• Primrose

Snälla hjälp mig bli av med blöjan!!!

Min son började bli vän med pottan och helt blöjfri, på dagarna, när han var ca 2 år och 8 månader. Han kissade också ute en del, eftersom vi var mycket på landet. När han började på dagis igen (storbarnsavdelning) gick det bra först, men de var inte så lyhörda/hade inte tid så han började göra i byxorna ganska ofta och de satte på honom blöja då och då. Irriterande, men inte mycket jag kunde göra, annat än att berätta för min son att han skulle säga till och inte vara orolig för att göra det. När det sedan blev jul och ledigt var han helt torr på dagarna med oss så då sa jag till ordentligt på dagis att de måste lyssna på honom och se till att han gick på toa innan de gick ut osv. Och då funkade det, äntligen, på dagis också.

Nu är han nyligen fyllda 4 år och inte nattorr, utan behöver blöja på natten. Vi har gjort några försök att ta bort den, men enligt BVC ska vi ni vänta tills blöjan är torr i minst en vecka innan vi tar bort den. Speciellt pojkar kan dröja med att bli torra på natten, det har tydligen med "signaler" och hormoner att göra.

• Primrose

Ps - sonen använde bara pottan en kort tid och övergick sedan till toaletten.

Svar på tråden Snälla hjälp mig bli av med blöjan!!!