• Anonym (Nere)

sviken pappa tips inför domstol bodelning

Har ett kraschat samboförhållande under upplösning. Vi har ett  litet barn som betyder allt för mig.
    Har varit en jobbig resa för mig sen min sambo har beslutat sig för att gå isär.
    Jag har varit i chock och i princip gått med på allt, hur vårdnaden skall se ut vart barnet skall gå på dagis att hon får köpa ut mig ur lägenheten. Jag skulle köpa ny lägenhet i hennes hemkommun där vi bor för barnets skull.

Har hela tiden trott att om jag var snäll så kanske saker och ting bättrat sig.
    Min sambo har under hela tiden varit rent ut sagt elak mot mig och jag har tagit mycket skit.

För en vecka sen kom det fram att hon varit otrogen en längre tid. Min värld kraschade om möjligt ännu mer.
    Samtidigt fick det mig att  vakna upp. Varför ska jag behöva flytta som inte bryter upp familjen, varför ska jag behöva anpassa allt till hennes vilja? Jag orkar inte med en flytt psykiskt som det är nu, orkar inte leta efter en lägenhet som jag inte ens vill bo i..

Allt jag vill är att bo kvar i lägenheten och ha min lilla grabb varannan vecka. Komma över allt som hänte och resa mig upp.

För henne finns det inte på kartan att jag bor kvar i lägenheten. Jag funderar därför på att begära bodelning i domstol. Har jag någon chans att vinna som man? Vi köpte lägenheten tillsammans, vi har inga andra barn, båda jobbar relativt nära. Har aldrig vart i domstol, vad ska jag säga och tänka på? Hur avgör man vem som har mest behov om båda har liknande?

• Svar på tråden sviken pappa tips inför domstol bodelning
  • h8him
    Anonym (Nere) skrev 2013-03-31 10:02:11 följande:
    Jag har nog lite lättare då jag får låna mer. Hon får låna till en lite mindre lägenhet. Så båda kan köpa ny bostad
    Vem står på kontraktet? Bodde någon av er där innan ni flyttade ihop?
    Anonym (Nere) skrev 2013-03-31 10:00:28 följande:
    Hej

Det har vi inte kommit överens om. Jag vill att barnet står på mig och hon vill att barnet står på henne.

Hon har inte råd att bo kvar tycker banken. Hon tänker därför ha en medlåntagare som står på lånet vilket banken verkar gå med på.. Men det ändrar inte faktumet att hon inte har råd att bo kvar enligt banken.
    Hon kommer dock att betala alla kostnader själv.
    Jag tycker hon borde köpa ett mindre boende så att hon har råd att leva, vill inte att barnet skall ha det knapert varannan vecka pga av att ena parten bor för dyrt.

Vet inte om domstolen väger in det faktum att hon inte har råd att bo kvar? Bankens kalkyl går flera tusen minus varje månad.

Tack för alla svar
    Då borde du trycka på det inför bodelningsmannen tycker jag.

• h8him
    Anonym skrev 2013-03-31 10:03:58 följande:
    Ja men är ungen folkbokförd på hennes adress så får hon bostadsbidrag och barnbidraget med så då kanske hon har råd
    Bostadsbidrag får man bara om man har låg inkomst. Har Ts skrivit hur mycket hon tjänar?
  • Anonym
    h8him skrev 2013-03-31 10:26:14 följande:
    Bostadsbidrag får man bara om man har låg inkomst. Har Ts skrivit hur mycket hon tjänar?

h8him skrev 2013-03-31 10:26:14 följande:

Ja att det rörde sig om 200-300 om du läser ts inlägg skrevs av ts 10.09 som svar på den kommentaren du högg på nyss
  • h8him
    Anonym skrev 2013-03-31 10:57:29 följande:

Ja att det rörde sig om 200-300 om du läser ts inlägg skrevs av ts 10.09 som svar på den kommentaren du högg på nyss
    Ja han tror det ja. Högg? Känns det trevligt att försöka provocera så här på söndagsförmiddagen? Jag är ledsen att det inte fungerar som du vill.Solig

