• hymafr

Äter jag bra, för mycket, för lite?

Börja med att lägga till ett extra ägg till frukost samt en grönsak, t ex lite paprika. Gärna lite protein också. Om du inte vill äta bacon eller skinka så kanske du ska prova en proteindrink (man behöver ju inte dricka upp allt om man tycker att man blir för mätt). Ett par ostskivor kanske du kan få dig också?

Till lunch och middag måste du lägga till mer mat. De senaste rönen är att en eller två små potatisar inte är farligt ur kolhydratsynpunkt. Även en liten (halv) knäckemacka är ok. Det finns också bröd med väldigt lågt GI-värde (inte för att de är jättegoda, men ibland måste man ju äta för att må bra och inte bara för att det är gott).

Använd mer fett i maten. Olivolja eller rapsolja, men om du inte tycker om det så är smör helt ok.
    Försök att få i dig ett eller två äpplen eller päron per dag. De mättar samtidigt som det är relativt få kolhydrater.
    Om jag inte kommer ihåg helt fel så är det bäst att äta kolhydrater direkt efter träning. Då påverkar det blodsockret minst. 

Proteindrinkar i samband med hård träning är ett bra alternativ.  Du måste komma ihåg att i din ålder ska du orka träna så som du gör och när du nu säger att du känner dig trött samtidigt som du äter väldigt lite så kan det helt enkelt vara så att du uttömt kroppens reserver och behöver fylla på dem igen.

Så länge som du äter en lågkolhydratkost behöver du inte bry dig om kalorier.     

Svar på tråden Äter jag bra, för mycket, för lite?