• Mamori

Vad är dagsbehov av vitamin D och magnesium?

Vad är dagsbehovet av vitamin D och magnesium? Och hur mycket bör man ta per dag om man har brist? Jag undrar både om värden för vuxna (män och kvinnor om det skiljer) och för barn (7 år).

• Svar på tråden Vad är dagsbehov av vitamin D och magnesium?
  • Emmut

Magnesium: 350 mg/dag för män och 280 mg/dag för kvinnor

Vitamin D: 2-60 år 7,5 mikrogram/dag, 0-2 år och över 60 år 10 mikrogram/dag

• Mamori

Är det normaldosen? Hur mycket mer bör man ta vid konstaterad brist för att bli av med bristen?

• Emmut
    Mamori skrev 2013-08-20 16:47:29 följande:

Är det normaldosen? Hur mycket mer bör man ta vid konstaterad brist för att bli av med bristen?

Ja det är normaldosen. Vet tyvärr inte hur mycket man ska äta vid brist... Men vad det gäller D-vitamin så brukar det räcka med att vara i solen en stund om dagen
  • alynda

Jag läste nyligen en artikel om att man inomen snar framtid troligtvis kommer att mångdubbla det rekommenderade dagsintaget för oss nordbor. Livsmedelsverket håller just på att sammanställa forskning för ny rekommendation, så en liteöverdosering skulle jag nog ge mig själv vid konstaterad D-vitaminbrist.

• hejblåbär

Nyare forskning säger att den ideala dosen D-vitamin är ca 2000 IU per dag för vuxna.

Svar på tråden Vad är dagsbehov av vitamin D och magnesium?