• liv

Tvångsbanta överviktiga

Läste en tråd här på FL och fick tanken. Man tvångsmatar ju annorektiker. Skulle man inte då lika gärna kunna "tvångsbanta" personer med svår övervikt? Vad säger ni?

• Svar på tråden Tvångsbanta överviktiga
  • Emelie 1987

Patienterna på Brookhaven skulle absolut behöva tvingas ändra sin kosthållning. Men där kan man fuska i alla fall. XD 

En man, två barn, tre älsklingar
  • dessan59

Jag är själv överviktig och är väl medveten om det, så jag ska träffa en kirurg

för att se om jag får göra en Gpg.Jag skäms över att jag är tjock, och skyller en del på mina mediciner

som gör det inte lättare att gå ner i vikt, sen tröstäter jag också tyvärr

• dessan59

jättekul

jo det vet jag att det redan finns, men jag tyckte att tvångsbanta lät så brutalt, därför skrev jag som jag gjorde.

• Jättekul
    dessan59 skrev 2013-03-24 17:51:22 följande:
    jättekul

jo det vet jag att det redan finns, men jag tyckte att tvångsbanta lät så brutalt, därför skrev jag som jag gjorde.
    Jo, det låter hemskt brutalt. Om jag var överviktig, vilket jag lätt skulle kunna vara då jaghar lätt för att gå upp i vikt. Tänker dock på vad jag stoppar i mig. Så hade jag gjort en Gastric bypass.
  • Emelie 1987
    Jättekul skrev 2013-03-24 17:48:58 följande:
    OMG
    Min reaktion är densamma. :p 
  • Emelie 1987

En annan beprövad metod är Vemma Bod-e. Det är drinkar som ställer om kroppen till en fettförbränningsmaskin i kombination med rätt kost. Kosten får man hjälp med av Heidi Powell (Chris Powells fru) via en app som finns att ladda ner i App Store och Google Play.

• yodi
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-03-24 17:43:39 följande:
    Visst. Och tvång för att sluta röka. Dricker du för mycket? Tvångsvård. För dåligt med grönsaker? Tvångsmatning.

Jaha, du tycker att det är tråkigt att springa? Så dumt, för om du inte motionerar tillräckligt så väntar tvångsbehandling.

Ok, du vill inte ta cellgifter och strålning mot dina tumörer? Nåja, samhället har bestämt att 1% överlevnadschans är fullt tillräckligt, att du hellre skulle vilja dö med värdighet är inte så noga. Lägg dig på britsen nu så börjar vi behandlingen.

Ja, det låter väldigt rimligt.

Tvångsvård måste vara absolut sista åtgärden, när personer som inte kan antas vara villiga att dö på grund av en sjukdom gör saker som har effekten att döden är nära förestående.
  • jashrinah

nja men man kanske borde erbjuda samma sorts matträning som man erbjuder anorektiker , dvs lära sig äta på "rätt"  sätt =)

• The Doctor
    Visst. Och tvång för att sluta röka. Dricker du för mycket? Tvångsvård. För dåligt med grönsaker? Tvångsmatning.

Jaha, du tycker att det är tråkigt att springa? Så dumt, för om du inte motionerar tillräckligt så väntar tvångsbehandling.

Ok, du vill inte ta cellgifter och strålning mot dina tumörer? Nåja, samhället har bestämt att 1% överlevnadschans är fullt tillräckligt, att du hellre skulle vilja dö med värdighet är inte så noga. Lägg dig på britsen nu så börjar vi behandlingen.

Tvångsvård måste vara absolut sista åtgärden, när personer som inte kan antas vara villiga att dö på grund av en sjukdom gör saker som har effekten att döden är nära förestående.
    Klockrent.
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • Themis

Inte tvångsvård men jag har lekt med tanken att starta ett vikthem på samma sätt som avgiftningsklinik, dvs att du skriver in dig med friskrivning och sen blir du inte utsläppt igen förrän doktorn bedömer att du kan fungera.

Och i detta fallet så skulle man då själv sätta sin utskrivningsvikt och man släpps inte ut förrän man har uppnått den.

