• 4barnsmamma

Vad ingår i underhållsbidraget?

Vi ska skriva ett eget avtal och vad jag förstår när jag googlar runt så ingår inte alla slags kostnader i underhållsbidraget utan vissa saker ligger utanför och skall delas lika när kostnad uppstår. Vad jag hittar så är det bla kostnader för läkarbesök, medicin, glasögon, cykel, skolresa, idrottscuper. Stämmer detta och är det något mer som ligger utanför? Tänker frammåt på studentbal mm?? För att undvika ev framtida diskussioner/ bråk så vill jag att allt skrivs in i avtalet och behöver råd, tips el erfarenheter. Finns det något ställe där man kan läsa mer ingående vad som gäller. När jag googlar runt så hittar jag inget bra samlat dokument utan mest svar från jurister utifrån specifika frågor. Någon bra bok i ämnet? Tacksam för alla svar/ tankar/ tips!

• Svar på tråden Vad ingår i underhållsbidraget?
  • Brumma
    Anonym (Bea) skrev 2014-05-07 13:43:33 följande:
    Okej, du har alltså missat att man vid underhållsstödsberäkningen även tog hänsyn även till andra utgifter än bara mat?

Livsmedel 1150:- i månaden (alla måltider hemma utom lunch). Övriga kostnader 1440:- i månaden. Sammanlagt blir det 2590:-

Drar man bort underhåll genom försäkringskassan samt barnbidrag blir det 267:- kvar för boendeföräldern att betala själv. Var fick du in att anonym (ja) bara hade med matkostnader?
  • Anonym (Bea)
    Brumma skrev 2014-05-09 14:18:00 följande:
    Livsmedel 1150:- i månaden (alla måltider hemma utom lunch). Övriga kostnader 1440:- i månaden. Sammanlagt blir det 2590:- Drar man bort underhåll genom försäkringskassan samt barnbidrag blir det 267:- kvar för boendeföräldern att betala själv. Var fick du in att anonym (ja) bara hade med matkostnader?

Jag menar att man för att jämföra kostnader på ett korrekt sätt måste ta hänsyn till samtliga kostnader som ingår i underhållsstödet. Man utgick förvisso från KoV kostnadsberäkningar när man fastställde underhållsstödets summa men man lade även till andra schablonkostnader som inte ingår i de kostnadsberäkningar som du m.fl. gör och då blir det en märklig jämförelse. Se SOU 2003:42 där det tydligt framgår vilka kostnader som ingår i underhållsstödets summa. Då ser man snabbt att underhållsstödet är menat att utgöra hälften av barnets kostnader efter avdrag för barnbidraget. Men då givetvis ett genomsnitt där underhållsstödet för de yngre barnen ligger något för högt samtidigt som det är för lågt för de äldre barnen. Men man valde att för enkelhetens skull att inte ha ett åldersanpassat underhållsstöd. Jag blir bara så otroligt trött på folk som jämför äpplen med päron istället för att ta reda på fakta. www.regeringen.se/content/1/c4/26/84/4318f07b.pdf
  • Anonym (ja)
    Anonym (Bea) skrev 2014-05-09 14:48:17 följande:

Jag menar att man för att jämföra kostnader på ett korrekt sätt måste ta hänsyn till samtliga kostnader som ingår i underhållsstödet. Man utgick förvisso från KoV kostnadsberäkningar när man fastställde underhållsstödets summa men man lade även till andra schablonkostnader som inte ingår i de kostnadsberäkningar som du m.fl. gör och då blir det en märklig jämförelse. Se SOU 2003:42 där det tydligt framgår vilka kostnader som ingår i underhållsstödets summa. Då ser man snabbt att underhållsstödet är menat att utgöra hälften av barnets kostnader efter avdrag för barnbidraget. Men då givetvis ett genomsnitt där underhållsstödet för de yngre barnen ligger något för högt samtidigt som det är för lågt för de äldre barnen. Men man valde att för enkelhetens skull att inte ha ett åldersanpassat underhållsstöd. Jag blir bara så otroligt trött på folk som jämför äpplen med päron istället för att ta reda på fakta. www.regeringen.se/content/1/c4/26/84/4318f07b...
    Jag vet allt ovanstående. Jag vet också att föräldrarna ska bidra utefter förmåga, och att det är överskottet som räknas, inte inkomst.

