• Biffus

Fruktarianism

Jag är low fat raw vegan, så jag äter rå frukt _och grönsaker_. Det har förbättrat min hälsa avsevärt. Man kan verkligen få i sig allt man behöver, så länge som man äter grönsaker också. Med ren frukterianism kan det bli lite svårt.

• Biffus
    Aprille skrev 2013-04-30 16:06:00 följande:
    Vad spännande! vilka grönsaker äter man då till exempel?! Är gurka bra om man ska bli fruktarian?!

Gurka är en icke-söt frukt (dvs ingen grönsak). Med grönsaker syftar jag mestadels på gröna blad (isbergssallad är inte inräknat), såsom spenat, ruccola, mangold, pak choi, romansallat, grönkål, savoykål osv. Sedan finns det andra saker som är bra (vissa klassas som grönsaker, andra är egentligen klassade som frukter, andra rotfrukter); tomat, blomkål, zucchini, paprika, morötter, selleri mm. Ju närmare sitt vilda tillstånd, desto bättre. Jag (och många andra inom LFRV) rekommenderar minst 0,5 kg grönsaker (mest gröna blad) per dag.

Om man äter ångkokta grönsaker kan man även äta saker såsom broccoli, brysselkål och sådant. Jag har inte lika bra koll på det, då jag äter raw.

LCHF är nästan motsatsen till denna kost. Det här är mer LFHC (jag äter a 80E% från kolhydrater varje dag).
  • Biffus
    LängtansBlåaBlomma skrev 2013-05-01 16:45:57 följande:
    Hur får du i dig protein?

Frukt innehåller 5-10E% protein. Grönsaker innehåller ca 30E% protein. Människor behöver 5E% protein för att försäkras om att få i sig rätt mängd av samtliga essentiella aminosyror. Det finns inte ens en medicinsk term för proteinbrist, det är ett problem som inte existerar.
Svar på tråden Fruktarianism