• 4barnsmamma

Vad ingår i underhållsbidraget?

Vi ska skriva ett eget avtal och vad jag förstår när jag googlar runt så ingår inte alla slags kostnader i underhållsbidraget utan vissa saker ligger utanför och skall delas lika när kostnad uppstår. Vad jag hittar så är det bla kostnader för läkarbesök, medicin, glasögon, cykel, skolresa, idrottscuper. Stämmer detta och är det något mer som ligger utanför? Tänker frammåt på studentbal mm?? För att undvika ev framtida diskussioner/ bråk så vill jag att allt skrivs in i avtalet och behöver råd, tips el erfarenheter. Finns det något ställe där man kan läsa mer ingående vad som gäller. När jag googlar runt så hittar jag inget bra samlat dokument utan mest svar från jurister utifrån specifika frågor. Någon bra bok i ämnet? Tacksam för alla svar/ tankar/ tips!

• Svar på tråden Vad ingår i underhållsbidraget?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-23 18:35:47 följande:
    En fråga kring ovanstående basbelopp, jag trodde att man i första hand utgick från vad barnet faktisk kostar? Om man använder ovanstående basbelopp så blir det ju mindre än underhållsstödet??
    Nej. Man kan inte räkna med att köpa obegränsade mängder märkeskläder, dyra leksaker osv när man inte har råd med det.

Ja? Man lägger till barnomsorg, kostnader för medicin, glasögon, dyrare aktiviteter (som barnen redan haft innan separationen) och om den underhållsskyldige tjänar väldigt mycket pengar så kan barnen dessutom få standardtillägg.

Sen drar man bort barnbidraget från kostnaden och fördelar resterande på föräldrarna, utifrån försörjningsförmåga.
  • Anonym

Jag gillar boken "Rättvist underhåll till barn" skriven av Johanna Schiratzki som är professor i rättsvetenskap och som även forskar om barnet bästa i olika sammanhang.

Den finns säkert att låna på biblioteket?

Den är lättläst och enkel och där får du svar på dina frågor. Folk här på FL tror sig veta så himla mycket när det gäller denna fråga men majoriteten av dem har helt fel. 

• h8him
    Anonym skrev 2013-04-01 16:27:39 följande:
    Jag gillar boken "Rättvist underhåll till barn" skriven av Johanna Schiratzki som är professor i rättsvetenskap och som även forskar om barnet bästa i olika sammanhang.

Den finns säkert att låna på biblioteket?

Den är lättläst och enkel och där får du svar på dina frågor. Folk här på FL tror sig veta så himla mycket när det gäller denna fråga men majoriteten av dem har helt fel. 
    Fast den boken handlar ju om hur en utveckling av underhållet skulle påverka barnens rättigheter och inte riktigt om hur det fungerar idag. Så att läsa den hjälper inte ts tror jag.
  • Anonym
    h8him skrev 2013-04-01 16:56:53 följande:
    Fast den boken handlar ju om hur en utveckling av underhållet skulle påverka barnens rättigheter och inte riktigt om hur det fungerar idag. Så att läsa den hjälper inte ts tror jag.
    Den innehåller även en genomgång av hur det ser ut idag och hur domstolarna räknar ut underhållsbidrag idag. Vi hade den på familjerättskursen när jag läste på juristlinjen. 
  • h8him
    Anonym skrev 2013-04-01 19:43:30 följande:
    Den innehåller även en genomgång av hur det ser ut idag och hur domstolarna räknar ut underhållsbidrag idag. Vi hade den på familjerättskursen när jag läste på juristlinjen. 
    Men tråden handlar väl om underhåll via Fk och inte hur domstolen räknar ut det idag?
  • Anonym
    h8him skrev 2013-04-01 22:00:29 följande:
    Men tråden handlar väl om underhåll via Fk och inte hur domstolen räknar ut det idag?
    Okej, jag trodde att ts skulle räkna ut underhållsbidrag, och det gör man ju enligt de regler som t ex domstolarna använder sig av och som även finns beskrivna på FKs hemsida där det också finns en mall för att skriva egna avtal. 

