• Anonym (#34)

Vet ni? Verkställan då barnet vägrat åka till pappan....

Anonym (#33) skrev 2013-03-23 19:03:14 följande:
    Nej, men alternativet är värre. Jag får skylla mig själv som skaffade barn med en olämplig man.  
    Hoppas allt går bra.
  • Anonym (#34)
    MinaE skrev 2013-03-23 19:05:41 följande:
    Inte i något av fallen tycks de ju ha tagit hänsyn till barnens vilja, så då har de inte bedömt de mogna nog att besluta ? 
    Och för mig låter det som om det inte vart barnens vilja till 100 eftersom den andra föäldern ansetts påverka de. 

Jag är dömd 4 ggr till verkställighet och vite.

Mitt barn bor hos mig. Trots det.

Så ?  
    Finns flera fall där de absolut hört barnens vilja men där man ansett att barnens vilja inte är samma sak som barnens bästa.

Varför skulle det vara ditt barns bästa att aldrig träffa sin pappa? Lever du gömd?
  • Anonym (#34)
    MinaE skrev 2013-03-23 19:13:09 följande:
    Därför att han inte vill träffa en man som misshandlar och psykar honom.

Barnens vilja är de flesta fall det bästa. Men sen finns ju massor med fall där den ena föräldern påverkar, ställer till bråk och parat skit mm mm.
    Barnens vilja är inte alltid den bästa det finns många exempel på barn som har en vilja för att de är under påverkan och dyl. Även om omgivningen kanske inte uppfattar och tror det.

Jag talar inte om gråzoner utan om uppenbara fall där barnet är pålitligt och moget nog att göra en säker bedömning och passerar soc tester utan tvekan. 

Varför undrar du om jag lever gömd ?  
    Då är han förhoppningsvis dömd för det också.

Det är långt ifrån sant precis som du själv skriver. Många (främst mammor) manipulerar barnen att inte vilja vara med den andra föräldern. Barn förstår inte alltid hur föräldern manipulerar deras viljor.

Barn förstår sällan hur ett avståndstagande som 9-åring kan påverka deras mående och relation i tonåren och i vuxen ålder.

Eftersom du är dömd att betala vite men ändå inte lämnar ut barnet.

• Anonym (#34)
    MinaE skrev 2013-03-23 19:25:04 följande:
    Nej det är han inte. Tro inte det är lätt att döma föräldrar inom relationsbrott. Då är du verkligen ute och cyklar kan jag säga.. 

Och jag pratar inte om manipulerade barn jag pratar om de som är "äkta"

Det förstår de nog om det är värt det dvs beroende på vad föräldern gjort.

Lämna ut barnet.. ? Vem fan lämnar sitt barn mot dess hysteriska vilja till en misshandlare ? Isf är man ju rent av medskyldig. 
    Min ex blev dömd utan problem. Och jag cyklar inte...Flört

Hur ska Tingsrätten veta vilka som är riktiga och vilka som är manipulerade? Om ingen är fälld för misshandel så kommer Tingsrätten inte att ta hänsyn till misshandelsanklagelser.

Har barnet blivit misshandlad?
  • Anonym (#34)
    MinaE skrev 2013-03-23 19:33:49 följande:
    Det var ju bra. Inte mitt. Inte heller för de mest grövsta saker man kan göra både i form av misshandel, hot, psykning och stalking. Så ja även barnet ja.

