• tjejen87

Äter jag bra, för mycket, för lite?

Hejhej.
    Jag har sedan i November lagt om min kost helt och hållet, då jag har fått diabetes pga min vikt.
    Jag vägde 116 kg när jag började, nu väger jag 94kg. Jag har gått ner 22 kg.
    För tre veckor sedan började jag träna på friskis och svettis. Innan det var  det bara promenader som gällde.
    Förra veckan tränade jag 5 timmar, och promenerade 3 timmar.
    Denna veckan har träningen sett ut såhär hittills;

Måndag; Gympa 1 timme, medelgympa.
    Tisdag; 1 timmes promenad. Spinning medel 75 minuter.
    Onsdag; Skivstångspass 1 timme. Boxning 70 minuter.
    Torsdag; Spinning medel 1 timme.
    Fredag; Antingen gympa 1 timme, eller spinning 1 timme, båda medel. 
    Lördag; Ledig från all träning.
    Söndag: Promenad minst 1 timme.

Såhär ser mitt schema ut på ett ungefär. Försöker variera min träning mycket och tycker jag lyckats bra med det. Mår jättebra med träningen men känner ibland att orken tryter under vissa pass, och då kommer jag till min fråga, om jag kanske äter för lite?

Frukost; alltid 2 ägg.
    Lunch; Kycklinggryta med sallad.
    Middag, Räksallad.
    Det är ungefär så jag äter, ibland tar jag en frukt som mellanmål men det är inte ofta. Och jag äter små portioner också, av allt. Jag äter nästan inga kolhydrater alls,utan det är fisk, kyckling, kött, skaldjur tillsammans med en grönsallad. Jag använder grädde i grytor men äter inte så mycket av det utan det blir mer sallad då. Såhär ser mina dagar ut i matväg, men jag varierar givetvis kosten med olika mat varje dag, men alltid 2 ägg till frukost. Någon som kanske vet hur mycket kalorier ca det är i det jag äter?

Skulle vara jättetacksam om någon som kan detta lite mer än mej ville svara :) tack.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-14 09:04
    Jag är tjej, 25 år, 160 lång.

• Svar på tråden Äter jag bra, för mycket, för lite?
  • NochA

Bra jobbat hittills!!

Du borde lägga in mer styrketräning i din träning. Muskler förbränner fett

Sen äter du inte speciellt bra. Fler o små mål, mycket protein. Glöm inte det nyttiga fettet som du får ifrån bl.a: veg oljor, nötter, avocado.

Lycka till!

• hymafr

Börja med att lägga till ett extra ägg till frukost samt en grönsak, t ex lite paprika. Gärna lite protein också. Om du inte vill äta bacon eller skinka så kanske du ska prova en proteindrink (man behöver ju inte dricka upp allt om man tycker att man blir för mätt). Ett par ostskivor kanske du kan få dig också?

Till lunch och middag måste du lägga till mer mat. De senaste rönen är att en eller två små potatisar inte är farligt ur kolhydratsynpunkt. Även en liten (halv) knäckemacka är ok. Det finns också bröd med väldigt lågt GI-värde (inte för att de är jättegoda, men ibland måste man ju äta för att må bra och inte bara för att det är gott).

Använd mer fett i maten. Olivolja eller rapsolja, men om du inte tycker om det så är smör helt ok.
    Försök att få i dig ett eller två äpplen eller päron per dag. De mättar samtidigt som det är relativt få kolhydrater.
    Om jag inte kommer ihåg helt fel så är det bäst att äta kolhydrater direkt efter träning. Då påverkar det blodsockret minst. 

Proteindrinkar i samband med hård träning är ett bra alternativ.  Du måste komma ihåg att i din ålder ska du orka träna så som du gör och när du nu säger att du känner dig trött samtidigt som du äter väldigt lite så kan det helt enkelt vara så att du uttömt kroppens reserver och behöver fylla på dem igen.

Så länge som du äter en lågkolhydratkost behöver du inte bry dig om kalorier.     

• hammarhajen

Jag tycker att du ska ta den här diskussionen med din läkare. Jag kan inte tillräckligt om diabetes för att råda om kosthållning som passar och det tror jag gäller de allra flesta medlemmar här.

Men rent generellt:  

* ALLA normalviktiga jag känner äter kolhydrater.

* ALLA jag känner som utesluter kolhydrater är överviktiga.

