• blomblad

Bonusmamma söker bonusmamma

Varför jag överhuvudtaget började läsa på familjeliv var för att få kontakt med andra bonusmammor... Har inte någon kompis som är i liknande sits som mig och ibland kan det bara vara skönt att få ventilera sig lite med tankar och funderingar, hur andra gör i vissa situationer osv...
    För att berätta lite om mig själv så blev jag bonusmamma för lite mer än ett år sen till en liten tös som är 5 nu (jag 23). Hon och jag fick kontakt från start och har en väldigt bra relation. I början var ju alla tankar riktade mot henne; hur skulle allt gå? skulle hon tycka om mig? skulle hon vara trygg med mig? etc. Detta löste sig ganska snart av sig självt och allt till det positiva!
    Sen då.... Ja, bonusbarn innebär ju ändå delad vårdnad med någon annan. Det har däremot inte varit helt lätt alla gånger...
    Söker helt enkelt någon bonusmamma som, liksom jag, vill ha någon att prata med i både bra och mindre bra stunder! :)

Kan väl tillägga också att jag är en sån där bonusmamma som engagerar mig mycket i tösen, anser att man är en familj fast hon inte är mitt barn.. Tar ansvar och är med i hennes uppfostran, dagis, hämtning/lämning osv.. Så ni "hans barn, hans sak ta hand om, jag bryr mig inte" människor kanske inte behöver svara, tror inte vi har så mycket gemensamt :)

• Svar på tråden Bonusmamma söker bonusmamma
  • mallan8866

Vill gärna vara med :) är själv 23 årig bonusmamma till en 7årig pojk och har funnits med i bilden ca 1.5 år :)

Och vi har en väldigt bra relation till varandra :) de är jag som hämtar från skola och fritids. Tar honom till hockey träningar osv.

Jag har även en bra relation till pojkens mamma och vi pratar ofta med varandra. Hon vill ha med mig på föräldrarmöten osv och det är jag väldigt tacksam för.

Men de kan vara skönt att ventilera ibland för de är ju inte alltid bra då pappan och biomamman inte tål varandra och då hamnar ofta både jag och pojken i kläm

• kerstinsmide

Hej! Hänger mer än gääärna på här. Jag blev bonusförälder i april iår. Har funnits i barnets liv lite längre (ca 1,5år innan vi blev ett par) då hennes pappa är en av mina bästa vänner. :) Flickan.är 5år och helt underbar. Jag som inte har någon speciell barnvana och har aldrig förut tytt mig till barn så lätt har klickat med denna lilla tös redan från början. :) Jag är också väldigt engagerad men känner att jag tyvärr inte vågar ta åt mig nå mycket då biomamman är lite svår att ha och göra med ibland. Vi gör tydligen aldrig något rätt nämligen. Fast än att flickan mår väldigt bra här och aldrig klagar så gör vi allt fel. Även om vi skulle göra precis som hon själv gjort ::P vi fick även reda på i somras att vi väntar barn. Min bonusdotter är så stolt och glad för att hon ska bli storasyster! :)

• nattregn
    kerstinsmide skrev 2013-12-15 08:27:29 följande:
    Hej! Hänger mer än gääärna på här. Jag blev bonusförälder i april iår. Har funnits i barnets liv lite längre (ca 1,5år innan vi blev ett par) då hennes pappa är en av mina bästa vänner. :) Flickan.är 5år och helt underbar. Jag som inte har någon speciell barnvana och har aldrig förut tytt mig till barn så lätt har klickat med denna lilla tös redan från början. :) Jag är också väldigt engagerad men känner att jag tyvärr inte vågar ta åt mig nå mycket då biomamman är lite svår att ha och göra med ibland. Vi gör tydligen aldrig något rätt nämligen. Fast än att flickan mår väldigt bra här och aldrig klagar så gör vi allt fel. Även om vi skulle göra precis som hon själv gjort ::P vi fick även reda på i somras att vi väntar barn. Min bonusdotter är så stolt och glad för att hon ska bli storasyster! :)
    GRATTIS!!!!
  • mamsen76

jag är också bonus mamma men något äldre än er andra här (37) och med äldre bonusar ( 13 och 17) har även 4 egna (16,15,11 och 9)... 

• kerstinsmide

Att vara bonusmamma till tonåringar är nog jobbigare än till en 5åring kan jag tänka mig. Är lite nervös för när min lilla bonus kommer upp i den åldern :p

• mamsen76

den yngsta bonusen va 9 nästan 10 när jag kom in i bilden, vi har aldrig haft några problem eller sånt men med grabben som va 14 har det vore lite mer upp och ner... det va ett tag jag tvivlade på att detta skulle fungera tack vare den äldsta bonusen men maken och jag stod på oss och nu är det inga problem alls... det är ju lättare desto yngre barnen är, små barn-små bekymmer, stora barn-stora bekymmer stämmer verkligen här....

• kerstinsmide
    mamsen76 skrev 2013-12-16 11:17:52 följande:
    den yngsta bonusen va 9 nästan 10 när jag kom in i bilden, vi har aldrig haft några problem eller sånt men med grabben som va 14 har det vore lite mer upp och ner... det va ett tag jag tvivlade på att detta skulle fungera tack vare den äldsta bonusen men maken och jag stod på oss och nu är det inga problem alls... det är ju lättare desto yngre barnen är, små barn-små bekymmer, stora barn-stora bekymmer stämmer verkligen här....

Bra att ni stod på er då. :) det lär vi också göra. Det är aldrig mig hon trotsar. Det är enbart sin pappa. Är jag och bonusen så är hon verkligen gudasnäll. :) vilket gör att jag förstår att hon verkligen tycker om mig och tycker om att vara med mig.
  • blomblad
    kerstinsmide skrev 2013-12-16 13:00:59 följande:

Bra att ni stod på er då. :) det lär vi också göra. Det är aldrig mig hon trotsar. Det är enbart sin pappa. Är jag och bonusen så är hon verkligen gudasnäll. :) vilket gör att jag förstår att hon verkligen tycker om mig och tycker om att vara med mig.
    Grattis till bebisen!!! Och stort lycka till! :)

Skönt att du och bonus funnit varandra! Var nog en stor fördel att ni kände varandra sedan innan. Vill förbereda dig lite på att trotsen mot dig kommer...  Och det kommer svida och göra ont. Men, ta det som ett stort plus. Ett barn släpper ut sina känslor mot de personer den känner sig trygg med, litar på och tycker mycket om. Ha det i tanken när den dagen kommer :)

Känner igen det där med allt vi gör är fel enligt biomamman. Det är samma här. Gör vi inte för mycket roliga saker med bonus gör vi för lite. Blir hon sjuk är det pga oss, trots att vi inte sett henne på 1 vecka..
Svar på tråden Bonusmamma söker bonusmamma