Inlägg från: SupersurasunkSara |Visa alla inlägg
  • SupersurasunkSara

sviken pappa tips inför domstol bodelning

Den som bor kvar i den ursprungliga lgh får boendet för barnet i de allra allra flesta fall. Huruvida domstolen tar hänsyn till att hennes budget inte håller vet jag inte, jag tycker ju att de borde det med tanke på barnets bästa. Kan du ordna lånelöfte i förväg?

Varannan v vid 2,5 blir ANTAGLIGEN inget problem, det beror på barnet och hur stor anknytning barnet har till er båda. 
    Dock, om barnet visar att det inte mår bra (set kommer att vara en stor omställning även för barnet) så gå inte p åatt det bästa är att barnet bor heltid hos henne och varannan helg hos dig. Det kommer hon antagligen att hävda, men det kan lika väl vara tvärtom, heltid hos dig och varannan helg hos henne. Men, testa isf först tätare byten.    
    Oftast vill inte de vxna det för att det är krångligare, men för barnets skull bör man försöka iaf.

Tex: Du hämtar på dagis på måndagen och har bernet till onsdag, du lämna rpå dagis, mamma hämtar och lämnar sen på fredagen. Du hämtar på fredagen och har helgen samt lämnar måndag morgon och då hämtar mamman på dagis och har till onsdag osv.

• SupersurasunkSara
    Anonym (Nere) skrev 2013-03-31 10:09:17 följande:
    Vi båda är folkbokförda på samma adress, likaså barnet. Lite ny på det här så jag hänger inte med. Barnbidraget delar vi på oavsett då vi kommer att ha barnet 50/50.
    Kan man få bostadsbidrag om man delar lånen med en medlåntagare? Låter konstigt att man lånar mer än man har råd med och sen får bidrag av staten. 200-300 i bostadsbidrag gör ingen större skillnad

Delas barnbidraget idag? Om inte måste hon gå med på det även om reglerna ska ändras. Reglerna omfattar dock inte barnen som är födda innan regeländringen trätt i kraft. Vägrar hon får hon hela barnbidraget.
    Ett tips är att när ni skriver umgängesavtal, så ta med ALLT vem som hämtar/lämnar, var hämtning/lämning ska ske, vilken tid osv. Hur ska ni göra med loven, jul, nyår, midsommar, påsk, hur gör ni på sommaren allt. Ju mer som är nerskrivet destom mindre finns att tjafsa om.  

Det kan ju sen fungera hur bra den biten mellan er och då är det ju kanonbra, men om det inte gör det så finns det ett avtal att följa och då är det bara att hänvisa till det.  
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Nere) skrev 2013-03-31 12:39:16 följande:
    Hej och tack för alla engagerade svar, det värmer

Hon har en normal lön. Då det är en bostadsrätt som köpt tillsammans så står vi båda på den.
    Jag kan inte tänka mig att man får bostadsbidrag om man har medlåntagare, då räknar nog fk även in medlåntagarens lön även om personen inte bor där.
    räknade på fks hemsida och då såg det ut som hon skulle få 2-300kr i bidrag. Men där kan man inte lägga in medlåntagare

Banken har räknat och kommit fram till att hon själv kan ta över ca 60% av lånen med deras kalkyl. Dvs hon får inte låna/ta över dom själv för banken.  Vet inte exakt hur dom räknar men man skall ha X antal kronor över varje månad. Det är alltså ganska långt kvar till det hon behöver för att lösa ut mig. Så det är därför hon tänkte ta in en medlåntagare.

Säg att ca 60-65% av hennes inkomst skulle gå till boende, räkningar. Resten kvar till barnet, mat kläder och nöjen.

Om sen räntorna går upp på bolånen så lär det inte bli mkt kvar.

Trodde man delade barnbidraget om man har delad vårdnad?

Barnet knyter an till oss båda ungefär lika mycket. Orolig för hur det ska bli med honom

tror ni inte domstolen väger in om det är realistiskt att personen klarar av att betala lån/hyra?