Kan undras om det vore en affärsidé...?

?A fanatic is one who can?t change his mind and won?t change the subject.? /Sir Winston Churchill
  • Jättekul
    Themis skrev 2013-03-24 18:08:11 följande:
    Inte tvångsvård men jag har lekt med tanken att starta ett vikthem på samma sätt som avgiftningsklinik, dvs att du skriver in dig med friskrivning och sen blir du inte utsläppt igen förrän doktorn bedömer att du kan fungera.

Och i detta fallet så skulle man då själv sätta sin utskrivningsvikt och man släpps inte ut förrän man har uppnått den.

Kan undras om det vore en affärsidé...?
    Ja, om kommunerna/landstinget kan tänka sig att stå för kostnaden för patienten. I annat fall tror jag det är dödsfött, tyvärr.
  • liv

Jag förstår självklart att det inte är möjligt. Men jag tycker att det är en intressant tanke bara. Annorektiska ska självklart tvångsmatas men tjocka människor får vara som de är för de får inte kritiseras. Jag menar alltså rejält feta människor. Inte normala människor med lite hull.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    liv skrev 2013-03-24 18:24:56 följande:
    Jag förstår självklart att det inte är möjligt. Men jag tycker att det är en intressant tanke bara. Annorektiska ska självklart tvångsmatas men tjocka människor får vara som de är för de får inte kritiseras. Jag menar alltså rejält feta människor. Inte normala människor med lite hull.
    Du jämför två ganska olika saker. Vid anorexia som har gått riktigt långt finns det en direkt och hög risk för dödsfall utan åtgärder.

Även om fetma är klart onyttigt så handlar det inte om att man dör om två dagar om inga åtgärder sätts in. Man kan göra det men det är inte jämförbart med en person som inte ätit på flera veckor och är precis på gränsen till svältdöd.

Det är snarare jämförbart med ett självmordsförsök, medan fetma är jämförbart med rökning.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Biffus

Får jag bara fråga vad du tycker om tvångsvård av anorektiker?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Biffus skrev 2013-05-02 21:52:31 följande:
    Får jag bara fråga vad du tycker om tvångsvård av anorektiker?
    Det är en komplicerad fråga, på flera plan.

Men generellt är jag för tvångsvård endast i de fall där nära förestående skada är att vänta och personen inte kan sägas vara förmögen att ta ett rationellt beslut på grund av sin sjukdom.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Grande Rock
    Dr Mupp skrev 2013-03-24 17:44:39 följande:
    Snacka om att man då vill vara ett fetto. 

eller kan det möjligtvis vara så att man har ett beroende som man har svårt att hålla tillbaka?

The Devil Stole the Beat from the Lord
  • Waldo

Själv tycker jag att det är en ganska intressant tanke att  på något sätt kunna bespara oss andra normalbegåvade från alla andra idioter och begåvningshandikappade

Jag tänkte man kunde tvångsinternera dem någonstans, så man slapp se och höra dem
    Island bör man kunna köpa jävligt billigt i dagens läge

liv skrev 2013-03-24 18:24:56 följande:
  • Petrol
    Waldo skrev 2013-05-02 23:33:51 följande:
    Själv tycker jag att det är en ganska intressant tanke att  på något sätt kunna bespara oss andra normalbegåvade från alla andra idioter och begåvningshandikappade

Jag tänkte man kunde tvångsinternera dem någonstans, så man slapp se och höra dem
    Island bör man kunna köpa jävligt billigt i dagens läge
    Tjock = idiot och begåvningshandikappad? Eller har jag missförstått dig här någonstans?
  • Waldo
    Petrol skrev 2013-05-02 23:52:07 följande:
    Tjock = idiot och begåvningshandikappad? Eller har jag missförstått dig här någonstans?
    Ja du har missförstått.

Läs igenom en gång till lugnt och sansat utan att lägga åsikter i mitt inlägg
    Ser du inlägget "liv" har gjort som jag länkar till?
    Det är utifrån det jag har gjort mitt svar

Svar på tråden Tvångsbanta överviktiga