Rör det sig bara om 200-300 kronor tror jag inte att hon kommer att ha råd att behålla bostaden eftersom det krävs medlåntagare för henne för att ha möjlighet att bo kvar. Minsta lilla räntehöjning eller höjning av avgiften skulle få hennes ekonomi att krascha.
  • Anonym

Du verka då inte läste svaret sen bad ts om tips och ja ett tips att hon kanske kan bo kvar är med bostadsbidraget för ts kanske inte tänkt det så

• h8him
    Anonym skrev 2013-03-31 11:09:37 följande:
    Du verka då inte läste svaret sen bad ts om tips och ja ett tips att hon kanske kan bo kvar är med bostadsbidraget för ts kanske inte tänkt det så
    Jag har läst och hon kan knappast det. Har du vaknat på fel sida idag?
  • Anonym (Nere)

Hej och tack för alla engagerade svar, det värmer

Hon har en normal lön. Då det är en bostadsrätt som köpt tillsammans så står vi båda på den.
    Jag kan inte tänka mig att man får bostadsbidrag om man har medlåntagare, då räknar nog fk även in medlåntagarens lön även om personen inte bor där.
    räknade på fks hemsida och då såg det ut som hon skulle få 2-300kr i bidrag. Men där kan man inte lägga in medlåntagare

Banken har räknat och kommit fram till att hon själv kan ta över ca 60% av lånen med deras kalkyl. Dvs hon får inte låna/ta över dom själv för banken.  Vet inte exakt hur dom räknar men man skall ha X antal kronor över varje månad. Det är alltså ganska långt kvar till det hon behöver för att lösa ut mig. Så det är därför hon tänkte ta in en medlåntagare.

Säg att ca 60-65% av hennes inkomst skulle gå till boende, räkningar. Resten kvar till barnet, mat kläder och nöjen.

Om sen räntorna går upp på bolånen så lär det inte bli mkt kvar.

Trodde man delade barnbidraget om man har delad vårdnad?

Barnet knyter an till oss båda ungefär lika mycket. Orolig för hur det ska bli med honom

tror ni inte domstolen väger in om det är realistiskt att personen klarar av att betala lån/hyra?

• MikNis
    Anonym (Nere) skrev 2013-03-31 12:39:16 följande:

Hon har en normal lön. Då det är en bostadsrätt som köpt tillsammans så står vi båda på den.
    Jag kan inte tänka mig att man får bostadsbidrag om man har medlåntagare, då räknar nog fk även in medlåntagarens lön även om personen inte bor där.
    räknade på fks hemsida och då såg det ut som hon skulle få 2-300kr i bidrag. Men där kan man inte lägga in medlåntagare

Banken har räknat och kommit fram till att hon själv kan ta över ca 60% av lånen med deras kalkyl. Dvs hon får inte låna/ta över dom själv för banken.  Vet inte exakt hur dom räknar men man skall ha X antal kronor över varje månad. Det är alltså ganska långt kvar till det hon behöver för att lösa ut mig. Så det är därför hon tänkte ta in en medlåntagare.

Säg att ca 60-65% av hennes inkomst skulle gå till boende, räkningar. Resten kvar till barnet, mat kläder och nöjen.

Barnet knyter an till oss båda ungefär lika mycket. Orolig för hur det ska bli med honom

tror ni inte domstolen väger in om det är realistiskt att personen klarar av att betala lån/hyra?
    Medlåntagare har inget med bostadsbidraget att göra.

Det betyder endast att en annan person är med på lånet.
    Det är först när den andra personen folkbokför sig på ditt ex adress som det påverkar bostadsbidraget.  
  • Anonym

Ingen här vet hur tr drömmer den dagen då det kommer för ingen vet vad som kommer komma upp där. Barnbidrag delas inte per automatik utan det skall mamman godkänna gör hon inte det går hela beloppet till henne och inget till dig. Du får vänta och se helt enkelt och så får ni bestämma var ungen skall vara folkbokförd och hur ug ska se ut för den andra föräldern

• SupersurasunkSara
    Anonym (Nere) skrev 2013-03-31 12:39:16 följande:

Nej, än så delas inte barnbidraget men förslag på ändring finns. Så hon kan neka dig hälften om hon vill. Hon måste aktivit skriva på för att du ska få hälften.
Svar på tråden sviken pappa tips inför domstol bodelning