Nej, än så delas inte barnbidraget men förslag på ändring finns. Så hon kan neka dig hälften om hon vill. Hon måste aktivit skriva på för att du ska få hälften.
  • SupersurasunkSara

Så här står det på Swedbanks sida:

Behålla bostaden

Gifta Enligt lagen får den som har störst behov av bostaden bo kvar. Finns det barn brukar den som bor med barnen få behålla hemmet.
    Den andra maken måste förstås kompenseras ekonomiskt om det är en fastighet eller en bostadsrätt.
    Sambor Vid separation har den sambo som bäst behöver den gemensamma bostaden eller bohaget, som förvärvats för gemensam användning, rätt att tilldelas denna egendom i samband med bodelning. Den som får vårdnaden om barn anses oftast ha störst behov. En förutsättning för att en sambo ska tilldelas bostad eller bohag som utgör samboegendom, men som tillhör den andra sambon, är att detta kan anses skäligt. Den andre sambon måste förstås kompenseras ekonomiskt.
    Övertaganderätten går långt Även en gemensam hyresrätt eller bostadsrätt som inte är samboegendom har en sambo rätt att överta vid separation. Det gäller om sambon bäst behöver bostaden och det kan anses skäligt. Om samborna inte har barn tillsammans krävs dock synnerliga skäl för ett sådant övertagande. En bostadsrätt utgör inte samboegendom om den förvärvats av den ene sambon innan samboförhållandet var aktuellt eller om sambolagen avtalats bort. Om övertagandet avser en bostadsrätt måste den som äger den kompenseras fullt ut ekonomiskt.
    Det finns olika tidsgränser för när man måste göra anspråk på övertagande enligt föregående stycke. Om din sambo innehar lägenheten och du flyttar ut så har du vid en separation tre månader på dig att framställa ditt anspråk. Är det istället din sambo som flyttar ut och du bor kvar i hans/hennes lägenhet har du ett år på dig efter det att samboförhållandet upphörde. Vid dödsfall måste den efterlevande sambon framställa anspråk mot dödsboet om övertagande inom tre månader efter det att han eller hon lämnade bostaden. Bor den efterlevande sambon kvar i bostaden finns däremot ingen frist.

Här står lite anna som kan vara bra att veta.
    http://www.babyhjalp.se/separera/boende-barn

Men just det du vill vet kan jag inte hitta något om, jag råder dig dock att trycka på det, att mamman inte själv har råd, men kan få lån med en medlåntagare som dock inte ska stå för några kostnader. (Vem är det som vill riskera att åka på att betala allt när mamman inte har råd undrar jag...)   Men bara om du själv har råd att få lån själv för att köpa ut henne.

• SupersurasunkSara
    Anonym (Nere) skrev 2013-03-31 13:14:00 följande:
    Tack alla.

Ja jag skulle inte heller vilja stå med då banken anser att det inte går på egen väg. Som medlåntagare är man lika skyldig att betala om den andre inte gör det.

Ok då får den som har barnbidraget betala dagisavgiften?
    Även om jag vinner tvisten och får bo kvar så vill jag nog ändå att vi har barnet 50/50 om han inte mår dåligt av det. Jag vill att han ska få en bra relation till oss båda även om för tillfället tycker hon är en sneseglare :)

I de flesta fall kan man få delad faktura, så att man betalar halva tiden var. Ingen förälder kan tvingas att betala något alls om denne inte vill. Var och en ska stå för kostnader som uppstår under ens eget umgänge, men man kan välja att tex dela på iaf ytterkläder. Att ha en egen uppsätning kläder underlättar vid vv boende tycker iaf jag, men man gör som man vill.

Den som har boendet är annars den vars inkomst ligger till grund för vad dagisavgiften är på och den som också får betala om ni inte kommit överens om att dela. Det är altlså inte så att den som får barnbidraget som per automatik ska betala vare sig mer kläder eller dagisavgift eller ev avgifter för hobby.  
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Nere) skrev 2013-04-02 08:31:58 följande:
    Kan säga att familjerätten är en dead end. Dom vill inte låta mig boka tid om inte hon är med på att vi ska gå dit för att skriva avtal. Personalen sa "återkom när ni är överrens om att skriva avtal"

Samma sak om sammarbetsamtal. Dom sa att båda måste vilja gå innan dom bokar en tid.

Crazy
    Verkar märkligt. Min man har blivit kallad till samtal ett flertal ggr av sitt ex som han inte vill gå på. Han tycker det fungerar som det är nu och inget ändras någonsin under samtalen han hittills gått på.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Nere) skrev 2013-04-02 09:35:48 följande:
    Jag blev förvånad, Socialtanten sa att dom inte hade tid om man kom dit och inte var överens om att avtal behöver skrivas, eller om man inte dyker upp. "Då blir dom arga" var hennes reflektion.
    Ta det vidare tycker jag. Givetvis är det jobbigt om folk slösar deras tid, men likväl måste det ju fungera för barnets skull. Gud jag önskar jag fick döma ibland Då skulle trilskare direkt bli överkörda. (Obs, jag menar nu inte de som trislskas för barnets skull på riktigt utan de som trilskas för sin egen skull.)
Svar på tråden sviken pappa tips inför domstol bodelning