Det kan man ju hoppas att de vet iom att barnet blir utrett och förhört och får genomgå tester, men visst inget är väl 100 % garanti ..
    Usch då. :( Ja, det är ju det här jag menar, att det finns inga garantier. Det är lite tokigt om Ts får för sig att hon bara kan vägra umgänge för att barnet inte vill åka dit, och om folk skriver att hon kan hålla barnet hemma. Risken finns att hon inte anses ha ursäkt att neka umgänge och hon kan förlora boende och vårdnad på det.
  • Anonym (#34)
    MinaE skrev 2013-03-23 20:27:11 följande:
    Ja fast det beror ju på varför flickan inte vill åka, och hur trovärdig hon är.
    Visst och det skriver Ts inte ett ord om. Så det är svårt att ge råd.
  • Anonym (#34)
    Anonym (orolig) skrev 2013-03-23 21:14:33 följande:

Min dotter har berättat om att pappan är hårdhänt, nyper henne och ruskar henne då hon inte gör som han säger, eller om hon säger att hon vill hem till mig. Hon blir förpassad till ett rum där hon får stanna ibland flera timmar. Hon blir kränkt, får höra att hon är lika dum i huvudet som sin mamma, att hon är fet och måste banta, hon känner sig kränkt och tillplattad, dom gör narr av henne (pappan och sambo), pappan talar illa om mig, säger att jag ljuger och hittar på saker som hon inte ska lyssna på. Ibland när hon kommit dit fredag kväll, har dörren varit öppen, ingen hemma, mobilerna lämnade hemma. Hon har ringt mig och gråtit, sagt att hon är rädd, hungrig och bett mig hämta henne.

Jag har levt med den mannen under många år. Hans sätt sätter fortfarande skräck i mig, gör mig paralyserad, rädd vad som händer om jag hämtat henne. Därför har jag inte haft styrka nog att hämta henne. Anser att jag själv sviktit min dotter, men nu får det vara nog. Jag måste hjälpa henne. Vem ska hon annars lita på?

Hon har ringt hem framåt midnatt, gråtit hysteriskt och bett om hjälp, bett mig hämta henne, sagt att pappa är dum. Jag har försökt lugna henne, bett henne försöka sova, sagt att jag hoppas det känns bättre imorgon. Jag har lagt på och ringt polisen, bett om hjälp. Dom har åkt dit och då har min dotter sagt att pappa lugnat sig, att hon vill sova.

Detta är inget någon förälder vill vara med om, oavsett mamma eller pappa. Det är gräsligt.  
    Usch vad jobbigt. :( Men du får svårt att bli trodd utan att det finns polisanmälan, dom, socutredning, BUPkontakt osv. Tråkigt, men det är den krassa verkligheten. Jag menar inget illa i tråden utan vill bara göra dig medveten om riskerna.

Jag hoppas det löser sig!
  • Anonym (#34)
    Anonym (insatt) skrev 2013-03-23 23:28:15 följande:
    Tingsrätten måste göra en riskbedÖmning i varje enskilt fall och hävdar ngn risk för misshandeL så spelar det ingen roll om det finns en fällande dom eller ej. Det handlar om en BEDÖMNING AV RISK!
    Utan en fällande dom så anses risken givetvis obefintlig.
  • Anonym (#34)
    Anonym (insatt) skrev 2013-03-27 22:52:38 följande:
    Inte alls så .... då är domstolen dåligt påläst avseende lagens förarbeten alt socialtjänsten har inte gjort sitt jobb!
    Fel av dig. Bevisa motsatsen.
  • Anonym (#34)
    Anonym (insatt) skrev 2013-03-27 23:08:15 följande:
    Om riskbedömningar står att läsa i prop 2005706:99 sid 41 ff
    Citera vad du menar hör till Ts fall... Jag antar att du har svårt att hitta något som gör det.
  • Anonym (#34)
    Anonym (insatt) skrev 2013-03-28 00:08:11 följande:
    Just nu ägnade jag min energi åt att visa att lagens förarbeten inte kräver åtal och fällande dom för att bedöma att det finns en risk att fara illa mnt vårdnad o umgänge . (Prop sid 42 sista st) För att motbevisa ditt påstående i inlägg 57 ...(det var det du bad om!)
    Nej, men det är inte relevant.
Svar på tråden Vet ni? Verkställan då barnet vägrat åka till pappan....