Om det var underhållsstöd det gällde så är det ju som vanligt bara 1 273 kr som gäller vid heltidsboende hos ts.  
  • h8him
    Anonym skrev 2013-04-01 23:38:55 följande:
    Okej, jag trodde att ts skulle räkna ut underhållsbidrag, och det gör man ju enligt de regler som t ex domstolarna använder sig av och som även finns beskrivna på FKs hemsida där det också finns en mall för att skriva egna avtal. 

Om det var underhållsstöd det gällde så är det ju som vanligt bara 1 273 kr som gäller vid heltidsboende hos ts.  
    De ska skriva ett eget avtal men samtidigt så verkar de inte riktigt kunna komma överens. Så det verkar vara de 1273 kronorna som gäller så länge.

Domstolarna använder sig av procentberäkning på basbeloppet, plus extra kostnader. Fk verkar ha en helt annan beräkning som jag tycker ofta verkar bli fel för de som försöker använda sig av den.
  • Anonym
    h8him skrev 2013-04-01 23:53:27 följande:
    De ska skriva ett eget avtal men samtidigt så verkar de inte riktigt kunna komma överens. Så det verkar vara de 1273 kronorna som gäller så länge.

Domstolarna använder sig av procentberäkning på basbeloppet, plus extra kostnader. Fk verkar ha en helt annan beräkning som jag tycker ofta verkar bli fel för de som försöker använda sig av den.
    Nej Fk använder sig av samma gamla beräkningsmetod som domstolarna iaf när det gäller fk:s info om underhållsbidrag. Sedan så hjälper ju tyvärr inte fk till med själva beräkningen eftersom de ännu inte fått det uppdraget från riksdagen trots att de ansökt om det, tyvärr.
  • 4barnsmamma

Tack för alla svar!
    Jag har beställt boken "Rättvist underhåll" - hoppas den kan ge kött på benen.
    Det handlar om underhållsbidrag inte underhållsstöd och hur vi bäst beräknar barnens kostnader och vad som lagligen skall ingå. Ett barn rider sedan 2 år och ett barn spelar ishockey sedan 8 år - dess kostnader i sig gör ju att barnen kostar mer. Jag anser att vi skall dela på den kostnaden och att det skall ingå i underhållsbidraget medan pappan som har en bra inkomst på 40 000 säger att då får väl barnen sluta med det... 

Tar gärna emot mer tips. 

• h8him
    4barnsmamma skrev 2013-04-09 09:31:22 följande:
    Tack för alla svar!
    Jag har beställt boken "Rättvist underhåll" - hoppas den kan ge kött på benen.
    Det handlar om underhållsbidrag inte underhållsstöd och hur vi bäst beräknar barnens kostnader och vad som lagligen skall ingå. Ett barn rider sedan 2 år och ett barn spelar ishockey sedan 8 år - dess kostnader i sig gör ju att barnen kostar mer. Jag anser att vi skall dela på den kostnaden och att det skall ingå i underhållsbidraget medan pappan som har en bra inkomst på 40 000 säger att då får väl barnen sluta med det... 

Tar gärna emot mer tips. 
    Hur dyra boendekostnader kommer ni båda att ha? Vad har du själv för inkomst? Hur mycket får du totalt i bidrag, utöver underhållet? Barnbidrag och studiemedel ska räknas in.

Det är inte ovanligt att man måste dra in på vissa nöjen och aktiviteter vid en separation då det är dyrare med två hushåll än ett.

Sen måste jag säga att om pappan inte frivilligt vill betala mer än 1273 kronor per månad så kan du inte tvinga honom att betala mer utan det du måste göra då är att stämma honom för högre underhåll.

Svar på tråden Vad ingår i underhållsbidraget?