• Anonym (svartsjuk dotter)

jätteledsen... behöver nya perspektiv/stöd/råd

ska göra en lång relationshistoria kort. 

sedan min pappa träffade sin nya kvinna för 100 år sedan har jag kännt mig "utanför" och mindre värd än hennes barn. Då var jag en känslig nyss fyllda tonåring men det satte definitivt sina spår i min självkänsla, vilket fortfarande sitter i (idag inte alltför långt till 40). I dag tar det sig uttryck i att  han umgås mer med hennes barn och deras respektive (golfar, fiskar, allt möjligt) medan han inte alls är särskilt intresserad av att hjälpa mig och min sambo med vårt hus osv. Det finns MASSOR med exempel på hur han favoriserar sin sambos barn framför mig. Jag har inga hel- eller halvsyskon utan dessa styvsyskon endast. 

Andra sidan av myntet är att jag är infertil, har fått det diagnostiserat sedan ca 10 år tillbaka, och jag har varit öppen med det till min familj redan från start. Kände iaf då att jag behövde deras stöd och omtanke eftersom jag förstod att den dagen jag vill ha barn så kommer det nog att bli jobbigt. I  ca 2 år har jag och min sambo tragglat med IVF behandlingar och jag var öppen med detta gentemot min pappa och hans familj såklart utan att få någon respons alls av honom. Han har ALDRIG frågat något om det, hur man mår etc. Ett stort problem i vår relation är att han inte alls berättar något om sitt/deras liv eller verkar vara intresserad av mitt liv på ett genuint sätt. Vi träffas ungefär pliktskyldigast vid födelsedagar etc.... :-/ 

Iaf så blev min styvsyster gravid och efter ungefär ett par månader efter alla andra fick jag "kastat" det i ansiktet vid en familjemiddag då alla satt runt bordet. Ja, vad säger man? Hade oroat mig för denna stund ett bra tag, och innerligt önskat att hon hade kunnat berätta det enskilt alt. smsat mig eller något inte tvingat mig att hålla masken inför alla andra som redan visste om det. Såklart är det jobbigt att få besked om andras graviditeter när man själv håller på med sin typ 5.e IVF....Min pappa eller ingen har förstås sagt något om det efteråt. Förra veckan föddes barnet och min pappa ringde upp mig och sa att jag tyckte att jag BÖR åka upp och hälsa på henne. Det fick mig att bryta ihop, som att hans åsikter om vad jag BORDE göra är så viktiga. Jag är superglad för min styvsysters skull men samtidigt är det skithelvetes jobbigt för min egen del. Så hade vi en middag och då sa jag något till min pappa om att han blivit plast/bonus morfar, då tittade han strängt på mig och sa "nej, det heter inte det." Eh... jaha vad heter det då? Frågade jag. "Det heter bara morfar". sa han då. 

Jaha.... Tydligen hade han blivit tillfrågad om han ville bli barnets morfar redan för flera år sedan, och det var ju en väldigt fin fråga så nu har han fått barnbarn fast hans enda dotter är infertil.... .-/ 

Så varför är jag så så jävla arg och ledsen? Bara vanlig hederlig barnslig svartsjuka? Ja, kanske det är ju det jag inte riktigt kan reda ut själv. Jag är så jävla förbannat arg på min pappa och på att han i nio månader inte kunnat berätta att han skall bli morfar. Tar man på sig att bli morfar (fast barnet har en biologisk morfar i samma kvarter) så måste man ju med hull och hår ta sig an barnet som just sitt barnbarn. Vågar han inte tala om detta för mig eller? Jag känner mig så jälvla oviktig och mina känslor/sorg inför min barnlöshet blev starkare när min pappa plötsligt får barnbarn och hela hans familj vet om det det blir detta upplägg utan att säga det till mig.  

