• Anonym (Nere)

sviken pappa tips inför domstol bodelning

Har ett kraschat samboförhållande under upplösning. Vi har ett  litet barn som betyder allt för mig.
    Har varit en jobbig resa för mig sen min sambo har beslutat sig för att gå isär.
    Jag har varit i chock och i princip gått med på allt, hur vårdnaden skall se ut vart barnet skall gå på dagis att hon får köpa ut mig ur lägenheten. Jag skulle köpa ny lägenhet i hennes hemkommun där vi bor för barnets skull.

Har hela tiden trott att om jag var snäll så kanske saker och ting bättrat sig.
    Min sambo har under hela tiden varit rent ut sagt elak mot mig och jag har tagit mycket skit.

För en vecka sen kom det fram att hon varit otrogen en längre tid. Min värld kraschade om möjligt ännu mer.
    Samtidigt fick det mig att  vakna upp. Varför ska jag behöva flytta som inte bryter upp familjen, varför ska jag behöva anpassa allt till hennes vilja? Jag orkar inte med en flytt psykiskt som det är nu, orkar inte leta efter en lägenhet som jag inte ens vill bo i..

Allt jag vill är att bo kvar i lägenheten och ha min lilla grabb varannan vecka. Komma över allt som hänte och resa mig upp.

För henne finns det inte på kartan att jag bor kvar i lägenheten. Jag funderar därför på att begära bodelning i domstol. Har jag någon chans att vinna som man? Vi köpte lägenheten tillsammans, vi har inga andra barn, båda jobbar relativt nära. Har aldrig vart i domstol, vad ska jag säga och tänka på? Hur avgör man vem som har mest behov om båda har liknande?

• Svar på tråden sviken pappa tips inför domstol bodelning
  • h8him
    Anonym (Nere) skrev 2013-03-31 12:39:16 följande:
    Hej och tack för alla engagerade svar, det värmer

Hon har en normal lön. Då det är en bostadsrätt som köpt tillsammans så står vi båda på den.
    Jag kan inte tänka mig att man får bostadsbidrag om man har medlåntagare, då räknar nog fk även in medlåntagarens lön även om personen inte bor där.
    räknade på fks hemsida och då såg det ut som hon skulle få 2-300kr i bidrag. Men där kan man inte lägga in medlåntagare

Banken har räknat och kommit fram till att hon själv kan ta över ca 60% av lånen med deras kalkyl. Dvs hon får inte låna/ta över dom själv för banken.  Vet inte exakt hur dom räknar men man skall ha X antal kronor över varje månad. Det är alltså ganska långt kvar till det hon behöver för att lösa ut mig. Så det är därför hon tänkte ta in en medlåntagare.

Säg att ca 60-65% av hennes inkomst skulle gå till boende, räkningar. Resten kvar till barnet, mat kläder och nöjen.

Om sen räntorna går upp på bolånen så lär det inte bli mkt kvar.

Trodde man delade barnbidraget om man har delad vårdnad?

Barnet knyter an till oss båda ungefär lika mycket. Orolig för hur det ska bli med honom

tror ni inte domstolen väger in om det är realistiskt att personen klarar av att betala lån/hyra?
    Då räknar banken alltså med att medlåntagaren står för viss del av boendekostnaden misstänker jag. Blir det inte omöjligt att få bostadsbidrag för hela boendekostnaden om hon inte betalar hela boendekostnaden?

Den som bor kvar får ha barnet fortsatt skriven hos sig även om ni har växelvis boende så det kan vara en av anledningarna att hon absolut vill bo kvar. Den som ska ha barnet boende anses ha störst behov av bostaden. Avstånd till arbete osv är också sånt som räknas in.

• SupersurasunkSara

Så här står det på Swedbanks sida:

