• MinaE

Vet ni? Verkställan då barnet vägrat åka till pappan....

Bara läst dig TS..

Dottern får bestämma själv nu då hon är 10.

Så bara för henne att gå till soc isf, så slipper hon åka dit. Dock en ny utredning, men den blir kort pga hennes vilja och ålder, alltid något :)  

Iam Mina
  • MinaE
    Anonym (orolig) skrev 2013-03-23 14:27:54 följande:

Varmt tack! Jag kommer göra mitt yttersta för att hjälpa min dotter. Den nya utredningen borde gå snabbare, med tanke på att hon nu är äldre och mycket tydlig i sin vilja och känsla.
    Om du vill kan du inboxa mig ska jag guida dig :) 
    Iam Mina
  • MinaE
    Anonym (orolig) skrev 2013-03-23 14:31:06 följande:

Jag ska kolla upp det. Borde gå. Tråkigt men nödvändigt.
    För att få vite så måste han stämma på det och begära verkställighet av dom. 

Vilket är kostsamt för honom, och troligen lönlöst då hon är så pass gammal. 
    Iam Mina
  • MinaE
    Anonym (orolig) skrev 2013-03-23 14:38:55 följande:

Han har gjort det. Fick det från tingsrätten härom dagen. Han begär verkställande av domen.

Hur "inboxar jag? 
    Klicka på mig kommer jag upp, sen mailar du :) 
    Iam Mina
  • MinaE
    Anonym (f) skrev 2013-03-23 16:52:05 följande:
    Min dotter är sju och de lyssnar på henne. Sociala då. Varför skulle de inte lyssna och ta en tioåring på allvar? För vad jag vet så tar tingsrätten information ifrån sociala - om de nu inte dömer rätt av, vilket jag tycker låter underligt om det nu gått så lång tid.

Precis.. De lyssnar på barnen från minst 9 år.
    Iam Mina
  • MinaE
    Anonym skrev 2013-03-23 18:22:58 följande:
    Vid verkställighet ska det mycket till för att en dom om umgänge inte ska följas. Varför kan ni inte förstå att det är skillnad på en vårdnadstvist och ett verkställighetsärende.
    Jorå jag har vart med om massor i den där branschen så även verkställighet, så visst förstår jag skillnaden. 

Vad är det jag inte förstår menar du ?  
    Iam Mina
  • MinaE
    Anonym skrev 2013-03-23 18:22:58 följande:
    Vid verkställighet ska det mycket till för att en dom om umgänge inte ska följas. Varför kan ni inte förstå att det är skillnad på en vårdnadstvist och ett verkställighetsärende.
    Verkställighet gör ingen skillnad på den befintliga domen alls. Bara det att man får en erinran liksom. I värsta fall vite, men jaha ? Bara betala då om man har råd förstås. Men inte allvarligare än den vanliga domen som sagt.

Men vill inte barnet så är det så om det bedöms moget.

Ju fler verkställigheter man begär ju bråkigare framstår man så det är bara bra för barnet som får det lättare sen. 

Den som gapar högst förlorar. 
    Iam Mina
  • MinaE
    Anonym skrev 2013-03-23 18:47:35 följande:
    Du tror det? I verkligheten är det ofta så här:

Efter separationen kom föräldrarna överens om att den tio-åriga dottern skulle bo med mamman och ha sedvanligt umgänge med sin pappa. Mamman ”saboterade” dock umgänget och i en verkställighetsdom förpliktigades hon vid vite att lämna dottern till pappan vid de överenskomna umgängestillfällena. Mamman polisanmälde pappan för vid flertal tillfällen men förundersökningarna lades ner. Tingsrätten fann att det inte fanns några beaktansvärda skäl som talade för att flickan skulle fara illa hos pappan, och då mamman ”hade en historia av umgängessabotage”, fann tingsrätten att flickans behov av båda föräldrarna vägde tyngre än den olägenhet som det skulle innebära för flickan att flytta till sin pappa trots att hon länge bott med sin mamma. Tingsrätten ansåg det troligt att pappan skulle se till att flickan fick en nära och god kontakt med sin mamma och därför anförtroddes han ensam vårdnad om barnet.

