• blomblad

Bonusmamma söker bonusmamma

Varför jag överhuvudtaget började läsa på familjeliv var för att få kontakt med andra bonusmammor... Har inte någon kompis som är i liknande sits som mig och ibland kan det bara vara skönt att få ventilera sig lite med tankar och funderingar, hur andra gör i vissa situationer osv...
    För att berätta lite om mig själv så blev jag bonusmamma för lite mer än ett år sen till en liten tös som är 5 nu (jag 23). Hon och jag fick kontakt från start och har en väldigt bra relation. I början var ju alla tankar riktade mot henne; hur skulle allt gå? skulle hon tycka om mig? skulle hon vara trygg med mig? etc. Detta löste sig ganska snart av sig självt och allt till det positiva!
    Sen då.... Ja, bonusbarn innebär ju ändå delad vårdnad med någon annan. Det har däremot inte varit helt lätt alla gånger...
    Söker helt enkelt någon bonusmamma som, liksom jag, vill ha någon att prata med i både bra och mindre bra stunder! :)

Kan väl tillägga också att jag är en sån där bonusmamma som engagerar mig mycket i tösen, anser att man är en familj fast hon inte är mitt barn.. Tar ansvar och är med i hennes uppfostran, dagis, hämtning/lämning osv.. Så ni "hans barn, hans sak ta hand om, jag bryr mig inte" människor kanske inte behöver svara, tror inte vi har så mycket gemensamt :)

• Svar på tråden Bonusmamma söker bonusmamma
  • mayitaah

Jag läser ofta om hur andra "styvmammor" har det och vi har det inte lätt. Sedan mina styvbarn flyttade in hos mig och min sambo på heltid så har dom vänt på allt. Jag kan inte säga att ja inte tycker om dom för det gör jag men när dom är borta (på loven för att träffa sin mamma) så saknar jag dom inte för 5 öre! Jag och min sambo behöver egentid. Barnen är stora och tar egna beslut och nu när dom är i tonårsåldern så har det blivit så mycket jobbigare för dom tjafsar emot, lyssnar inte, hjälper inte till hemma om man inte hotar dom med nåt (som att de inte får gå på sina fritidsaktiviteter). Är så less att ha tagit den här rollen som "mamma" trots att jag själv inte har tagit den, utan alla inkl sambon har tagit mig för givet att jag ska ta hand om hushållet som en "mamma" ska göra.

Är det någon i Stockholm som är i samma situation? Vill gärna veta hur ni gör det där hemma för att få vardagen att fungera.

Blomblad: förlåt för mitt inlägg om jag har tagit för mycket plats men behöver skriva av mig lite

Skriv gärna här eller till min mail [email protected]

• Poufie

Hej! Här är en till :)

Har två bonusar som nu är snart 9 och 7 år (4 och 6 när jag kom in i bilden) och snart två egna :) är själv 22 och sambon är just över 35, så lite åldersskillnad :)

Har väl lite bekymmer med andra föräldern, då hon vill att ena barnet ska ha diagnos och medicinering (vilket är helt bisarrt då den enda "felet" hen har är överintelligens). Och så en rad andra bekymmer, men är väl detta som är störst på tapeten :) kan vara skönt att ha någon/några att dela tankar och funderingar med :)

Kanske man skulle kunna göra en sluten grupp så vissa skulle känna sig säkrare och kunna diskutera med flera samtidigt?

• kerstinsmide
    Poufie skrev 2014-03-18 19:49:04 följande:
    Hej! Här är en till :) Har två bonusar som nu är snart 9 och 7 år (4 och 6 när jag kom in i bilden) och snart två egna :) är själv 22 och sambon är just över 35, så lite åldersskillnad :) Har väl lite bekymmer med andra föräldern, då hon vill att ena barnet ska ha diagnos och medicinering (vilket är helt bisarrt då den enda "felet" hen har är överintelligens). Och så en rad andra bekymmer, men är väl detta som är störst på tapeten :) kan vara skönt att ha någon/några att dela tankar och funderingar med :) Kanske man skulle kunna göra en sluten grupp så vissa skulle känna sig säkrare och kunna diskutera med flera samtidigt?

Jag är gärna med i en sluten grupp. Men folk är inte så aktiva i denna tråden tyvärr. ; (
  • Poufie
    kerstinsmide skrev 2014-03-19 10:08:49 följande:

Jag är gärna med i en sluten grupp. Men folk är inte så aktiva i denna tråden tyvärr. ; (
    Jo, såg att det var glest med inlägg :/ synd eftersom de flesta nog behöver diskutera det ena och det andra :)
  • Monchichier
    mayitaah skrev 2014-03-19 13:40:34 följande:
    Vi som är aktiva då, kan inte vi fixa en sluten grupp?
    Då har vi problemet som dykt upp flera gånger förut, att folk som bara vill provocera ansöker om medlemskap, går in i gruppen och börjar terrorisera och provocera.
    När det sedan kommer till att ta ansvar för vilka som ska få access till gruppen, hålla koll på vilka som ska slängas ut, garantera att man inte beviljar någon "obehörig" access etc så är det ingen som vill ta på sig det.
  • kerstinsmide
    Monchichier skrev 2014-03-19 14:12:22 följande:
    Då har vi problemet som dykt upp flera gånger förut, att folk som bara vill provocera ansöker om medlemskap, går in i gruppen och börjar terrorisera och provocera.
    När det sedan kommer till att ta ansvar för vilka som ska få access till gruppen, hålla koll på vilka som ska slängas ut, garantera att man inte beviljar någon "obehörig" access etc så är det ingen som vill ta på sig det.
    ja, tyvärr verkar det finnas gott om bonusmammor på FL som verkligen hatar sina bonusbarn och inte vill annat än att de ska flytta ut. Vill inte ha sådana i min grupp! ;) 
    Det är ju inte lätt att vara bonusmamma, men man är ju lite fel ute om man hatar barnet man ska bo med.
  • blomblad

Mayitaah, absolut ingen fara det var lite min tanke med tråden att hitta personer i samma sits :) Ni andra, hur gör man sluten grupp? Jag är absolut med på den idén, visste bara inte att man kunde göra det..!