Det är ganska många år som det blir ett överskott, då får man spara det så man har när barnen börjar kosta mer. En pojke på 17 år beräknas kosta 3700 kr i nödvändiga kostnader. 1760 av dessa till saker som mobil, kläder, hygien och fritid.
    Visst, boendeföräldern får ofta stå för det mesta, men de som skils när barnen är små har chansen att spara undan. Sen så är det ju faktiskt så att barnen kostar det man har råd till.
    Kan föräldrarna komma överens om vem som betalar vad så är det superbra, men alldeles för ofta är det en som är sniken och vill roffa åt sig så mycket de kan.
  • Brumma
    Anonym (Bea) skrev 2014-05-09 14:48:17 följande:
    Jag menar att man för att jämföra kostnader på ett korrekt sätt måste ta hänsyn till samtliga kostnader som ingår i underhållsstödet. Man utgick förvisso från KoV kostnadsberäkningar när man fastställde underhållsstödets summa men man lade även till andra schablonkostnader som inte ingår i de kostnadsberäkningar som du m.fl. gör och då blir det en märklig jämförelse. Se SOU 2003:42 där det tydligt framgår vilka kostnader som ingår i underhållsstödets summa. Då ser man snabbt att underhållsstödet är menat att utgöra hälften av barnets kostnader efter avdrag för barnbidraget. Men då givetvis ett genomsnitt där underhållsstödet för de yngre barnen ligger något för högt samtidigt som det är för lågt för de äldre barnen. Men man valde att för enkelhetens skull att inte ha ett åldersanpassat underhållsstöd. Jag blir bara så otroligt trött på folk som jämför äpplen med päron istället för att ta reda på fakta. www.regeringen.se/content/1/c4/26/84/4318f07b...

Är man trött på att folk jämför päron med äpplen kanske man dels inte bör påstå att Konsumentverkets lista enbart räknar med mat - vilket du gjorde i ditt svar till anonym (ja) och vilket jag reagerade på. Inte heller kanske man skall använda en skrivelse som är en utredning innehållande förslag och som inte på ngt sätt är ett dokument med laga kraft att hänvisa till angående hur det "är". Jag erkänner att jag inte läst alla 172 sidorna så jag kan ha missat det, men jag hittar ingen lista där det tydligt framgår vad som, enligt lag, SKA ingå i underhållet. Jag hittar en del luddigt skrivet om vad som bör ingå men även att det skall utgå från varje barn. Du får dock gärna hänvisa till vilken sida jag hittar denna lista så kan jag läsa och svara mer direkt.
  • Anonym (Bea)
    Brumma skrev 2014-05-09 22:37:09 följande:
    Är man trött på att folk jämför päron med äpplen kanske man dels inte bör påstå att Konsumentverkets lista enbart räknar med mat - vilket du gjorde i ditt svar till anonym (ja) och vilket jag reagerade på. Inte heller kanske man skall använda en skrivelse som är en utredning innehållande förslag och som inte på ngt sätt är ett dokument med laga kraft att hänvisa till angående hur det "är". Jag erkänner att jag inte läst alla 172 sidorna så jag kan ha missat det, men jag hittar ingen lista där det tydligt framgår vad som, enligt lag, SKA ingå i underhållet. Jag hittar en del luddigt skrivet om vad som bör ingå men även att det skall utgå från varje barn. Du får dock gärna hänvisa till vilken sida jag hittar denna lista så kan jag läsa och svara mer direkt.

Men du, propositionen är från år 2003 och innehåller alltså förarbetet till dagens lagstiftning om underhållsstöd. På sidan 140 börjar den del som avhandlar vilka kostnader som ingår i underhållsstödet.
  • Brumma
    Anonym (Bea) skrev 2014-05-09 22:40:50 följande:
    Men du, propositionen är från år 2003 och innehåller alltså förarbetet till dagens lagstiftning om underhållsstöd. På sidan 140 börjar den del som avhandlar vilka kostnader som ingår i underhållsstödet.

till grund ja, men det ÄR inte en skrivelse av lagen. Att en undersökning står till grund för en lag innebär inte att allt i undersökningen tagits med. Använd det som faktiskt STÅR i lagen, inte det som INTE kom med... Och ingenstans i lagen står det vad som underhållsbidraget skall innehålla. Istället står det väl att man fullgjort sin ekonomiska skyldighet gentemot barnet genom att man betalar underhåll? Om jag inte minns fel... Jag har läst (skummat) från sidan 140 och nej, jag hittar ingen tydlig lista.
  • Anonym (Bea)
    Brumma skrev 2014-05-09 22:47:58 följande:
    till grund ja, men det ÄR inte en skrivelse av lagen. Att en undersökning står till grund för en lag innebär inte att allt i undersökningen tagits med. Använd det som faktiskt STÅR i lagen, inte det som INTE kom med... Och ingenstans i lagen står det vad som underhållsbidraget skall innehålla. Istället står det väl att man fullgjort sin ekonomiska skyldighet gentemot barnet genom att man betalar underhåll? Om jag inte minns fel... Jag har läst (skummat) från sidan 140 och nej, jag hittar ingen tydlig lista.

