• blomblad

Bonusmamma söker bonusmamma

Varför jag överhuvudtaget började läsa på familjeliv var för att få kontakt med andra bonusmammor... Har inte någon kompis som är i liknande sits som mig och ibland kan det bara vara skönt att få ventilera sig lite med tankar och funderingar, hur andra gör i vissa situationer osv...
    För att berätta lite om mig själv så blev jag bonusmamma för lite mer än ett år sen till en liten tös som är 5 nu (jag 23). Hon och jag fick kontakt från start och har en väldigt bra relation. I början var ju alla tankar riktade mot henne; hur skulle allt gå? skulle hon tycka om mig? skulle hon vara trygg med mig? etc. Detta löste sig ganska snart av sig självt och allt till det positiva!
    Sen då.... Ja, bonusbarn innebär ju ändå delad vårdnad med någon annan. Det har däremot inte varit helt lätt alla gånger...
    Söker helt enkelt någon bonusmamma som, liksom jag, vill ha någon att prata med i både bra och mindre bra stunder! :)

Kan väl tillägga också att jag är en sån där bonusmamma som engagerar mig mycket i tösen, anser att man är en familj fast hon inte är mitt barn.. Tar ansvar och är med i hennes uppfostran, dagis, hämtning/lämning osv.. Så ni "hans barn, hans sak ta hand om, jag bryr mig inte" människor kanske inte behöver svara, tror inte vi har så mycket gemensamt :)

• Svar på tråden Bonusmamma söker bonusmamma
  • nattregn
    blomblad skrev 2013-12-16 13:29:40 följande:
    Grattis till bebisen!!! Och stort lycka till! :)

Skönt att du och bonus funnit varandra! Var nog en stor fördel att ni kände varandra sedan innan. Vill förbereda dig lite på att trotsen mot dig kommer...  Och det kommer svida och göra ont. Men, ta det som ett stort plus. Ett barn släpper ut sina känslor mot de personer den känner sig trygg med, litar på och tycker mycket om. Ha det i tanken när den dagen kommer :)

Känner igen det där med allt vi gör är fel enligt biomamman. Det är samma här. Gör vi inte för mycket roliga saker med bonus gör vi för lite. Blir hon sjuk är det pga oss, trots att vi inte sett henne på 1 vecka..
    Jag håller helt med dig ang trotsen, den kommer när bonus är helt säker på att du kommer stanna kar fast hon beter sig.

Vi har ett helvete med biomamman, det som jag kommit fram till är att det bästa ni kan göra är att lära er att låta biomammans skit rinna av er som vatten. Gör det snarast!!!! 
  • blomblad
    nattregn skrev 2013-08-26 12:54:08 följande:
    Jag skulle också vilja var med! Har två bonusbarn, som vi har nästan på heltid. Just nu håller vi förfullt på med en vårdnadstvist, då barnens biologiska mamma som dessvärre är psykisk sjuk inte tar hand om barnen på ett bra sätt, men enligt henne själv är hon världens bästa mamma och inte alls sjuk...
    Hur tar hon inte hand om barnen...? :/ Hur går det med tvisten?
  • kerstinsmide
    blomblad skrev 2013-12-16 13:29:40 följande:
    Grattis till bebisen!!! Och stort lycka till! :) Skönt att du och bonus funnit varandra! Var nog en stor fördel att ni kände varandra sedan innan. Vill förbereda dig lite på att trotsen mot dig kommer...  Och det kommer svida och göra ont. Men, ta det som ett stort plus. Ett barn släpper ut sina känslor mot de personer den känner sig trygg med, litar på och tycker mycket om. Ha det i tanken när den dagen kommer :) Känner igen det där med allt vi gör är fel enligt biomamman. Det är samma här. Gör vi inte för mycket roliga saker med bonus gör vi för lite. Blir hon sjuk är det pga oss, trots att vi inte sett henne på 1 vecka..

Ja, jag är också helt säker på att den dagen kommer. Jag får njuta så länge friden varar. ;) nog trotsar hon mig lite, men inte på långa vägar så som hon gör mot föräldrarna. :) men ja, det är väldigt skönt att vi funnit varandra. Jag har aldrig förut varit så förtjust i barn förut men hon vände mig ganska mycket ;)
  • mayitaah

Hej! 

Är också bounusmamma till 2, en tjej på 14 och en pojke på 11. Jag är 28. Hur är era bounsbarn i tonåren, är dom trotsiga?

• Tigerlillies

Jag har två egna barn (4 respektive 7 år) samt ett bonusbarn på 2 år och vi har bott tillsammans i några månader bara. Skulle gärna få kontakt med någon att diskutera med för det är svårt att förklara känslorna och situationerna som uppstår för folk som inte vet vad det handlar om! :)

Inboxa mig vid intresse.

• MariePåLivsResa

Hejsan , jag är bonusmamma till 2 pojkar på 10 år. Har inga barn själv så jag behöver någon som är i samma sits som mig.
    trodde inte det skulle bli så svårt. Jag vet inte vilken plats jag ska ha i detta? Gråter

• Monchichier
    BonusMammaMaja skrev 2014-03-03 16:01:52 följande:
    Hejsan , jag är bonusmamma till 2 pojkar på 10 år. Har inga barn själv så jag behöver någon som är i samma sits som mig.
    trodde inte det skulle bli så svårt. Jag vet inte vilken plats jag ska ha i detta? Gråter
    Jag är inte i samma sits som dig, men har varit.
    Hur gammal är du själv? Har ni bott tillsammans länge?
  • simpa

Här är en till :)! Är bonusmamma till en tjej på 12, men har nästan mer problem med att det är en annan mammas tös än med henne själv :(...

• kerstinsmide
    simpa skrev 2014-03-03 16:15:02 följande:
    Här är en till :)! Är bonusmamma till en tjej på 12, men har nästan mer problem med att det är en annan mammas tös än med henne själv :(...

Hur menar du? ;/ har du svårt att ta henne till dig typ?
  • MariePåLivsResa

Simpa: ja det är knivigt detta!

Svar på tråden Bonusmamma söker bonusmamma