• Krokodillan

Vad ska man äta om man måste äta sent på kvällen?

Hej! Jag tränar (springer) ganska sent på kvällen ett par gånger i veckan. Kommer sällan iväg före 20:30 och springer cirka en timme. Innan jag har stretchat och duschat är klockan över 22. Då är jag jättehungrig. Vad bör man äta när klockan är så mycket och man ska lägga sig bara en timme senare? Någon som har något nyttigt, men mättande, förslag? I dag blev det fil med müsli och ett par knäckemackor, men jag blev väl inte så väldigt mätt. Andra gånger kan det bli mjuka mackor (hyfsat grovt bröd) och/eller havregrynsgröt. Om kaloriuppskattningen på Runkeeper stämmer gör jag av med 600-100 kcal på en normal löptur, så det är kanske inte så konstigt att jag känner att jag behöver fylla på med lite energi.

• Svar på tråden Vad ska man äta om man måste äta sent på kvällen?
  • Krokodillan
    majsis08 skrev 2013-04-24 23:07:09 följande:
    ett kokt ägg,en banan,och en havregröt?

Låter vettigt! Ägget skulle man ju kunna koka i förväg och kanske skiva och lägga på en macka för att bli ännu mer mätt.
  • Krokodillan
    carro93 skrev 2013-04-24 23:06:55 följande:
    banan

Jovisst. En banan stoppar jag gärna i mig redan innan jag hoppar in i duschen. Men det är inte tillräckligt för att bli mätt efter att ha sprungit en mil eller mer. Skulle aldrig kunna somna om jag la mig så hungrig. "Måste" äta betydligt mer än så.
  • PerG

När jag springer sent (brukar göra precis som du) så brukar det bli lite keso (med ev. en skvätt bär i) och kanske ett grovt knäckebröd med ost.

• Krokodillan
    PerG skrev 2013-04-24 23:14:24 följande:
    När jag springer sent (brukar göra precis som du) så brukar det bli lite keso (med ev. en skvätt bär i) och kanske ett grovt knäckebröd med ost.

Låter nyttigt. Och gott! Blir du mätt på det då? Kanske jag som är ett matvrak ...
  • majsis08

jag brukar koka typ 5-6 ägg åt gången för dom klarar sej några dagar i kylen plus att då har vi till frukost eller mellanmål :)

• PerG
    Krokodillan skrev 2013-04-24 23:19:55 följande:

Låter nyttigt. Och gott! Blir du mätt på det då? Kanske jag som är ett matvrak ...
    Lite olika... beror på vad man ätit till middagen tidigare och hur långt/hårt jag sprungit. 

Sen behöver jag inte bli "proppmätt" utan bara stilla hungern och då räcker det i alla fall! 
  • Bobn

Har du som ambition att gå ner i vikt av löpningen så ska du bara få i dig precis så mycket så att muskelnedbrytningen avstannar, vilket är ca 25 g protein och ett gram kolhydrat per kilo kroppsvikt, så ett ägg och en banan funkar. Allt du äter utöver det är "onödigt" annat än för ditt välbehag. Det du kan testa i så fall är att äta fiberhusk blandat med vatten vilket ger mättnadskänsla utan att innehålla särskilt många kcal. Springer du bara för kondition kan du ju äta i stort sett vad du känner för efteråt, men alltförmycket socker kan ju så klart orsaka sömnproblem. En sak till: du bör äta åtminstone bananen och ägget innan dusch etc, gärna inom 15 minuter efter avslutad aktivitet.

• Kjell2

Snabbt:

4 dl mjölk

1 dl havregryn

ett  ägg

ev lite bär eller frukt.

Kör med stavmixer och drick.         

Svar på tråden Vad ska man äta om man måste äta sent på kvällen?