Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Tvångsbanta överviktiga

Visst. Och tvång för att sluta röka. Dricker du för mycket? Tvångsvård. För dåligt med grönsaker? Tvångsmatning.

Jaha, du tycker att det är tråkigt att springa? Så dumt, för om du inte motionerar tillräckligt så väntar tvångsbehandling.

Ok, du vill inte ta cellgifter och strålning mot dina tumörer? Nåja, samhället har bestämt att 1% överlevnadschans är fullt tillräckligt, att du hellre skulle vilja dö med värdighet är inte så noga. Lägg dig på britsen nu så börjar vi behandlingen.

Ja, det låter väldigt rimligt.

Tvångsvård måste vara absolut sista åtgärden, när personer som inte kan antas vara villiga att dö på grund av en sjukdom gör saker som har effekten att döden är nära förestående.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    liv skrev 2013-03-24 18:24:56 följande:
    Jag förstår självklart att det inte är möjligt. Men jag tycker att det är en intressant tanke bara. Annorektiska ska självklart tvångsmatas men tjocka människor får vara som de är för de får inte kritiseras. Jag menar alltså rejält feta människor. Inte normala människor med lite hull.
    Du jämför två ganska olika saker. Vid anorexia som har gått riktigt långt finns det en direkt och hög risk för dödsfall utan åtgärder.

Även om fetma är klart onyttigt så handlar det inte om att man dör om två dagar om inga åtgärder sätts in. Man kan göra det men det är inte jämförbart med en person som inte ätit på flera veckor och är precis på gränsen till svältdöd.

Det är snarare jämförbart med ett självmordsförsök, medan fetma är jämförbart med rökning.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Biffus skrev 2013-05-02 21:52:31 följande:
    Får jag bara fråga vad du tycker om tvångsvård av anorektiker?
    Det är en komplicerad fråga, på flera plan.

Men generellt är jag för tvångsvård endast i de fall där nära förestående skada är att vänta och personen inte kan sägas vara förmögen att ta ett rationellt beslut på grund av sin sjukdom.
Svar på tråden Tvångsbanta överviktiga