* Alla jag känner som tränar hårt äter stora portioner pasta, ris, bröd, potatis. Alla de är normalviktiga eller nära/på gränsen till undervikt. (Vi tränar löpning) 

* Den absoluta majoriteten elitidrottare äter mycket kolhydrater för att kroppen ska klara träningen. Undantag finns, men är väldigt, väldigt få.

Slutsats? Kolhydrater gör dig inte fet. FÖR MYCKET kolhydrater leder till övervikt, precis som för mycket protein och för mycket fett. Kolhydrater ger energi som behövs vid träning. Att du känner dig matt kan mycket väl bero på att du äter för LITE kolhydrater. Kolhydrater är inte farligt. Att jämföra kolhydraterna i en 1,5 L cola med kolhydraterna i två skivor fullkornsbröd är ungefär lika intelligent som att jämföra fettet i en halv avocado med fettet i en hel förpackning margarin. 

Att träna så hårt som du gör och tro att man inte kan äta en smörgås på grovt bröd till frukost, eller ta lite ris till kycklinggrytan, det är bara dumt. En skiva grovt bröd till frukost, en deciliter ris till kycklinggrytan och en brödbit till räksalladen kan ALLA friska äta, hur inaktiva de än är. Fyra skivor vitt rostbröd, tre deciliter ris och cola till maten, bulle till mellanmål och en halv baguette och så mer cola till middagen, DET kan man inte äta utan att gå upp (om man inte tränar stenhårt). Men en lagom mängd kolhydrater är inte farligt för någon frisk människa.

Observera nu ordet "frisk". Hur det är vid diabetes vet jag inte och har man t.ex. ett konstaterat sockerberoende är man ju inte heller frisk. Men då kan man ju jämföra extremdieten "uteslut ALLA kolhydrater" med att ta medicin. Ingen frisk människa tar ju extra insulin heller. Ingen frisk människa tar antabus, men alkoholister mår bra (=mindre dåligt) av det. Ingen frisk människa behöver utesluta alla kolhydrater, men en sockerberoende kan må bra av det.

• alexs mamma
    hymafr skrev 2013-03-14 09:21:14 följande:
    Börja med att lägga till ett extra ägg till frukost samt en grönsak, t ex lite paprika. Gärna lite protein också. Om du inte vill äta bacon eller skinka så kanske du ska prova en proteindrink (man behöver ju inte dricka upp allt om man tycker att man blir för mätt). Ett par ostskivor kanske du kan få dig också?

Till lunch och middag måste du lägga till mer mat. De senaste rönen är att en eller två små potatisar inte är farligt ur kolhydratsynpunkt. Även en liten (halv) knäckemacka är ok. Det finns också bröd med väldigt lågt GI-värde (inte för att de är jättegoda, men ibland måste man ju äta för att må bra och inte bara för att det är gott).

Använd mer fett i maten. Olivolja eller rapsolja, men om du inte tycker om det så är smör helt ok.
    Försök att få i dig ett eller två äpplen eller päron per dag. De mättar samtidigt som det är relativt få kolhydrater.
    Om jag inte kommer ihåg helt fel så är det bäst att äta kolhydrater direkt efter träning. Då påverkar det blodsockret minst. 

Proteindrinkar i samband med hård träning är ett bra alternativ.  Du måste komma ihåg att i din ålder ska du orka träna så som du gör och när du nu säger att du känner dig trött samtidigt som du äter väldigt lite så kan det helt enkelt vara så att du uttömt kroppens reserver och behöver fylla på dem igen.

Så länge som du äter en lågkolhydratkost behöver du inte bry dig om kalorier.     

Men hon äter ju jättemycket protein till frukost två hela ägg, varför tycker du hon ska äta ytterligare??

Att äta lite kolhydrater när man tränar så  ycket som du är absolut inget farligt. Speciellt när du upplever dig orkeslös under ett pass. Jag hade sattsat på att föra in lite kolhydrater under förmiddagen och lunchen, då hinner du förbränna dem under resten av dagen. Du kan tex äta en råbrödsmacka med valfritt pålägg, eller en dl yoghurt och lite osötad musli tillsammans med dina ägg... 
  • Fridayyy

Det finns bra gratissidor där man väger maten och fyller i. Ofta äter man mer kalorier än vad man tror.

• XcsM

Vad duktig du är!! Grymt jobbat!
    Jag vågar inte uttala mig om maten mer än att jag nog hade lagt till ett par mindre mål för att hålla blodsockret på en jämn nivå. Som tidigare föreslagit skulle jag också tagit upp det med min läkare eller en kostrådgivare/dietist  

Svar på tråden Äter jag bra, för mycket, för lite?