Underhållsstöd ovh underhållsbidrag är olika saker och om man vill veta hur en lag ska tolkas tittar man bl.a. På lagens förarbeten. I detta fall kan du utläsa i nämnda prop. vilka kostnader som har legat till grund för underhållsstödets summa.
  • Brumma
    Anonym (Bea) skrev 2014-05-09 22:53:25 följande:
    Underhållsstöd ovh underhållsbidrag är olika saker och om man vill veta hur en lag ska tolkas tittar man bl.a. På lagens förarbeten. I detta fall kan du utläsa i nämnda prop. vilka kostnader som har legat till grund för underhållsstödets summa.

jo, jag vet att det är två olika saker. Även om förundersökningen ligger till grund för lagen så KAN du inte påstå att förundersökningen ÄR lagen. Och faktum är att det ingenstans i lagen står vad som skall ingå. Mer än att man fullgjort sin ekonomiska skyldighet gentemot barnet. Eftersom jag upprepade gånger skrivit att jag tycker det är otydligt skrivet EXAKT vad som ingår (som du hävdar) och du vägrar ge ett förslag så kommer vi ju inte mycket längre..
  • Anonym (ja)

Om det inte kommit en lag nyligen som finns ingen lag. Ingen kunde svara mig på vad som ingår och vad man bör dela på. I mitt fall var det ingen mening att kräva annat än minimi via FK då jag isf skulle få tjata mig blå efter pengarna varje månad och det var det inte värt trots att uh skulle blivit drygt 4000 kr för den ena som har ett funktionshinder. Ett lugnt liv var värt mer.

Tack och lov lugnade pappan ner sig och gick att prata med när den ena sen behövde glasögon, så vi delade på den kostnaden.
    Annars har jag betalt allt utom det då som täcktes av uh och barnbidrag.

• Brumma
    yftte skrev 2014-05-23 06:55:13 följande:
    mycket felaktiga svar i denna tråd... för det första så räknar man att boende förälder ger 1273 och umgängesförälder ger 1273 och denna är den bästa sidan som finns här är KORREKT www.socfamratt.se/underhall/underhallsbidrag/...

Fast nej... Det står ganska tydligt att det inte är ngn "officiell" lista. "sammanställningen inte är en officiell förteckning den gäller endast vid fastställande underhållsbidrag den gäller inte för att beskriva vilka kostnader som ingår i underhållsstöd". Vidare står det tydligt att det gäller underhållsbidrag (se inklistrat citat ovan). De siffror du hänvisar till är inte underhållsbidrag utan underhållsSTÖD - vilket det står att listan INTE gäller.. Underhållsstöd får man om man går genom försäkringskassan, tex om föräldrarna inte kan komma överens eller om den underhållsskyldighet tex inte har råd att betala underhållsbidrag. Att man räknar med att båda föräldrarna bidrar med 1273:- är även det fel. Det står ganska tydligt angående barns försörjning att föräldrarna skall bidra EFTER FÖRMÅGA. Om föräldrarna har ungefär samma överskott kan man anta att de skall bidra lika mkt (i ditt exempel 1273) men det är inte skrivet i sten utan summan kan variera. Vi kan däremot fastställa att båda föräldrarna skall bidra. Punkt. Att komma o kasta in pekpinnar o hänvisa till ngt som inte stämmer är inte helt snyggt, eller hur? Däremot kan man hänvisa till din lista som ngt att arbeta från - men KORREKT är den inte...
  • Anonym (*)
    yftte skrev 2014-05-23 06:55:13 följande:
    mycket felaktiga svar i denna tråd...

för det första så räknar man att boende förälder ger 1273 och umgängesförälder ger 1273

och denna är den bästa sidan som finns

här är KORREKT

www.socfamratt.se/underhall/underhallsbidrag/...

