• Mamazita

Hon får panik när blöjan är av!?!

Dottern på knappa 2,5 år får som sagt panik när blöjan är av!
    Vi tyckte att det var dags för potträning nu under sommaren och de första gångerna kissade hon utan problem i pottan. Sedan kom det tillfällen då hon började hålla sig mellan benen och skrika "ont i kissan!". Det blev värre och värre så vi sökte medicinsk hjälp. En ynka förhöjning i vita blodkroppar så vi fick för säkerhets skull penicillin för eventuell UVI. Trots avklarad kur fortsatte hon skrika i panik och hålla sig för kissan. Hon började vägra potta, toa och kiss i dusch. Mer läkarbesök : inga fel.
    Tillslut drog vi vår egen slutsats - "ont i kissan" skriker hon när hon är kissenödig. Det gör inte ont att kissa, men hon vill bara göra det i blöja.
    Men varför är hon rädd för att kissa utan blöja och hur går man vidare?!
    Vi har ALDRIG gjort en stor grej av hennes kisseri när vi började. Lätt beröm och that's it. Aldrig skällt ut när hon kissat utanför/på sig heller givetvis.
    Hjälp!

• Svar på tråden Hon får panik när blöjan är av!?!
  • Vickan I

Hon är inte redo helt enkelt är min slutsats. Vänta och prova om några veckor igen. Blir lätt att man gör en för stor grej av det, fast man bara vill väl och tänker att man uppmuntrar och peppar.

• Powderpuff

Min dotter fick PANIK utan blöja i den åldern. Ville inte ens duscha eller bada i pool den sommaren. Så låt de va skulle vara mitt råd. Hon är inte redo. Några mån senare sa hon att hon skulle ha trosor till dagis en morgon. Då hade vi inte nämnt potträning innan!

• Mamazita

Det känns bara som ett så stort steg bakåt att lägga ner. Dessutom gör hon allt till en maktkamp som hon vill testa gränserna i, så då kanske hon tar detta som en sådan med?

J#%>$ar också.. Tyckte det var så bra att ta det under den varma säsongen och slippa nerkissade tjock-kläder under höst/vinter :(

• Dr Mupp

Du har börjat för sent. Sånna här problem är vanligare när man börjar senare. Du har två val nu. Köra över henne och låta henne gråta eller vänta ut henne tills hon upptäcker att det är hon och bebisarna som har blöja.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • clembke
    Dr Mupp skrev 2013-07-23 14:57:46 följande:
    Du har börjat för sent. Sånna här problem är vanligare när man börjar senare. Du har två val nu. Köra över henne och låta henne gråta eller vänta ut henne tills hon upptäcker att det är hon och bebisarna som har blöja.

Börjar för sent?

Vi som började introducera pottan innan ett års åldern o sen fortsatt att erbjuda den till sonen på snart 3.5 år, vad har vi gjort för fel då? Han vägrar att gå utan blöja trots att han vet när han behöver göra både det ena el andra. Potta o toa blir han halvt hysterisk över bara vi nämner att han ska testa. Vi har aldrig gjort en stor sak av det verken de få ggr det kommit i potta/toa eller när det har kommit i kläder/på toa.

Till ts. Jag tror ni helt enkelt får vänts ut det. Den ev uvi kan ha satt sina spår o hon känner trygghet i blöjan.

Pratade lite med vår bvc om en annan sak o kom in på blöjan. Hon sa (o jag börjat fundera på) så kan hans "beroende" av blöjan ha att göra med att hans mage har krånglat. Först var han mer el mindre konstant lös i magen för att sen bli stenhård till o från. Hon trodde att får vi bara ordning på hans mage o han får mer normal konstistens på avföringen så kan rädslan att vara utan blöja försvinna.
  • Queenie70
    Dr Mupp skrev 2013-07-23 14:57:46 följande:

Vilket kvalificerat skitprat. Har du hittat en psykologexamen i cornflakespaketet eller?
  • Powderpuff
    Mamazita skrev 2013-07-23 14:46:41 följande:
    Det känns bara som ett så stort steg bakåt att lägga ner. Dessutom gör hon allt till en maktkamp som hon vill testa gränserna i, så då kanske hon tar detta som en sådan med?
    J#%>$ar också.. Tyckte det var så bra att ta det under den varma säsongen och slippa nerkissade tjock-kläder under höst/vinter :(
    Min dotter, som är 4 nu, har kissat ner sig EN gång och det var inne på dagis när hon inte "hade tid" att gå på toa. Så inte ett enda tjock-plagg har behövts tvättas. Fördelen när de är redo och bestämmer de själva.
Svar på tråden Hon får panik när blöjan är av!?!