Behålla bostaden

Gifta Enligt lagen får den som har störst behov av bostaden bo kvar. Finns det barn brukar den som bor med barnen få behålla hemmet.
    Den andra maken måste förstås kompenseras ekonomiskt om det är en fastighet eller en bostadsrätt.
    Sambor Vid separation har den sambo som bäst behöver den gemensamma bostaden eller bohaget, som förvärvats för gemensam användning, rätt att tilldelas denna egendom i samband med bodelning. Den som får vårdnaden om barn anses oftast ha störst behov. En förutsättning för att en sambo ska tilldelas bostad eller bohag som utgör samboegendom, men som tillhör den andra sambon, är att detta kan anses skäligt. Den andre sambon måste förstås kompenseras ekonomiskt.
    Övertaganderätten går långt Även en gemensam hyresrätt eller bostadsrätt som inte är samboegendom har en sambo rätt att överta vid separation. Det gäller om sambon bäst behöver bostaden och det kan anses skäligt. Om samborna inte har barn tillsammans krävs dock synnerliga skäl för ett sådant övertagande. En bostadsrätt utgör inte samboegendom om den förvärvats av den ene sambon innan samboförhållandet var aktuellt eller om sambolagen avtalats bort. Om övertagandet avser en bostadsrätt måste den som äger den kompenseras fullt ut ekonomiskt.
    Det finns olika tidsgränser för när man måste göra anspråk på övertagande enligt föregående stycke. Om din sambo innehar lägenheten och du flyttar ut så har du vid en separation tre månader på dig att framställa ditt anspråk. Är det istället din sambo som flyttar ut och du bor kvar i hans/hennes lägenhet har du ett år på dig efter det att samboförhållandet upphörde. Vid dödsfall måste den efterlevande sambon framställa anspråk mot dödsboet om övertagande inom tre månader efter det att han eller hon lämnade bostaden. Bor den efterlevande sambon kvar i bostaden finns däremot ingen frist.

Här står lite anna som kan vara bra att veta.
    http://www.babyhjalp.se/separera/boende-barn

Men just det du vill vet kan jag inte hitta något om, jag råder dig dock att trycka på det, att mamman inte själv har råd, men kan få lån med en medlåntagare som dock inte ska stå för några kostnader. (Vem är det som vill riskera att åka på att betala allt när mamman inte har råd undrar jag...)   Men bara om du själv har råd att få lån själv för att köpa ut henne.

• Anonym (Nere)
    SupersurasunkSara skrev 2013-03-31 12:55:58 följande:
    Så här står det på Swedbanks sida:

Behålla bostaden

Gifta Enligt lagen får den som har störst behov av bostaden bo kvar. Finns det barn brukar den som bor med barnen få behålla hemmet.
    Den andra maken måste förstås kompenseras ekonomiskt om det är en fastighet eller en bostadsrätt.
    Sambor Vid separation har den sambo som bäst behöver den gemensamma bostaden eller bohaget, som förvärvats för gemensam användning, rätt att tilldelas denna egendom i samband med bodelning. Den som får vårdnaden om barn anses oftast ha störst behov. En förutsättning för att en sambo ska tilldelas bostad eller bohag som utgör samboegendom, men som tillhör den andra sambon, är att detta kan anses skäligt. Den andre sambon måste förstås kompenseras ekonomiskt.
    Övertaganderätten går långt Även en gemensam hyresrätt eller bostadsrätt som inte är samboegendom har en sambo rätt att överta vid separation. Det gäller om sambon bäst behöver bostaden och det kan anses skäligt. Om samborna inte har barn tillsammans krävs dock synnerliga skäl för ett sådant övertagande. En bostadsrätt utgör inte samboegendom om den förvärvats av den ene sambon innan samboförhållandet var aktuellt eller om sambolagen avtalats bort. Om övertagandet avser en bostadsrätt måste den som äger den kompenseras fullt ut ekonomiskt.
    Det finns olika tidsgränser för när man måste göra anspråk på övertagande enligt föregående stycke. Om din sambo innehar lägenheten och du flyttar ut så har du vid en separation tre månader på dig att framställa ditt anspråk. Är det istället din sambo som flyttar ut och du bor kvar i hans/hennes lägenhet har du ett år på dig efter det att samboförhållandet upphörde. Vid dödsfall måste den efterlevande sambon framställa anspråk mot dödsboet om övertagande inom tre månader efter det att han eller hon lämnade bostaden. Bor den efterlevande sambon kvar i bostaden finns däremot ingen frist.

Här står lite anna som kan vara bra att veta.
    www.babyhjalp.se/separera/boende-barn

Men just det du vill vet kan jag inte hitta något om, jag råder dig dock att trycka på det, att mamman inte själv har råd, men kan få lån med en medlåntagare som dock inte ska stå för några kostnader. (Vem är det som vill riskera att åka på att betala allt när mamman inte har råd undrar jag...)   Men bara om du själv har råd att få lån själv för att köpa ut henne.

Tack alla.

Ja jag skulle inte heller vilja stå med då banken anser att det inte går på egen väg. Som medlåntagare är man lika skyldig att betala om den andre inte gör det.