För mig är den listan helt absurd.

Förstår inte hur vissa av sakerna ens hamnat på en sådan lista.
    Exempel så ingår inte måltider på restaurang i underhållsbidraget, menas det då att bägge föräldrarna ska dela på kostnaden om barnet o bf går på restaurang?
    Även semester ingår inte, ska man verkligen behöva dela på semesterkostnaderna som bf gör med barnet? Om uf vill åka på semester då?

Sen att kabeltv, hushållsmaskiner osv står med behöver jag väl inte ens förklara vidare....

Däremot så står cyklar med som en sak som ingår i underhållsstödet....vilket många bråkar om som en extra utgift som man ska dela på.
  • Brumma
    Anonym (*) skrev 2014-05-24 01:09:24 följande:
      För mig är den listan helt absurd. Förstår inte hur vissa av sakerna ens hamnat på en sådan lista. Exempel så ingår inte måltider på restaurang i underhållsbidraget, menas det då att bägge föräldrarna ska dela på kostnaden om barnet o bf går på restaurang? Även semester ingår inte, ska man verkligen behöva dela på semesterkostnaderna som bf gör med barnet? Om uf vill åka på semester då? Sen att kabeltv, hushållsmaskiner osv står med behöver jag väl inte ens förklara vidare.... Däremot så står cyklar med som en sak som ingår i underhållsstödet....vilket många bråkar om som en extra utgift som man ska dela på.

Det är väl snarare så att det som inte ingår (inte allt men mkt) är "extra" och inte nödvändigt utan man väljer själv om detta är ngt man vill lägga på sitt barn och får då själv stå för det. Tex restaurangbesök, stora mängder dricka, märkeskläder.. Det är inga måsten och ingår därför inte. Däremot kan man ju tycka att följande poster iallafall borde anses som "nödvändiga" och därför ingå. Glasögon Linser Hörapparat Hjälpmedel för funktionshindrade Tandläkare- och läkarbesök samt mediciner Men det kanske beror på att detta inte är kostnade som den stora massan av barn har och därför inte räknas med.... Det finns ju liksom ingen lag som säger att man MÅSTE dela på några kostnader alls... Betalar man underhåll (ja, även till försäkringskassan) har man ju, i lagens ögon, fullgjort sim ekonomiska plikt.
  • Brumma

Förlåt för att min text blir ett enda stort "block".... Skriver från mobilen...

• Anonym (*)
    Brumma skrev 2014-05-24 01:21:42 följande:

Det är väl snarare så att det som inte ingår (inte allt men mkt) är "extra" och inte nödvändigt utan man väljer själv om detta är ngt man vill lägga på sitt barn och får då själv stå för det. Tex restaurangbesök, stora mängder dricka, märkeskläder.. Det är inga måsten och ingår därför inte. Däremot kan man ju tycka att följande poster iallafall borde anses som "nödvändiga" och därför ingå. Glasögon Linser Hörapparat Hjälpmedel för funktionshindrade Tandläkare- och läkarbesök samt mediciner Men det kanske beror på att detta inte är kostnade som den stora massan av barn har och därför inte räknas med.... Det finns ju liksom ingen lag som säger att man MÅSTE dela på några kostnader alls... Betalar man underhåll (ja, även till försäkringskassan) har man ju, i lagens ögon, fullgjort sim ekonomiska plikt.

aha ja så kan man ju oxå tolka det. Allt som inte ingår enligt listan är det upp till den föräldern att själv välja om den vill betala till sitt barn. Då hänger jag med.

Men då ska man ju oxå tolka det som att aktiviteter som man väljer åt sitt barn och som är dyrare behöver man inte dela på....det är upp till var och en av föräldrarna isåfall.

Men det är luddigt alltihopa.
    Jag tycker ju att allt det grundläggande så som mat, kläder, försäkringar osv ska ingå i underhållet. Men om barnet är sjukt och det kostar väldigt mycket så bör det vara en utgift man delar utanför underhållet.
  • Brumma
    Anonym (*) skrev 2014-05-24 03:28:45 följande:
    aha ja så kan man ju oxå tolka det. Allt som inte ingår enligt listan är det upp till den föräldern att själv välja om den vill betala till sitt barn. Då hänger jag med. Men då ska man ju oxå tolka det som att aktiviteter som man väljer åt sitt barn och som är dyrare behöver man inte dela på....det är upp till var och en av föräldrarna isåfall. Men det är luddigt alltihopa. Jag tycker ju att allt det grundläggande så som mat, kläder, försäkringar osv ska ingå i underhållet. Men om barnet är sjukt och det kostar väldigt mycket så bör det vara en utgift man delar utanför underhållet.

