• 4barnsmamma

Vad ingår i underhållsbidraget?

Vi ska skriva ett eget avtal och vad jag förstår när jag googlar runt så ingår inte alla slags kostnader i underhållsbidraget utan vissa saker ligger utanför och skall delas lika när kostnad uppstår. Vad jag hittar så är det bla kostnader för läkarbesök, medicin, glasögon, cykel, skolresa, idrottscuper. Stämmer detta och är det något mer som ligger utanför? Tänker frammåt på studentbal mm?? För att undvika ev framtida diskussioner/ bråk så vill jag att allt skrivs in i avtalet och behöver råd, tips el erfarenheter. Finns det något ställe där man kan läsa mer ingående vad som gäller. När jag googlar runt så hittar jag inget bra samlat dokument utan mest svar från jurister utifrån specifika frågor. Någon bra bok i ämnet? Tacksam för alla svar/ tankar/ tips!

• Svar på tråden Vad ingår i underhållsbidraget?
  • Anonym
    4barnsmamma skrev 2013-04-09 09:31:22 följande:
    Tack för alla svar!
    Jag har beställt boken "Rättvist underhåll" - hoppas den kan ge kött på benen.
    Det handlar om underhållsbidrag inte underhållsstöd och hur vi bäst beräknar barnens kostnader och vad som lagligen skall ingå. Ett barn rider sedan 2 år och ett barn spelar ishockey sedan 8 år - dess kostnader i sig gör ju att barnen kostar mer. Jag anser att vi skall dela på den kostnaden och att det skall ingå i underhållsbidraget medan pappan som har en bra inkomst på 40 000 säger att då får väl barnen sluta med det... 

Tar gärna emot mer tips. 
    Man börjar med att räkna ut barnets kostnader. För underhållsbidragsberäkning utgår man från ett visst schablonblelopp som beror på barnets ålder. Sedan lägger man till de kostnader som barnet har som går utöver schablonen som t ex ishockey, ridning, mediciner, glasögon etc. Därefter drar man av barnbidraget. Då har du fått reda på exakt hur mycket varje barns behov kostar.

Sedan räknar du ut respektive förälders försörjningsförmåga, dvs lön efter skatt, gör avdrag enligt schablonbelopp för personliga kostnader samt för boendekostnaden. Där får man dra av hela om man är ensamstående och halva om man har sambo. Det finns också en högsta gräns för boendekostnad som varierar var i landet man bor och hur många i familjen man är. Det är försäkringskassan som varje år räknar fram den högsta summa man får dra av för boendekostnaden.

Därefter använder du dig av den kvotdelningsmetod som finns i den bok du har beställt för att få reda på hur stor andel av barnens kostnader respektive förälder ska stå för.

Om ni inte kommer överens själva tvingas du som barnets företrädare stämma i domstol. Då bör du undersöka om din hemförsäkring täcker detta, många har undantag just för underhållsbidrag. Då kan man istället i vissa fall ansöka om statlig rättshjälp men även här krävs vissa kriterier för att staten ska betala advokatarvode. Det finns ett förslag om att det ska bli lättare att få statlig rättshjälp vid underhållsbidrag men det har inte gått igenom ännu tyvärr. 
  • pers05

Hej 
    fått många svar här.. och förstår då att ett dyrt medlemsskap i Golf  går utanför underhållsbidraget ?
    Vill bara vara säker

• BioBonus

När det gäller aktiviteter, vare sig de är dyra eller inte, så är väl en bra tumregel för att komma överens frivilligt, att är båda vårdnadshavarna överens om aktiviteten så delas kostnaderna, är det en aktivitet som initieras av enbart den ene så får man räkna med att betala kostnaden själv. 

• Anonym (ja)
    pers05 skrev 2014-05-06 23:03:32 följande:
    Hej 
    fått många svar här.. och förstår då att ett dyrt medlemsskap i Golf  går utanför underhållsbidraget ?
    Vill bara vara säker
    Ja, det gör det. Som ovanstående skriver så måste inte båda föräldrarna bidra utan stämning och dom. det de måste bidra till är nödvändigheter och underhåll vi FK samt barnbidrag beräkans räcka upp till 7-10 års ålder utan att boendeföräldern bidrar med en enda krona själv. (Källa Konsumentverket) Sen om det gör det eller inte är en annan femma.
    Alla måste göra val och det innebär ibland att välja bort och tyvärr blir barnen ofta lidande även ekonomiskt i en skilsmässa.

• Anonym (Bea)
    Anonym (ja) skrev 2014-05-07 09:25:36 följande:
    Ja, det gör det. Som ovanstående skriver så måste inte båda föräldrarna bidra utan stämning och dom. det de måste bidra till är nödvändigheter och underhåll vi FK samt barnbidrag beräkans räcka upp till 7-10 års ålder utan att boendeföräldern bidrar med en enda krona själv. (Källa Konsumentverket) Sen om det gör det eller inte är en annan femma. Alla måste göra val och det innebär ibland att välja bort och tyvärr blir barnen ofta lidande även ekonomiskt i en skilsmässa.  

Du får gärna länka till ditt påstående om att underhållsstödets summa tillsammans med barnbidraget ska täcka barnets kostnader fullt upp till och med 7-10 års ålder. För det stämmer inte om man läser de propositioner och offentliga utredningar som ligger till grund för dagens underhållsstödsberäkningar.
  • Anonym (ja)
    Anonym (Bea) skrev 2014-05-07 13:17:16 följande:

Du får gärna länka till ditt påstående om att underhållsstödets summa tillsammans med barnbidraget ska täcka barnets kostnader fullt upp till och med 7-10 års ålder. För det stämmer inte om man läser de propositioner och offentliga utredningar som ligger till grund för dagens underhållsstödsberäkningar.

Du kan ju kolla konsumentverkets hemsida själv.
  • Anonym (ja)

För en 9 åring blir kostnaden 2590 kr per månad så jag hade fel där, då får boendeföräldern själv bidra med 267 kr.

• Anonym (ja)
    Anonym (Bea) skrev 2014-05-07 13:43:33 följande:

Okej, du har alltså missat att man vid underhållsstödsberäkningen även tog hänsyn även till andra utgifter än bara mat?
    Det var inte bara matkostnad med där.
Svar på tråden Vad ingår i underhållsbidraget?