Inlägg från: fågelungarna |Visa alla inlägg
  • fågelungarna

Snälla hjälp mig bli av med blöjan!!!

Jag tror att ska man vänta tills barnet är redo, så får man ofta vänta både ett och två år i onödan. Alla friska barn kan bli tillförlitligt torra vid 18 mån ålder, det handlar bara om hur man lyckas kommunicera med dem. Varför låta barnet gå i blöja i ett eller två år extra i onödan? Kostar pengar, belastar miljön, riskerar att leda till förstoppning, uvi och låsningar hos barnet.

TS. Jag har hört mycket positivt om en metod som heter Oh crap potty training. Tyvärr är det copyright på materialet, men man får köpa en e-bok som kostar kring 100 kr (motsvarar ett blöjpaket?) Författaren har stor erfarenhet av potträning, och tips och knep också för den med extremt blöjälskande ungar. Det är en amerikansk metod, så man får stå ut med att läsa på engelska. Mycket lyhörd metod gentemot barnet, allt sker i positiv anda utan en massa belöningar som slår fel och så. www.jamieglowacki.com/ På tre dagar blir barnet blöjfritt.

Vill du inte köpa boken, skulle jag helt enkelt bara föreslå att ni slutar sätta på blöjan. Har ni en vecka ledigt, så struntar du i att sätta på blöja en morgon. Visst blir det kissmissar under några dagar, men varje gång rusar ni till toa under tjo och tjim och säger att där ska det vara! Efter ett par tre dagar, om inte förr, trillar poletten ner hos ditt barn. Bättre att göra processen kort, än en segdragen maktkamp under flera månaders tid.

Lycka till!

Svar på tråden Snälla hjälp mig bli av med blöjan!!!