• Anonym (orolig)

Vet ni? Verkställan då barnet vägrat åka till pappan....

Så idag kom det :( Brev från Tingsrätten. Min dotters pappa begär verkställande av dom.

Vårdnadstvist som pågick hur länge som helst, fört socialtjänsten (min dotter förmedla oroväckande saker´om vad som hänt hos pappan). Utredning på fam.rätten. Dom på att dottern skulle bo hos mig och varannan helg hos pappan. Han bor på annan ort.  Dom för 1 1/2 år sen, då nybliven 8 åring (7 år under utredning), nu snart 10 år. Står i domen: -Vid umgängestillfällena ska överlämning ske av den förälder som flickan befinner sig hos till den andre föräldern.

Dottern har inför varje umgängestillfälle gråtit, varit arg, haft "ångest". Inte velat åka. Jag har tvingat henne :( Jag saknar bil. Vinkat av henne på direktbuss, som tar 1tim och 20 min (samma som med bil). Pappan vägrat hämta, så andra har gjort det åt oss och lämnat henne hos pappan, som bor ca 5-7 min från bussterminalen. han vägrar möta henne där.

I fredags, umgängeshelg, fanns ingen som kunde hämta henne på bussterminalen på pappans ort. Bad pappan via sms, frågade om han kunde hämta. Gav förslag på olika avgångar. Nej. han krävde att jag skulle köra henne. Dottern hysterisk. Ville ej till pappa. Med facit, han hämtar inte på bussterminalen, dottern hysterisk (han ringer aldrig dottern och förmedlar saknad eller visar intresse av henne), så lät jag dottern vara hemma.

Idag kom hans begäran av verkställighet. Vad betyder det? vad händer härnäst? Nya utredningar?! Vad kan jag förvänta mig i tid?

Bättre förutsättningar nu då dottern är äldre?  

Suck.....   

• Svar på tråden Vet ni? Verkställan då barnet vägrat åka till pappan....
  • Anonym (orolig)
    Anonym (storasyster) skrev 2013-03-24 11:44:48 följande:
    Jag (26 år) har en lillebror (snart 11) och vi har olika pappor. Socialen har lyssnat på hans önskan sen han började skolan dvs 7 år. När han inte ville åka till sin pappa längre så slapp han. Dock skulle pappan försöka och locka med honom enligt socialen men ja det har han väl aldrig riktigt lyckats med. Pappan har även tagit till domstol och velat ha boendet och det fick han ju inte alls eftersom lillebror inte ville, han ville bo med mamma och oss (2 storasystrar). Så jag håller tummarna för att ditt barn också får vara med och bestämma.

Tack!
  • Anonym (insatt)
    Anonym (#34) skrev 2013-03-24 11:02:37 följande:
    Utan en fällande dom så anses risken givetvis obefintlig.
    Inte alls så .... då är domstolen dåligt påläst avseende lagens förarbeten alt socialtjänsten har inte gjort sitt jobb!
  • Anonym (#34)
    Anonym (insatt) skrev 2013-03-27 22:52:38 följande:
    Inte alls så .... då är domstolen dåligt påläst avseende lagens förarbeten alt socialtjänsten har inte gjort sitt jobb!
    Fel av dig. Bevisa motsatsen.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (#34) skrev 2013-03-27 22:55:19 följande:
    Fel av dig. Bevisa motsatsen.
    Om riskbedömningar står att läsa i prop 2005706:99 sid 41 ff
  • Anonym (#34)
    Anonym (insatt) skrev 2013-03-27 23:08:15 följande:
    Citera vad du menar hör till Ts fall... Jag antar att du har svårt att hitta något som gör det.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (#34) skrev 2013-03-27 23:20:38 följande:
    Citera vad du menar hör till Ts fall... Jag antar att du har svårt att hitta något som gör det.
    Just nu ägnade jag min energi åt att visa att lagens förarbeten inte kräver åtal och fällande dom för att bedöma att det finns en risk att fara illa mnt vårdnad o umgänge . (Prop sid 42 sista st) För att motbevisa ditt påstående i inlägg 57 ...(det var det du bad om!)
  • Anonym (#34)
    Anonym (insatt) skrev 2013-03-28 00:08:11 följande:
    Just nu ägnade jag min energi åt att visa att lagens förarbeten inte kräver åtal och fällande dom för att bedöma att det finns en risk att fara illa mnt vårdnad o umgänge . (Prop sid 42 sista st) För att motbevisa ditt påstående i inlägg 57 ...(det var det du bad om!)
    Nej, men det är inte relevant.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (#34) skrev 2013-03-28 00:11:25 följande:
    Nej, men det är inte relevant.
    Varför drog du in det då?
  • Anonym (insatt)

För att inte diskussionen skall bli mer ot är detta mitt sista inlägg i tråden .....

• Thyla
    Kjell2 skrev 2013-03-24 11:26:33 följande:
    Därför vill myndigheter gärna dubbelkolla lite innan de agerar.   Du bör alltså försöka skaffa dig lite mer underlag, t ex utåtande från lärare, kurator, BUP.
  • h8him
    Anonym (insatt) skrev 2013-03-27 23:08:15 följande:
    Nu måste jag lägga mig i er diskussion. Det du hänvisar till gäller vid tvister om vårdnad, boende och umgänge. Inte verkställighet som är vad tråden handlar om.

Gör man ens riskbedömningar i verkställighetsärenden?

Svar på tråden Vet ni? Verkställan då barnet vägrat åka till pappan....