• Jättekul

Tvångsbanta överviktiga

Ja, egentligen tycker jag det. Med risk för mobben på mig Flört

• Jättekul
    Dr Mupp skrev 2013-03-24 17:36:53 följande:
    Det skulle helt klart vara en idé istället för att operera dem så sätter man dem på hem och ger dem kontrollerad kosthållning.  
    Jag såg en dokumentär om detta. Amerikansk. De fick befinna sig på sjukhuset och ingick i en forskningsgrupp. Slutade med att de lurade sköterskor och doktorer genom att beställa pizza bl a till sjukhusentrén medan en annan kollade så ingen såg. Gömde pizzan under täcket bl a.
  • Jättekul
    dessan59 skrev 2013-03-24 17:41:39 följande:
    tvångsbanta är väll att ta i, men gärna kosthållning och regelbundna hälsobesök hos Vårdcentralen. Och att erbjuda vattengymnastik på recept från din husläkare.det blir kanske roligare att gå ner i vikt om du själv är insatt i kostrådgivning samt att få gemenskap med likasinnade. Likaväl som att det är sjukdom för dom med Anorexi, så är ju fetma också en sjukdom
    Fast det är väl redan beprövat?
  • Jättekul
    dessan59 skrev 2013-03-24 17:51:22 följande:
    jättekul

jo det vet jag att det redan finns, men jag tyckte att tvångsbanta lät så brutalt, därför skrev jag som jag gjorde.
    Jo, det låter hemskt brutalt. Om jag var överviktig, vilket jag lätt skulle kunna vara då jaghar lätt för att gå upp i vikt. Tänker dock på vad jag stoppar i mig. Så hade jag gjort en Gastric bypass.
  • Jättekul
    Themis skrev 2013-03-24 18:08:11 följande:
    Inte tvångsvård men jag har lekt med tanken att starta ett vikthem på samma sätt som avgiftningsklinik, dvs att du skriver in dig med friskrivning och sen blir du inte utsläppt igen förrän doktorn bedömer att du kan fungera.

Och i detta fallet så skulle man då själv sätta sin utskrivningsvikt och man släpps inte ut förrän man har uppnått den.

Kan undras om det vore en affärsidé...?
    Ja, om kommunerna/landstinget kan tänka sig att stå för kostnaden för patienten. I annat fall tror jag det är dödsfött, tyvärr.
Svar på tråden Tvångsbanta överviktiga