• Trollungarna

Ja som någon skrev innan så hade det varit bra med en sluten grupp där man kunde vara öppen med det man vill prata om. Dock finns det som risk att det kommer in personer som bara vill snoka. Fast jag är gärna med i en sluten grupp.

Jag har 2 egna barn och 2 bonusbarn, och just bonusbarnen har det varit lite jobbigt med pga deras mamma inte har velat släppa taget om dom. Men det kan iaf bara bli bättre hela tiden :)

• Poufie

Jag vet faktiskt inte heller, kan kolla när jag har tillgång till dator :)

Jo, får väl ha någon form av "krav" att vara delaktig och försöka hålla den liten så är det kanske lättare att hålla koll, måste funderas på! :)

Jo, finns tyvärr många "bonushatare" överallt :/

• Mikaela81

Jag är gärna med i den här gruppen också. Jag har två egna barn, två bonus barn och så har vi precis fått en liten gemensam flicka. Så när alla barn är hemma har vi fem barn. Mina är 8 och 11 och bonusarna är 7 och 9. Vi har inga problem med ex å så. De funkar bra. Men lätt är de inte alltid ändå. Blir konflikter mellan barnen som är rätt olika även om de har väldigt kul ihop också. Men mest konflikter har det nog varit mellan mig och sambon gällande barnen. Vilket ansvar man ska ta, känslor m.m.

• Paulie00

Hej!

Jag har nyligen skapat en blogg just för oss bonusmorsor (och bonusfarsor) där jag berättar om vad jag går igenom. Jag anser att vi är många men att vi känner oss ganska ensamma!

Min blogg är plastmorsan.blogg.se

Jag hoppas på att det kommer att bli ett forum där vi kan ventilera, andas, ladda om och bli klokare!

• Paulie00
    Tigerlillies skrev 2014-01-09 20:44:38 följande:
    Jag har två egna barn (4 respektive 7 år) samt ett bonusbarn på 2 år och vi har bott tillsammans i några månader bara. Skulle gärna få kontakt med någon att diskutera med för det är svårt att förklara känslorna och situationerna som uppstår för folk som inte vet vad det handlar om! :)

Inboxa mig vid intresse.
    Hej! Jag diskuterar gärna med dig också då jag själv har bonusbarn på 3 och 7! maila gärna: pauliecrap@hotmail.com
  • blomblad

Jag kan inte hitta hur man gör den sluten men har mailat familjeliv nu och frågat om det är möjligt och hur man isåfall gör :) Återkommer!

• Trollungarna

Du får gå in på medlemsgrupper, och skapa ny grupp. Så får man där bocka in att bara medlemmar som blir godkända av gruppvärden får gå med.

• blomblad

Okej nu tror jag att jag har lyckats, tack "Trollungarna"! :) Gå in på medlemsgrupper och vidare in på "Vi Bonusföräldrar" så kan vi fortsätta skriva där!

• candi
    mayitaah skrev 2014-03-18 19:04:02 följande:
    Jag läser ofta om hur andra "styvmammor" har det och vi har det inte lätt. Sedan mina styvbarn flyttade in hos mig och min sambo på heltid så har dom vänt på allt. Jag kan inte säga att ja inte tycker om dom för det gör jag men när dom är borta (på loven för att träffa sin mamma) så saknar jag dom inte för 5 öre! Jag och min sambo behöver egentid. Barnen är stora och tar egna beslut och nu när dom är i tonårsåldern så har det blivit så mycket jobbigare för dom tjafsar emot, lyssnar inte, hjälper inte till hemma om man inte hotar dom med nåt (som att de inte får gå på sina fritidsaktiviteter). Är så less att ha tagit den här rollen som "mamma" trots att jag själv inte har tagit den, utan alla inkl sambon har tagit mig för givet att jag ska ta hand om hushållet som en "mamma" ska göra. Är det någon i Stockholm som är i samma situation? Vill gärna veta hur ni gör det där hemma för att få vardagen att fungera. Blomblad: förlåt för mitt inlägg om jag har tagit för mycket plats men behöver skriva av mig lite Skriv gärna här eller till min mail maya_m32@hotmail.com

De lät så puttinuttigt i början där alla älskar sina bonusar men här kom ett inlägg där jag kände igen mig lite mer. Jag vill inte vara utom dem för då skulle de bli allt för trist som jag samtidigt tycker de är skönt när de är hos sin mamma. Nu ska vi börja ha dem varannan vecka vilket är med skräckblandad förtjusning, förhoppningsvis kan vi med lite ordning o reda på dem å att mammans dumma beteende som sittas tonas ner. Jag vill gärna vara med här!
  • Klarisen

Hej hej sätter in min fot här! Bonusmamma till en femårig grabb. Jag är 22 och min kille är 35!

Svar på tråden Bonusmamma söker bonusmamma