Hovrätten fastställde tingsrättens dom.

Nej jag tror inte jag vet, med mig själv som referens.. Jag kan ju inte uttala mig om hur det ALLTID är ?!

Och det beror ju såklart vad man gapar om..  Hon gapade ju och förlorade ?

Så vad menar du ?  
  • MinaE
    Anonym skrev 2013-03-23 18:46:20 följande:
    Vi tar ett fall från förra året.

En pappa ansökte om verkställighet av tingsrättens dom om umgänge och yrkade att mamman skulle förpliktigas att vid vite lämna ut den 13-årige sonen och den 10-åriga dottern. Mamman hävdade att barnen inte ville träffa sin pappa och att de grät inför umgängestillfällena med honom. Pappan påstod att mamman hindrade umgänge och att det var hon som påverkade barnen och fick dem att inte vilja träffa honom. Båda barnen uppgav att de inte ville träffa sin pappa.

Tingsrätten fann att båda barnen hade uppnått sådan mognad att deras vilja skulle beaktas och att det inte var rätt att separera barnen vid umgänget med pappan. Tingsrätten beslutade därför att verkställighet inte skulle ske.

Hovrätten gör en annan bedömning och fann att det inte fanns något som visade att barnen for illa när de hade umgänge med sin pappa. Domstolen fann dock att 13-åringens vilja måste respekteras men 10-åringen befanns vara för ung för att ”kunna bilda sig en egen uppfattning i frågan”. Vidare ansåg domstolen att barnens bästa måste bedömas var för sig och biföll därför pappans ansökan vad gäller flickan men inte pojken. Domstolen fann dock inte att mamman hade försökt förhindra umgänget och därför beslutades det inte om vite.

Och en annan men där pappan stämde mamman igen:

Efter en dom som meddelades 2008 skulle föräldrarna ha gemensam vårdnad, de två döttrarna skulle bo hos mamman och träffa pappan ett veckoslut i månaden samt på lov. Mamman lät dock inte barnen träffa sin pappa i enlighet med domen. Tingsrätten fann att trots att pappan bara fått träffa sina döttrar en gång under fyra år så var det förenat med barnens bästa att de fick bo kvar med sin mamma som de bott med halva sina liv och som de hade mycket starka band med. Tingsrätten ansåg vidare att en flytt till deras far skulle innebära en stor geografisk och känslomässig förändring för dem.

Pappan överklagade till hovrätten som fann att det var pga mammans agerande som barnen inte fått träffa sin far trots att han vid flera tillfällen försökt få umgänge till stånd. Hovrätten fann vidare att mamman påverkat barnen till att få en negativ inställning till honom. Hovrätten konstaterar att en viktig utgångspunkt är att barn har rätt till båda sina föräldrar och fann därför att det var bättre för barnen att bo hos pappan för då skulle de få tillgång till båda sina föräldrar. Pappan anförtroddes således ensam vårdnad och mamman fick visst umgänge med flickorna.

Förstår du nu att det inte bara är att hålla barnet hemma?

Inte i något av fallen tycks de ju ha tagit hänsyn till barnens vilja, så då har de inte bedömt de mogna nog att besluta ? 
    Och för mig låter det som om det inte vart barnens vilja till 100 eftersom den andra föäldern ansetts påverka de. 

Jag är dömd 4 ggr till verkställighet och vite.

Mitt barn bor hos mig. Trots det.

Så ?  
    Iam Mina
  • MinaE
    Anonym (#34) skrev 2013-03-23 19:07:40 följande:
    Finns flera fall där de absolut hört barnens vilja men där man ansett att barnens vilja inte är samma sak som barnens bästa.

Varför skulle det vara ditt barns bästa att aldrig träffa sin pappa? Lever du gömd?
    Därför att han inte vill träffa en man som misshandlar och psykar honom.

