• Aprille

Fruktarianism

Hej! Jag är ny här och undrar om någon har erfarenheter av fruktarianism? Jag var på indonesienresa förra året och mötte en fantastisk man, Raul, som var fruktarian! En oerhört levande människa! Dela dina erfarenheter av fruktarianism!

Älskande. Dansande. Levande! Stolt mor till tonårsson, djärv utforskare av kosmos.
  • Svar på tråden Fruktarianism
  • Baktakt

Jag är oerhört levande på blandkost. En personlighet kommer sig inte av kosten, men visst är det roligt att träffa på inspirerande människor och prova nya saker.

Men: Kort sammanfattat är det inte möjligt att få i sig alla näringsämnen i rätt mängd som frukterian, så det är inte att rekommendera att göra det fullt ut. Jag hade kompletterat med "snällare" animalier då och då för att slippa ta tillskott.

• Aprille

Jaså, vad kan hända om man bara lever på frukt då? Har inte vågat prova själv än även om jag går mycket i fruktdisken och funderat på vad man skulle kunna göra! Tack för att du delade med dig, deg är alltid så inspirerande att få ta del av andras åsikter!

Älskande. Dansande. Levande! Stolt mor till tonårsson, djärv utforskare av kosmos.
  • Biffus

Jag är low fat raw vegan, så jag äter rå frukt _och grönsaker_. Det har förbättrat min hälsa avsevärt. Man kan verkligen få i sig allt man behöver, så länge som man äter grönsaker också. Med ren frukterianism kan det bli lite svårt.

• Aprille

Vad spännande! vilka grönsaker äter man då till exempel?! Är gurka bra om man ska bli fruktarian?!

• Aprille

Pratade med en kollega idag som höll på med något som hette LCHF det lät också spännande! Men då är det mycket mera kött!

• Biffus
    Aprille skrev 2013-04-30 16:06:00 följande:
    Vad spännande! vilka grönsaker äter man då till exempel?! Är gurka bra om man ska bli fruktarian?!

Gurka är en icke-söt frukt (dvs ingen grönsak). Med grönsaker syftar jag mestadels på gröna blad (isbergssallad är inte inräknat), såsom spenat, ruccola, mangold, pak choi, romansallat, grönkål, savoykål osv. Sedan finns det andra saker som är bra (vissa klassas som grönsaker, andra är egentligen klassade som frukter, andra rotfrukter); tomat, blomkål, zucchini, paprika, morötter, selleri mm. Ju närmare sitt vilda tillstånd, desto bättre. Jag (och många andra inom LFRV) rekommenderar minst 0,5 kg grönsaker (mest gröna blad) per dag.

Om man äter ångkokta grönsaker kan man även äta saker såsom broccoli, brysselkål och sådant. Jag har inte lika bra koll på det, då jag äter raw.

LCHF är nästan motsatsen till denna kost. Det här är mer LFHC (jag äter a 80E% från kolhydrater varje dag).
  • Biffus
    LängtansBlåaBlomma skrev 2013-05-01 16:45:57 följande:
    Hur får du i dig protein?

Frukt innehåller 5-10E% protein. Grönsaker innehåller ca 30E% protein. Människor behöver 5E% protein för att försäkras om att få i sig rätt mängd av samtliga essentiella aminosyror. Det finns inte ens en medicinsk term för proteinbrist, det är ett problem som inte existerar.
Svar på tråden Fruktarianism