Blir ARG över att hon inte "tror på att det är så lång kö" Det är SANSLÖST lång kö... på Sahlgrenskas hemsida har de ju höjt kötiden till TVÅ år nu =/

Ja de är väldigt tråkigt att bli bemött på surt. De vore en annan sak om dom enligt lag inte fick hjälpa till osv men nu finns de ju inget försvar mer än ovilja, och de är ju inte något privat som ska konkurera så ja förstår inte varför de ska vara så svårt att hjälpa till.
    Men men, kanske fick vi ändå de vi behöver. Har gått en vecka nu och vi väntar fortfarande på provsvaren.
    Dom sa att de skulle gå på några dagar efter som inget skulle skickas iväg på odling(?) så vi hoppas de går fort och blir bra.  
  • Anonym (FAQ önskas)

Efter lite mer än 3 veckor så fick vi så våra provsvar igår.
    Cellprov (som togs när vi ändå var där) var normalt.
    Klamydia, hepatit B och C, HIV och syfilis visade inget.
    För Rubella immunitet står de 50 positivt, vad innebär det?  
    Dock var Prolaktinet "lätt förhöjt" och ska nu tas om.
    (har vi missat något prov som måste finnas med till Danmark?

Antar att de inte är någon ide att kontakta Danmark ännu, förens nästa Prolaktinprov tagits?
    Vad innebär detta?
    Mensen kommer ju varje månad men innebär detta att ägglossning uteblir, eller även nåt annat?

Har försökt kolla runt på nätet om Prolaktin men blir bara snurrig. Värden hit och dit men alla säger olika osv.
    Kan detta göra att vi inte kan få barn, eller att vi måste göra nåt mer än vanlig insemination?

Från att bara gått och väntat provsvar för att få åka iväg till insemination till oro och ännu mera väntan...

• Anonym (FAQ önskas)
    Anonym (FAQ önskas) skrev 2013-10-22 11:39:19 följande:
    Efter lite mer än 3 veckor så fick vi så våra provsvar igår.
    Cellprov (som togs när vi ändå var där) var normalt.
    Klamydia, hepatit B och C, HIV och syfilis visade inget.
    För Rubella immunitet står de 50 positivt, vad innebär det?  
    Dock var Prolaktinet "lätt förhöjt" och ska nu tas om.
    (har vi missat något prov som måste finnas med till Danmark?

Antar att de inte är någon ide att kontakta Danmark ännu, förens nästa Prolaktinprov tagits?
    Vad innebär detta?
    Mensen kommer ju varje månad men innebär detta att ägglossning uteblir, eller även nåt annat?

Har försökt kolla runt på nätet om Prolaktin men blir bara snurrig. Värden hit och dit men alla säger olika osv.
    Kan detta göra att vi inte kan få barn, eller att vi måste göra nåt mer än vanlig insemination?

Från att bara gått och väntat provsvar för att få åka iväg till insemination till oro och ännu mera väntan...
    Även ämnesomsättningsprov togs och de var normalt.

Svar på tråden Hjälp tack! Insemination i Danmark (önskar sammanfattning)