Är jag bara barnslig? Hur skall jag hantera detta. I stunden känner jag bara för att lämna allt och bryta kontakten med honom helt. Jag är arg för att han hela jävla tiden håller mig utanför och beter sig som att jag är mindre viktig än sina styvbarn. Nu har till och med sorgen med min infertilitet nästlat sig in i min och min pappas relation. Hjälp mig med nya perspektiv. Är så enormt ledsen just nu. Är less på att bli besviken och fortsätta hålla god min. 

• Svar på tråden jätteledsen... behöver nya perspektiv/stöd/råd
  • MikNis

Köp en hundvalp eller kattunge och fokusera på den istället.

• missan75

MikNis; är du dum i huvudet? Hur fan kan du skriva något sådant efter vad Ts skrivit?

TS, jag ska svara på ditt inlägg bör jag kommer till jobbet. Sitter på tunnelbanan nu och orkar inte skriva ett långt inlägg på telefonen.

• FireLady

Han berättade väl inte för att "skydda" dig? Tror mer att du är ledsen för att du har svårt att få barn.

För övrigt, män är musstyrda därför följer han fogligt musen. Musägaren behöver nog inte göra så mycket. Hon är intresserad av sina barn, hans intresse för dem följer musägarens intresse. Skulle alla barn vara hans och hon fanns inte så skulle han antagligen vara en värdelös pappa till alla och även värdelös morfar-farfar. Så ta inte det personligt.

• Lena

FireLady: alla män är inte sådana men svaga kräk som aldrig borde ha blivit föräldrar är det. Dessa kappvändare utan ryggrad finns inom båda könen.

Min mamma har en historia av att leva genom sin partner eller om hon är singel genom sina barn. Min pappa prioriterar efter sitt eget huvud och lämnar aldrig sina barn eller bonusbarn i sticket.

• MikNis

Du ska inte lägga ner tid på något som gör dig ledsen,  din pappa har tydligen gjort ett val.

Det också dags för dig att välja vad du vill lägga ner din tid och själ på.

Så lägg ner tid på din sambo, och något som gör en glad tex en trevlig hobby..  

• FireLady
    Lena skrev 2013-08-14 08:40:26 följande:
    FireLady: alla män är inte sådana men svaga kräk som aldrig borde ha blivit föräldrar är det. Dessa kappvändare utan ryggrad finns inom båda könen.

Min mamma har en historia av att leva genom sin partner eller om hon är singel genom sina barn. Min pappa prioriterar efter sitt eget huvud och lämnar aldrig sina barn eller bonusbarn i sticket.

Alla män är musstyrda i olika grad (så som kvinnor) visserligen hamnar inte alla på kräknivå bara för det. Så du har helt rätt, jag drog lite drastiskt alla över en kam (kant?).
  • Mischa

intresse för dina styvsyskon och 2. att ni har svårt att få barn och allt som kommer med det. 

Att du är ledsen för att din styvsyster fått barn är helt naturligt i situationen. Jag tror inte att det behöver ha att göra med att du är svartsjuk på din pappas intresse för barnet. Däremot är han ju okänslig för din situation och det förstår jag gör dig ledsen. Att din styvsyster dessutom har två saker som du vill ha - ett barn och din pappas intresse - känns ju såklart jobbigt. 

Jag gör min femte insättning inom några veckor och trots att jag älskar mina syskonbarn otroligt mkt kan jag bli ledsen av att se hur mina föräldrar tar sig an dem. Men egentligen är jag mer ledsen för att jag inte vet om jag kommer att få barn som de kan ta hand om... 

Har du pratat med din pappa om hur du känner? Att du mår dåligt av IVF:en till exempel. Ibland kanske föräldrar och andra inte riktigt vet hur de ska närma sig ämnet. Om du är mer konkret, typ "Det känns lite jobbigt att XX har fått barn, jag är jätteglad för hennes skull men jag vill så gärna ha ett barn också." Eller kan du prata med din pappas sambo/fru? 

• Mischa

Oj allt kom inte med... Det jag skrev i början var att det känns som att det handlar om två saker, dvs. 1. att din pappa visar mer intresse för dina styvsyskon och 2. att ni har svårt att få barn. 