Ok då får den som har barnbidraget betala dagisavgiften?
    Även om jag vinner tvisten och får bo kvar så vill jag nog ändå att vi har barnet 50/50 om han inte mår dåligt av det. Jag vill att han ska få en bra relation till oss båda även om för tillfället tycker hon är en sneseglare :)
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Nere) skrev 2013-03-31 13:14:00 följande:
    Tack alla.

Ja jag skulle inte heller vilja stå med då banken anser att det inte går på egen väg. Som medlåntagare är man lika skyldig att betala om den andre inte gör det.

Ok då får den som har barnbidraget betala dagisavgiften?
    Även om jag vinner tvisten och får bo kvar så vill jag nog ändå att vi har barnet 50/50 om han inte mår dåligt av det. Jag vill att han ska få en bra relation till oss båda även om för tillfället tycker hon är en sneseglare :)

I de flesta fall kan man få delad faktura, så att man betalar halva tiden var. Ingen förälder kan tvingas att betala något alls om denne inte vill. Var och en ska stå för kostnader som uppstår under ens eget umgänge, men man kan välja att tex dela på iaf ytterkläder. Att ha en egen uppsätning kläder underlättar vid vv boende tycker iaf jag, men man gör som man vill.

Den som har boendet är annars den vars inkomst ligger till grund för vad dagisavgiften är på och den som också får betala om ni inte kommit överens om att dela. Det är altlså inte så att den som får barnbidraget som per automatik ska betala vare sig mer kläder eller dagisavgift eller ev avgifter för hobby.  
  • Anonym (Nere)

Jo kläder och annat  kommer nog gå att lösa. Pengarna känns inte så viktiga i sammanhanget när allt kommer omkring.

Är mest orolig för resten just nu. Hon vägrar gå i familjerådgivning eller skriva ett avtal hos familjerätten,har tidigare  föreslagit att vi skulle avtala om högtider, semestrar, hämtning etc. Utgångspunkten skulle vara att det blev lika för båda.
    Men det är tvärnej. Får boka in en tid och kalla henne

Samtidigt mår vi inte bra, barnet känner av stämningen. Hon åker och träffar den andre och jag mår ännu sämre, samtidigt försöker jag hålla skenet uppe inför sonen och vara en bra pappa. Men barn är inte dumma, han känner att något är fel. Blir inte samma kvalité på bollspelet när pappa är halvt frånvarande :)

Efter regn kommer sol

• Anonym

Hon behöver inte gå till fr även om hon blir kallad. Fr är frivilligt slänger inte tr beordrat dit er

• Anonym

Ja, tyvärr är otrohet inte en giltig grund att använda i domstol för att den ena eller andra skall få vare sig bostad eller vårdnad eller bli boendeförälder. Hade det varit så hade du ju förmodligen haft en helt annan sits! I Sverige 2013 finns det fortfarande en, inte uttalad men undermedveten, presumtion om att mamman är den lämpligaste föräldern såvitt inte motsatsen kan bevisas. Den som skall bevisa motsatsen blir då DU. Min bestämda uppfattning (som jurist) är att pappan måste visa sig vara MYCKET lämpligare än mamman för att ha en realistisk chans, det räcker inte med att vara lika bra eller ens LITE bättre (ungefär omvänt mot hur det fungerar i arbetslivet). Kan tillägga att min hustru som arbetar dagligen med dessa frågor har samma uppfattning...
    Dina chanser bedömmer jag därmed som förhållandevis små, men visst finns det undantag - du kanske visar sig vara ett av dem. Lycka till. 

• Anonym
    Anonym (Nere) skrev 2013-03-31 12:39:16 följande:
    Hej och tack för alla engagerade svar, det värmer Hon har en normal lön. Då det är en bostadsrätt som köpt tillsammans så står vi båda på den. Jag kan inte tänka mig att man får bostadsbidrag om man har medlåntagare, då räknar nog fk även in medlåntagarens lön även om personen inte bor där. räknade på fks hemsida och då såg det ut som hon skulle få 2-300kr i bidrag. Men där kan man inte lägga in medlåntagare Banken har räknat och kommit fram till att hon själv kan ta över ca 60% av lånen med deras kalkyl. Dvs hon får inte låna/ta över dom själv för banken.  Vet inte exakt hur dom räknar men man skall ha X antal kronor över varje månad. Det är alltså ganska långt kvar till det hon behöver för att lösa ut mig. Så det är därför hon tänkte ta in en medlåntagare. Säg att ca 60-65% av hennes inkomst skulle gå till boende, räkningar. Resten kvar till barnet, mat kläder och nöjen. Om sen räntorna går upp på bolånen så lär det inte bli mkt kvar. Trodde man delade barnbidraget om man har delad vårdnad? Barnet knyter an till oss båda ungefär lika mycket. Orolig för hur det ska bli med honom tror ni inte domstolen väger in om det är realistiskt att personen klarar av att betala lån/hyra?

