Anonym (Bea) skrev 2014-05-09 14:48:17 följande:
Jag menar att man för att jämföra kostnader på ett korrekt sätt måste ta hänsyn till samtliga kostnader som ingår i underhållsstödet. Man utgick förvisso från KoV kostnadsberäkningar när man fastställde underhållsstödets summa men man lade även till andra schablonkostnader som inte ingår i de kostnadsberäkningar som du m.fl. gör och då blir det en märklig jämförelse. Se SOU 2003:42 där det tydligt framgår vilka kostnader som ingår i underhållsstödets summa. Då ser man snabbt att underhållsstödet är menat att utgöra hälften av barnets kostnader efter avdrag för barnbidraget. Men då givetvis ett genomsnitt där underhållsstödet för de yngre barnen ligger något för högt samtidigt som det är för lågt för de äldre barnen. Men man valde att för enkelhetens skull att inte ha ett åldersanpassat underhållsstöd. Jag blir bara så otroligt trött på folk som jämför äpplen med päron istället för att ta reda på fakta.
www.regeringen.se/content/1/c4/26/84/4318f07b...Jag vet allt ovanstående. Jag vet också att föräldrarna ska bidra utefter förmåga, och att det är överskottet som räknas, inte inkomst.
Det är ganska många år som det blir ett överskott, då får man spara det så man har när barnen börjar kosta mer. En pojke på 17 år beräknas kosta 3700 kr i nödvändiga kostnader. 1760 av dessa till saker som mobil, kläder, hygien och fritid.
Visst, boendeföräldern får ofta stå för det mesta, men de som skils när barnen är små har chansen att spara undan. Sen så är det ju faktiskt så att barnen kostar det man har råd till.
Kan föräldrarna komma överens om vem som betalar vad så är det superbra, men alldeles för ofta är det en som är sniken och vill roffa åt sig så mycket de kan.