• Ena01

Snälla hjälp mig bli av med blöjan!!!

Min son är nu 2  år och 10 månader och VÄGRAR sätta sig på pottan..jag har provat det mesta och inget hjälper...i somras satsa jag på det och då gick det att få han på pottan några gånger..men annars var det krig. Han är i övrigt jättesnällt barn där det inte är några problem att prata med honom och får honom att göra något, förutom att han har sin lilla trots som alla barn.

Provade med klistermärken också, han bara lekte och vägrade annat. Har köpt den ringen till toastolen, det är ännu värre. Erbjuder honom att vi ska kissa i potta stup i kvarten, så fort han vaknar också men nej. Nu är han i en period där han är rädd för allt och nu är han plötsligt rädd för pottan också, rädd för o duscha(vilket han älskade innan), rädd för o gå iväg från rummet själv osv.

Snälla ge mig tips, hur gjorde ni?Vad gjorde ni? Ni som kanske hade jobbigt, vad funkade bäst för er. Jag är trött på blöjor och han är så pass stor nu jag vill få detta o funka, och alla säger tvinga ej honom det kommer av sig själv..men herregud hur länge ska man vänta!!?? Klart jag ej känner att det är roligt o tvinga honom sätta sig på en potta, inget händer där ändå...ja snälla ni hjälp mig med tips!!

• Svar på tråden Snälla hjälp mig bli av med blöjan!!!
  • Whitetrash86

Är han inte redo så är han inte redo. Bara att låta det vara ett tag och försöka sen igen.
    Min dotter vägrade potta och toalett.. tills sommaren (månaden innan hon fyllde 3) och sprang runt naken hela dagen vid sommarstugen och började sätta sig i gräset för att kissa och sedan be om pottan ist =)

Förstår inte varför folk har så bråttom med att få bort blöjan vid 3år. Killar brukar ju även vara ännu senare.

• Ena01
    Whitetrash86 skrev 2012-12-27 22:13:08 följande:
    Är han inte redo så är han inte redo. Bara att låta det vara ett tag och försöka sen igen.
    Min dotter vägrade potta och toalett.. tills sommaren (månaden innan hon fyllde 3) och sprang runt naken hela dagen vid sommarstugen och började sätta sig i gräset för att kissa och sedan be om pottan ist =)

Förstår inte varför folk har så bråttom med att få bort blöjan vid 3år. Killar brukar ju även vara ännu senare.
    Jag har ej bråttom det är ej det, utan han är mitt första barn så jag tänker är det bara han som är sen:)

Det hade varit skönt också att få det avklarat, så man slipper blöjan:)
  • mor 3barn

Han är inte redo en låt yiden ha sin gilla gång.
    Han kommer gå på toa när han är redo, 

• fågelungarna

Jag tror att ska man vänta tills barnet är redo, så får man ofta vänta både ett och två år i onödan. Alla friska barn kan bli tillförlitligt torra vid 18 mån ålder, det handlar bara om hur man lyckas kommunicera med dem. Varför låta barnet gå i blöja i ett eller två år extra i onödan? Kostar pengar, belastar miljön, riskerar att leda till förstoppning, uvi och låsningar hos barnet.

TS. Jag har hört mycket positivt om en metod som heter Oh crap potty training. Tyvärr är det copyright på materialet, men man får köpa en e-bok som kostar kring 100 kr (motsvarar ett blöjpaket?) Författaren har stor erfarenhet av potträning, och tips och knep också för den med extremt blöjälskande ungar. Det är en amerikansk metod, så man får stå ut med att läsa på engelska. Mycket lyhörd metod gentemot barnet, allt sker i positiv anda utan en massa belöningar som slår fel och så. www.jamieglowacki.com/ På tre dagar blir barnet blöjfritt.

Vill du inte köpa boken, skulle jag helt enkelt bara föreslå att ni slutar sätta på blöjan. Har ni en vecka ledigt, så struntar du i att sätta på blöja en morgon. Visst blir det kissmissar under några dagar, men varje gång rusar ni till toa under tjo och tjim och säger att där ska det vara! Efter ett par tre dagar, om inte förr, trillar poletten ner hos ditt barn. Bättre att göra processen kort, än en segdragen maktkamp under flera månaders tid.

Lycka till!

• Flickan och kråkan

Har han något emot att gå i kalsonger? Är han mycket besvärad av olyckor? Om inte så skulle jag testa att plocka blöjan och låta honom få lite känsla för hur det känns att bli kissnödig, hur man släpper på etc. Sitta på potta som första steg har inte fungerat med något av våra barn.