Naturligtvis kan man dela på man dyrare aktiviteter, fast då gäller det ju att man varit överens INNAN. Det går ju inte att anmäla sitt barn/lova barnet en aktivitet och EFTER det höra av sig till den andre föräldern och kräva pengar. Som sagt så har man i lagens ögon fullgjort sin ekonomiska plikt om man betala underhållet. Men kommer man som föräldrar GEMENSAMT överens är det ju inget som hindrar att man delar på kostnaderna. Sedan finns det ju ngt som heter standardtillägg (kommer inte ihåg om det tagits upp redan). Det kan barnet få beslutat om i en domstol om underhållsföräldern har märkbart bättre ekonomi än boendeföräldern. Det kan tex vara att underhållsföräldern betalar en extra dyr aktivitet eller köper dyrare kläder till barnet. Det där om barnet är sjukt och kostar väldigt mkt - för sjuka barn finns en hel del bidrag att söka, samt att mediciner går på högkostnadsskyddet, så OFTAST är det inte en så hög summa att prata om. Men det finns egentligen bara tre sätt... Antingen så spaltar man gemensamt upp vad barnet faktiskt kostar och kommer gemensamt fram till ett passande underhåll. Då anser jag att underhållet bör "leva" och ses över med jämna mellanrum. Underhållet skall TILLSAMMANS med boendeförälderns egen del PLUS barnbidraget täcka barnets kostnader. Inte som en f.d vän till mig anser - underhållet plus barnbidraget skall täcka allt. Hon anser på fullt allvar att hennes bidrag till barnets kostnader är barnbidraget. Håller man underhållet levande så bör det naturligtvis vara mindre om barnet är litet och större när barnet är äldre. Ett barn under tio år beräknas tex täckas av 1273 (underhållsstöd) plus barnbidrag. Så då bör ju inte heller underhållet ligga på 1273 utan mindre. Naturligtvis skall det då öka allteftersom barnet ökar i kostnad. Det andra alternativet är om man INTE är överens. Men anser att barnet kostar mer än 1273 plus ens egen del (har man samma överskott ungefär så 1273 där oxå) plus barnbidrag. Räkna även med eventuellt bostadsbidrag.. Anser man att bahnet kostar MER än det så stämmer man den andre föräldern. Vad jag förstår behöver man kunna visa på varför barnet kostar mer än vad ett genomsnittligt barn i Sverige beräknas kosta. Alternativ tre är att man nöjer sig med 1273 och lägger kostnaderna efter det. Dvs man lovar inte barnet dyra aktiviteter (tex) om man inte har råd med det. Visst kan man fråga den andre förälder men man får ju ha i åtanke att det inte finns ngt tvång att betala. Utan man "rättar mun efter plånbok". Våra barn kommer tex inte ha råd med en extra dyr aktiviter och vi bor ändå ihop, det samt mkt annat är "lyx" och inte ngt alla får per automatik. Min man skulle heller aldrig gå Mesopotamien att betala hälften av en dyr aktivitet för sin dotter sedan tidigare. Dels har vi faktiskt inte råd, dels byter dottern aktiviteter som andra byter underkläder... Hon hoppar på ngt för att hoppa av några månader senare... Däremot så har han ibland köpt dyrare presenter (sådant som kan användas i båda hemmen) tillsammans med mamman. Men det har varit frivilligt. Jag vet inte, jag tycker inte det är så himla svårt. Inte när man faktiskt spaltar ner vad barnet kostar över hela året..
  • Trollungarna
    Brumma skrev 2014-05-24 05:01:11 följande:
    Med på ska det stå - inte Mesopotamien....

snygg autokorrekt :)

Jag håller nog med. Om man kommer överens så är det inte så svårt att spalta upp allt som bör ingå.
    Är man inte överens så går väl de flesta via fk och då anser väl de flesta som betalar underhåll därigenom att de inte behöver betala en massa extra.

Men det beror ju såklart på hur gamla barnen är osv.

Här betalar vi inget extra förutom en aktivitet vi är överens om. Men allt annat handlar vi hit och den andre förälder får köpa det den anser behövs
Svar på tråden Vad ingår i underhållsbidraget?