Anonym skrev 2013-03-23 18:46:20 följande:
Vi tar ett fall från förra året.
En pappa ansökte om verkställighet av tingsrättens dom om umgänge och yrkade att mamman skulle förpliktigas att vid vite lämna ut den 13-årige sonen och den 10-åriga dottern. Mamman hävdade att barnen inte ville träffa sin pappa och att de grät inför umgängestillfällena med honom. Pappan påstod att mamman hindrade umgänge och att det var hon som påverkade barnen och fick dem att inte vilja träffa honom. Båda barnen uppgav att de inte ville träffa sin pappa.
Tingsrätten fann att båda barnen hade uppnått sådan mognad att deras vilja skulle beaktas och att det inte var rätt att separera barnen vid umgänget med pappan. Tingsrätten beslutade därför att verkställighet inte skulle ske.
Hovrätten gör en annan bedömning och fann att det inte fanns något som visade att barnen for illa när de hade umgänge med sin pappa. Domstolen fann dock att 13-åringens vilja måste respekteras men 10-åringen befanns vara för ung för att ”kunna bilda sig en egen uppfattning i frågan”. Vidare ansåg domstolen att barnens bästa måste bedömas var för sig och biföll därför pappans ansökan vad gäller flickan men inte pojken. Domstolen fann dock inte att mamman hade försökt förhindra umgänget och därför beslutades det inte om vite.
Och en annan men där pappan stämde mamman igen:
Efter en dom som meddelades 2008 skulle föräldrarna ha gemensam vårdnad, de två döttrarna skulle bo hos mamman och träffa pappan ett veckoslut i månaden samt på lov. Mamman lät dock inte barnen träffa sin pappa i enlighet med domen. Tingsrätten fann att trots att pappan bara fått träffa sina döttrar en gång under fyra år så var det förenat med barnens bästa att de fick bo kvar med sin mamma som de bott med halva sina liv och som de hade mycket starka band med. Tingsrätten ansåg vidare att en flytt till deras far skulle innebära en stor geografisk och känslomässig förändring för dem.
Pappan överklagade till hovrätten som fann att det var pga mammans agerande som barnen inte fått träffa sin far trots att han vid flera tillfällen försökt få umgänge till stånd. Hovrätten fann vidare att mamman påverkat barnen till att få en negativ inställning till honom. Hovrätten konstaterar att en viktig utgångspunkt är att barn har rätt till båda sina föräldrar och fann därför att det var bättre för barnen att bo hos pappan för då skulle de få tillgång till båda sina föräldrar. Pappan anförtroddes således ensam vårdnad och mamman fick visst umgänge med flickorna.
Förstår du nu att det inte bara är att hålla barnet hemma?
Inte i något av fallen tycks de ju ha tagit hänsyn till barnens vilja, så då har de inte bedömt de mogna nog att besluta ?
Och för mig låter det som om det inte vart barnens vilja till 100 eftersom den andra föäldern ansetts påverka de.
Jag är dömd 4 ggr till verkställighet och vite.
Mitt barn bor hos mig. Trots det.
Så ?