• kokos

TS vi började den 23 december här hemma. Jag sade bara att nu tar vi bort blöjan och går på toaletten. 23-27 december kissade han direkt i byxorna och sade mamma kissat. Från 26e bajsade han dock i pottan Varje gång det kom i byxan satte jag honom på pottan och sade när du känner som innan du blev blöt sätt dig på pottan. 28 dec fick han vara utan byxor och sprang då direkt och satte sig och ropade mamma kissat toaletten Jag har tagit på honom blöja när vi gått ut men den är torr när vi kommer hem. Inatt har han sovit utan blöja också och klarat 12 timmar utan

Mitt enda råd är att bara plocka bort blöjan och ta baksmällarna ett par dagar innan din son kopplar. Jag var nära att ge upp på 3e dagen men är nu glad att jag fortsatte...
    Min son är 2 år och 7 månader

• Lilia

Ta bort blöjan, då har han inget annat val än att gå på toaletten/pottan och du slipper maktkampen. Sålänge blöjan är kvar ger du honom ett val. Det kommer att ske olyckor i början, men av dem lär han sig.

• Tussans

Jag håller med föregående talare, ta bara bort blöjan! Min dotter var inte heller ett dugg intresserad av potta, men när hon var prick två år plockade jag bort blöjan iaf och började sätta henne på toan! Det gick jättebra! Klart det skedde några olyckor ibland men sånt får man ju räkna med! Sen behöll vi blöjan på natten i kanske 2-3 månader längre, men efter ett tag var den alltid torr när vi vaknade, så då tog vi bort den med!

• Tussans

Ett tips är ju också att ta med han till affären och låta han välja ut kalsonger som han tycker är fina! Min dotter tyckte att det var jättekul att få sluta med blöja när hon helt plötsligt fick ha Hello Kitty-trosor! ð???

• Primrose

Min son började bli vän med pottan och helt blöjfri, på dagarna, när han var ca 2 år och 8 månader. Han kissade också ute en del, eftersom vi var mycket på landet. När han började på dagis igen (storbarnsavdelning) gick det bra först, men de var inte så lyhörda/hade inte tid så han började göra i byxorna ganska ofta och de satte på honom blöja då och då. Irriterande, men inte mycket jag kunde göra, annat än att berätta för min son att han skulle säga till och inte vara orolig för att göra det. När det sedan blev jul och ledigt var han helt torr på dagarna med oss så då sa jag till ordentligt på dagis att de måste lyssna på honom och se till att han gick på toa innan de gick ut osv. Och då funkade det, äntligen, på dagis också.

Nu är han nyligen fyllda 4 år och inte nattorr, utan behöver blöja på natten. Vi har gjort några försök att ta bort den, men enligt BVC ska vi ni vänta tills blöjan är torr i minst en vecka innan vi tar bort den. Speciellt pojkar kan dröja med att bli torra på natten, det har tydligen med "signaler" och hormoner att göra.

• Elisabeth83

Vi slutade tjata! Tillslut blev hon intresserad av pottan helt av sig själv. Då berömde vi henne och då var det helt plötsligt kul att gå på pottan ;)

Älskar mitt sötaste lilla Z!
  • Primrose

Ps - sonen använde bara pottan en kort tid och övergick sedan till toaletten.

• Elisabeth83

Tillägger att hon var ca 2,5 år när hon blev intresserad. Nu är hon snart 3 och har inte blöja dagtid. Går på pottan helt själv. Säger inte till oss utan kissar, torkar sig och tvättar sig. Dock bajsar hon inte gärna i pottan än, så det jobbar vi vidare med.

Älskar mitt sötaste lilla Z!
  • Malena C

Akta dig för att hamna i konflikt med honom om pottan. Vi hade en skitdålig dagisfröken som blev irriterad på vår son när han bajsade på fel potta och det tog ytterligare ett halvår innan han ville gå på pottan alls igen. Vi struntade då i det och när han började skolan (vid tre års ålder i landet där jag bor) så ville han göra som de andra barnen och på en månad var han torr både natt och dag.

• Ena01

Tack alla ni för era svar...jag ska prova helt enkelt att ta bort blöjan helt...så får jag hoppas på det bästa:)

• Mums84

En liten godisbit kanske vore något?
    Hade en påse Ahlgrens bilar hemma & hon fick välja en färg varje gång hon var duktig...
    Godis va en sak hon inte var direkt van vid...& är inte än i dag att få regelbundet...så de har hon alltid varit överlycklig över att få en bit som hon fick välja helt själv... =)
    Nu för tiden så är strössel-hjärtan favorit... ett litet hjärta när hon är lite extra duktig så blir hon överlycklig! =)   

Svar på tråden Snälla hjälp mig bli av med blöjan!!!