Man får fullt bostadsbidrag trots medlåntagare, det vet jag eftersom min bror var tvungen att stå för bostadslånet tillsammans med mig. Men jag fick ändå fullt bostadsbidrag, 4000 kr, eftersom det bara var jag och barnen som bodde i lägenheten. Barnbidraget måste mamman skriva under på att hon godkänner att pappan får halva. Om någon av er bor kvar i er gamla lägenhet så kommer barnet att vara fortsatt folkbokförd där enligt Skatteverket. Om båda föräldrarna flyttar och har barnet varannan vecka ska barnet folkbokföras hos den som bor närmast förskolan. Också det enligt Skatteverket.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-31 13:46:03 följande:
    Hon behöver inte gå till fr även om hon blir kallad. Fr är frivilligt slänger inte tr beordrat dit er
    Helt rätt, men om hon vägrar gå för att avtala om sådant som främjar barnet ser det illa ut. TS kan gå dit, med ett förslag på hur umgänget ska se ut och vägrar hon komma för att diskutera kan detta förslag skickas hem till henne för antingen påskrift eller för att hon ska få ändra på det hon inte gillar, så får TS titta på hennes förslag osv.

Till slut kommer något att bestämmas, med eller utan hennes medverkan.
  • Anonym (Nere)
    Anonym skrev 2013-03-31 14:23:55 följande:
    Ja, tyvärr är otrohet inte en giltig grund att använda i domstol för att den ena eller andra skall få vare sig bostad eller vårdnad eller bli boendeförälder. Hade det varit så hade du ju förmodligen haft en helt annan sits! I Sverige 2013 finns det fortfarande en, inte uttalad men undermedveten, presumtion om att mamman är den lämpligaste föräldern såvitt inte motsatsen kan bevisas. Den som skall bevisa motsatsen blir då DU. Min bestämda uppfattning (som jurist) är att pappan måste visa sig vara MYCKET lämpligare än mamman för att ha en realistisk chans, det räcker inte med att vara lika bra eller ens LITE bättre (ungefär omvänt mot hur det fungerar i arbetslivet). Kan tillägga att min hustru som arbetar dagligen med dessa frågor har samma uppfattning...
    Dina chanser bedömmer jag därmed som förhållandevis små, men visst finns det undantag - du kanske visar sig vara ett av dem. Lycka till. 
    Inte läge att hoppas för mycket med andra ord :( Man blir dubbelt straffad, hade jag valt att bryta upp och dessutom vara med ngn annan så hade jag nog dragit med svansen mellan benen.

Får köra på kortet att hon inte har råd att bo kvar, tom banken säger ju det. Sen är vi båda bra föräldrar.
    Men har inte psykisk ork att flytta, det är nog att klara av att hålla sig flytande.

Ska börja med att  beställa tid hos familjerätten så får vi se.

Tack alla
  • Anonym

Har hon ett samvete hade nog din största chans vara att köra på det. D.v.s. få henne själv att inse det magstarka i att först vara otrogen och sedan diktera dina villkor inklusive att begära/ förvänta sig att få behålla bostaden (där din "ersättare" kanske flyttar in i samma veva som du flyttar ut..)! Har hon inget samvete så är det nog ganska kört, dessvärre.

• Anonym (Nere)

Kan säga att familjerätten är en dead end. Dom vill inte låta mig boka tid om inte hon är med på att vi ska gå dit för att skriva avtal. Personalen sa "återkom när ni är överrens om att skriva avtal"

Samma sak om sammarbetsamtal. Dom sa att båda måste vilja gå innan dom bokar en tid.

Crazy

• SupersurasunkSara
    Anonym (Nere) skrev 2013-04-02 08:31:58 följande:
    Kan säga att familjerätten är en dead end. Dom vill inte låta mig boka tid om inte hon är med på att vi ska gå dit för att skriva avtal. Personalen sa "återkom när ni är överrens om att skriva avtal"

Samma sak om sammarbetsamtal. Dom sa att båda måste vilja gå innan dom bokar en tid.