• Anonym (L)

Det är lätt att ana och förstå dina känslor utan att själv vara i din situation! Jag tänker att du skulle kunna skriva ett brev till din pappa med fokus på att uttrycka dina känslor. Ett "jag-budskap" kan aldrig bli fel. Oftast brukar det leda till en "lättnad" då man får uttrycka sig...sedan kan man aldrig garantera att detta hjälper, man kan inte förändra en annan person, inte ens sin närmaste pappa..men att känna att man "sagt sitt" kan också vara helande, åtminstone för en själv. Och det är dig själv, ditt välmående, du behöver fokusera på, tänker jag. Kram

• Anonym (klipp)

Får du ut något av din relation med din far annat än att du mår dåligt av den? Om inte så tycker jag att du ska se till att säkra ev arv om det går och sen bryta med honom. Man ska inte umgås med människor som får en att må dåligt även om de är ens föräldrar. Du behöver kanske inte bryta totalt men skär ner umgänget till ett absolut minimum. Om du vill ge honom en chans kan du ju prata med honom eller skriva ett brev innan, men om det inte leder till ngn förändring så lägg ner honom och hans nya familj. Bara för att man är förälder betyder det inte att man är en trevlig person.

• Anonym (Svin)

Lider verkligen med dig.

Du nämner inget om att du har en mamma. Hoppas verkligen det! Men hur din pappa varit/är är verkligen vidrigt. Du har all anledning att känna dig övergiven, sorg, ledsen, förtvivlan allt! Verkligen allt. Barnsligt är det absolut inte.

(Du skriver att du är infertil, men om du ändå får göra IVF så måste det väl finnas hopp?) Om det inte skulle lyckas så gå kanske du/ni kan överväga äggdonation)

Jag tycker du har all rätt att känna så även om man exkluderar att du inte hittills fått barn. Bara att bli övergiven så ger dig fullständig rätt att känna som du gör.

Lycka till
    Kram

• Anonym (Jag)

Ni kanske inte har så mycket gemensamt som personer?

Jag förstår att du är ledsen men jag tror att det kan vara svårt för vissa män ur den lite äldre generationen att engagera sig i sådant där (inget försvar, en möjlig förklaring).

Jag tror också att det kan vara svårt för folk som inte hänger på Familjeliv att förstå vilka silkeslena vantar barnlösa behöver behandlas med och att de kan känna stor svartsjuka inför att andra får barn. Jag hade absolut kunnat agera på samma sätt som styvsystern innan jag började hänga på FL.

Att han ser sig som morfar visar ju bara att han är en bra "bonuspappa".

• Anonym (Svin)
    Anonym (Jag) skrev 2013-10-05 21:15:46 följande:
    Ni kanske inte har så mycket gemensamt som personer?

Jag förstår att du är ledsen men jag tror att det kan vara svårt för vissa män ur den lite äldre generationen att engagera sig i sådant där (inget försvar, en möjlig förklaring).

Jag tror också att det kan vara svårt för folk som inte hänger på Familjeliv att förstå vilka silkeslena vantar barnlösa behöver behandlas med och att de kan känna stor svartsjuka inför att andra får barn. Jag hade absolut kunnat agera på samma sätt som styvsystern innan jag började hänga på FL.

Att han ser sig som morfar visar ju bara att han är en bra "bonuspappa".
    TS, jag respekterar detta, men håller inte med. Om man inte visar att man minimum älskar sina egna barn lika mycket som bonusar så får det djupa spår hos barn.

Att han må vara en bra bonuspappa, bonusmorfar/morfar är ju gott för styvsyskonen inte förödande för TS.
    Man måste tänka vad man utsätter de egna för.

Hur skulle en förälder som älska, gjort alla uppoffringar för sitt barn känna om vuxna barnet börjar visa föräldern att en annan vuxen ses som sin mamma/pappa?
    Skulle inte vilja vara med om detta.
Svar på tråden jätteledsen... behöver nya perspektiv/stöd/råd