Barnens vilja är de flesta fall det bästa. Men sen finns ju massor med fall där den ena föräldern påverkar, ställer till bråk och parat skit mm mm.
    Barnens vilja är inte alltid den bästa det finns många exempel på barn som har en vilja för att de är under påverkan och dyl. Även om omgivningen kanske inte uppfattar och tror det.

Jag talar inte om gråzoner utan om uppenbara fall där barnet är pålitligt och moget nog att göra en säker bedömning och passerar soc tester utan tvekan. 

Varför undrar du om jag lever gömd ?  
    Iam Mina
  • MinaE
    Anonym (#34) skrev 2013-03-23 19:17:31 följande:
    Då är han förhoppningsvis dömd för det också.

Det är långt ifrån sant precis som du själv skriver. Många (främst mammor) manipulerar barnen att inte vilja vara med den andra föräldern. Barn förstår inte alltid hur föräldern manipulerar deras viljor.

Barn förstår sällan hur ett avståndstagande som 9-åring kan påverka deras mående och relation i tonåren och i vuxen ålder.

Eftersom du är dömd att betala vite men ändå inte lämnar ut barnet.

Nej det är han inte. Tro inte det är lätt att döma föräldrar inom relationsbrott. Då är du verkligen ute och cyklar kan jag säga.. 

Och jag pratar inte om manipulerade barn jag pratar om de som är "äkta"

Det förstår de nog om det är värt det dvs beroende på vad föräldern gjort.

Lämna ut barnet.. ? Vem fan lämnar sitt barn mot dess hysteriska vilja till en misshandlare ? Isf är man ju rent av medskyldig. 
    Iam Mina
  • MinaE
    Anonym (#34) skrev 2013-03-23 19:27:08 följande:
    Min ex blev dömd utan problem. Och jag cyklar inte...Flört

Hur ska Tingsrätten veta vilka som är riktiga och vilka som är manipulerade? Om ingen är fälld för misshandel så kommer Tingsrätten inte att ta hänsyn till misshandelsanklagelser.

Har barnet blivit misshandlad?
    Det var ju bra. Inte mitt. Inte heller för de mest grövsta saker man kan göra både i form av misshandel, hot, psykning och stalking. Så ja även barnet ja.

Det kan man ju hoppas att de vet iom att barnet blir utrett och förhört och får genomgå tester, men visst inget är väl 100 % garanti ..
    Iam Mina
  • MinaE
    Anonym (#34) skrev 2013-03-23 19:36:35 följande:
    Usch då. :( Ja, det är ju det här jag menar, att det finns inga garantier. Det är lite tokigt om Ts får för sig att hon bara kan vägra umgänge för att barnet inte vill åka dit, och om folk skriver att hon kan hålla barnet hemma. Risken finns att hon inte anses ha ursäkt att neka umgänge och hon kan förlora boende och vårdnad på det.
    Ja fast det beror ju på varför flickan inte vill åka, och hur trovärdig hon är.
    Iam Mina
  • MinaE
    Anonym (orolig) skrev 2013-03-23 20:35:25 följande:

Vad hände? Hur gick det? Vad är skillnaden mellan verkställighet och vite? Är det inte samma sak?
    Inget hände, jag fick betala 1000 spänn per gång.

Verkställigheten hände inget eftersom polis inte vill hämta barn på såna grunder.. Vilket de annars kan göra men då måste det vara lite allvarligare tror jag.

Verkställighet behöver inte betyda att man får ett vite, det beror på om han begärt att du ska böta om du inte lämnar.
    Verkställighet innebär att du måste lyda domen och verkställa det som står, vite att du får böta om du inte gör det.

Vem vill lämna en galet hysterisk unge till sin plågoande liksom. Inte jag. 

Verkställighet av dom eller beslut eller annan exekutionstitel innebär att myndighet exekverar (genomför) exekutionstitelns innehåll när domen eller beslutet har vunnit laga kraft
    Ett vite är ett penningbelopp som en 
    domstol eller annan myndighet kan ålägga en part att betala för att ha underlåtit att följa myndighetens beslut.
    Iam Mina
Svar på tråden Vet ni? Verkställan då barnet vägrat åka till pappan....