Crazy
    Verkar märkligt. Min man har blivit kallad till samtal ett flertal ggr av sitt ex som han inte vill gå på. Han tycker det fungerar som det är nu och inget ändras någonsin under samtalen han hittills gått på.
  • Anonym (Nere)

Jag blev förvånad, Socialtanten sa att dom inte hade tid om man kom dit och inte var överens om att avtal behöver skrivas, eller om man inte dyker upp. "Då blir dom arga" var hennes reflektion.

• SupersurasunkSara
    Anonym (Nere) skrev 2013-04-02 09:35:48 följande:
    Jag blev förvånad, Socialtanten sa att dom inte hade tid om man kom dit och inte var överens om att avtal behöver skrivas, eller om man inte dyker upp. "Då blir dom arga" var hennes reflektion.
    Ta det vidare tycker jag. Givetvis är det jobbigt om folk slösar deras tid, men likväl måste det ju fungera för barnets skull. Gud jag önskar jag fick döma ibland Då skulle trilskare direkt bli överkörda. (Obs, jag menar nu inte de som trislskas för barnets skull på riktigt utan de som trilskas för sin egen skull.)
  • Grappa
    Anonym skrev 2013-03-31 14:23:55 följande:
    Skitsnack.
    Du är nog lika mycket jurist som jag är Diana Ross. Och din "kunskap", insåg du inte att du gjorde bort dig när du skrev det där tramset??
    Idag är det inte alls så svårt att gynnas som pappa. Det är verkligen inte helt jämställt ännu, men att man skulle behöva vara mycket lämpligare än mamman stämmer inte.
    Vad gäller folkbokföringen så kommer den som bor kvar i huset få den, oavsett om denne har penis eller inte. Punkt.
  • Anonym (Be FR skicka..)

Vårt FR skickar ut kallelser för "samarbetssamtal". Jag sparar alla kallelser med kommentarer om den andra avbokade eller inte dök upp eller vad som sades/bestämdes på mötet i de undantagsfall som den andra parten dykt upp. Då den andre inte dykt upp har jag passat på att få goda råd och/eller bara få prata med FR såsom utomstående som kanske kan ge andra infallsvinklar.

FR för inga anteckningar och dömer inte utan vill försöka få er att nå en lösning. Därfr kan man inte använda sig av FR vid tingsrätten. Däremot om du soarar på alla kallelser och visar på hur du försökt att nå en läsning så kan det vara ett plus för dig i en framtida process.

Spara all kommunikation också. För gärna dagbok både för din egen skull här och nu (ventil!) samt för att kunna använda i en framtida process.

• Anonym (Nere)
    Anonym (Be FR skicka..) skrev 2013-04-04 16:58:04 följande:
    Vårt FR skickar ut kallelser för "samarbetssamtal". Jag sparar alla kallelser med kommentarer om den andra avbokade eller inte dök upp eller vad som sades/bestämdes på mötet i de undantagsfall som den andra parten dykt upp. Då den andre inte dykt upp har jag passat på att få goda råd och/eller bara få prata med FR såsom utomstående som kanske kan ge andra infallsvinklar.

FR för inga anteckningar och dömer inte utan vill försöka få er att nå en lösning. Därfr kan man inte använda sig av FR vid tingsrätten. Däremot om du soarar på alla kallelser och visar på hur du försökt att nå en läsning så kan det vara ett plus för dig i en framtida process.

Spara all kommunikation också. För gärna dagbok både för din egen skull här och nu (ventil!) samt för att kunna använda i en framtida process.
    Jo det var så jag tänkte. Men min familjerätt nekade både avtal eller samtal om inte hon var med på det.
    Var kanske för att man är karl, eller så är min kommun kass (inte helt otänkbart)
  • Anonym (Be FR skicka..)

Kanske vårt FR gör annorlunda men motiveringen har varit att det kanske skulle få igång umgänge etc och det är ju för barnens skull man kommer dit (oftast iallafall..?).

Jag har velat ha lite tyngd bakom eftersom det varit för klent med att bara jag ber om att vi ska mötas plus att det jag föreslår nästan aldrig tagits emot på ett positivt sätt. Så en kallelse blir liksom "någon annan" som ber om att det ska hända (fastän det står i kallelsen på vems begäran de kallar).

Vad 17 ska man göra om inte FR hjälper? Ring familjeenheten på soc och berätta om dina försök, och missllyckanden, att få till stånd ett samarbetssamtal. De borde (ska) ju veta hur du ska göra nu?

Svar på tråden sviken pappa tips inför domstol bodelning