• Anonym (orimligt)

Det här känns orimligt!

2 år gammal, bor växelvist.
    Ena veckan hos föräldern går barnet på förskola kl 7-16 och ledig på helgen.
    Andra veckan hos andra föräldern är barnet hemma för att föräldern är arbetslös.
    Det här känns orimligt!
    Borde inte föräldern som har jobb få ha barnet mer hemma?! Känns som barnet bor på förskolan och andra föräldern.
    Era åsikter?

• Svar på tråden Det här känns orimligt!
  • Anonym (orimligt)
    Philippa skrev 2012-12-16 22:07:54 följande:

Men snälla nån, den arbetslösa föräldren ska väl inte straffas för det.... den som arbetar får väl gå ned i arbetstid om det är så orättvist-.
    Om man inte kan det då? Är det inte då bättre den arbetslöse föräldern ger lite extra dagar åt den andra så barnet får mer tid med båda två? Den arbetslöse föräldern har i slutändan ändå mest tid, tänker jag.
  • Anonym
    Anonym (orimligt) skrev 2012-12-16 22:09:21 följande:
    Om man inte kan det då? Är det inte då bättre den arbetslöse föräldern ger lite extra dagar åt den andra så barnet får mer tid med båda två? Den arbetslöse föräldern har i slutändan ändå mest tid, tänker jag.
    Det är den arbetande förälderns ensak hur denna ska finansiera en arbetstidsminskning. Det är inte den arbetslöses skyldighet att ge bort sina föräldradagar.
  • Anonym

varför har ni växelvis boende för en 2-åring överhuvudtaget? varannan vecka menar jag.

Hade jag aldrig gått med på. Rekommenderas från 3 år ju!

• Anonym (orimligt)
    Anonym skrev 2012-12-16 22:10:58 följande:
    Det är den arbetande förälderns ensak hur denna ska finansiera en arbetstidsminskning. Det är inte den arbetslöses skyldighet att ge bort sina föräldradagar.
    Intressant, men hur kommer det sig att den föräldern inte har boendet på barnet då? Som har mest tid med barnet?
  • Anonym (orimligt)
    Anonym skrev 2012-12-16 22:11:59 följande:
    varför har ni växelvis boende för en 2-åring överhuvudtaget? varannan vecka menar jag.

Hade jag aldrig gått med på. Rekommenderas från 3 år ju!
    Finns mycket mindre barn som bor vv, är bara en rekommendation, alla barn har olika behov.
  • Anonym
    Anonym (orimligt) skrev 2012-12-16 22:12:59 följande:
    Intressant, men hur kommer det sig att den föräldern inte har boendet på barnet då? Som har mest tid med barnet?
    Båda har barnet lika mycket skrev du. Vem av föräldrarna som barnet är folkbokförd hos beror på hur de valde att göra vid separationen.
  • Anonym
    Anonym (orimligt) skrev 2012-12-16 22:12:59 följande:
    Om man har varann vecka, så har man lika mycket tid med barnet. Sedan vad man gör den vecka man har barnet är upp till var och en.
    Hade den andre arbetat hade du ju ändå inte fått mer tid. 
  • Anonym (Fia)

Skulle inte barnet kunna vara hos den arbetslösa föräldern varje vecka på "dagistider" och hos den andra föräldern på kvällarna? Och sen kanske varannan helg. Då får båda föräldrarna mer tid med barnet och barnet behöver inte vara ifrån någon förälder längre än en helg. Funkar ju dock bara om man bor på rimligt avstånd från varandra (och är kanske ingen bra lösning om tex barnet älskar dagis)...

• Anonym
    Anonym (orimligt) skrev 2012-12-16 22:14:17 följande:
    Finns mycket mindre barn som bor vv, är bara en rekommendation, alla barn har olika behov.
    Men du anser ju inte själv att barnet ska bo varann vecka, så varför försvara det?
  • Pallas

Hur skulle mer tid på förskola vara en bra deal för barnet? För det är ju så det skulle bli om den arbetande föäldern fick fler dagar.

• Anonym (Love)

Det rimliga borde kanske vara att barnet var MER hos den arbetslösa föräldern istället, på dagarna när den arbetande föräldern jobbar.

• Olympia

Ska barnet straffas och inte få vara hos den andra föräldern för att den är arbetslös?
    Eller hur menar ts? 

• R3becca

Om den arbetande föräldern känner att hen får för lite tid med sitt barn så är det enda rätta att jobba mindre!

~ Meija 11-04-12 ~
  • SupersurasunkSara

TS, ditt förslag är orimligt. Om någon ska ha mer tid med barnet är det den arbetslösa föräldern isf kan jag tycka, så att barnet få mindre tid hos förskolan. Kanske att denne hämtar tidigare någon/några dagar och att den arbetande föräldern hämtar där.

Som småbarnsförälder har man väl dessutom rätt att gå ner till 80% arbetstid? Den arbetande föräldern har själv ansvar för sin egen tid. Kanske jobba mindre den v denne har barnet och mer den andra? På vissa jobb fungerar ju det.

• Anonym (Mamma M)

För vem menar TS att det är orimligt??
    För henne/honom själv, eller barnet?

Många barn går ju lika mycket på dagis under samtliga veckor - är det orimligt för dessa föräldrar o barn också? Ska kanske samtliga arbetande föräldrar "kompenseras" så att de får så mycket tid som de önskar med sina barn?!
    Vad ska folk försörja sig av?

Om den arbetande föräldern (TS?) önskar mer tid med sitt barn så får väl h*n gå ner i tid på jobbet eller säga upp sig?
     Så är det för alla föräldrar!

Att sitta o räkna tiden o gräma sig över att den andre föräldern har mer tid med barnet för att denne är arbetslös var bland det dummaste jag har läst på länge!
    Skulle TS kanske vilja byta med den andre föräldern då o hellre vara arbetslös, o se om det är något roligare?

Var glad istället att barnet får mycket tid med den andre föräldern - hur du själv sen gör under dina veckor med barnet är ju faktiskt din ensak att sköta! 

• Kråkes mamma

Det är bara att acceptera läget och försöka göra det bästa av den tid du har med ditt barn. Min grabb bor växelvis (dock inte varannan vecka). Jag lämnar 06.30 på fsk och hämtar 18.20. Oftast så lägger han sig mellan 18.40 -19.00 så det är inte mycket tid vi får tillsammans på våra vardagar men det tar vi igen med råge på våra helger. Jag önskar jag hade råd att gå ner i tid på jobbet så jag iaf kunde hämta honom vid  16.00 men det fungerar inte då jag måste ha råd att leva också. Det jag gör är att jag letar jobb med kortare pendlingsavstånd eller högre lön (för att kunna gå ner i tid) sen brukar hans mormor och morfar hämta 1 dag/vecka så han ska slippa vara så många timmar på fsk.

• 2211

Är barnet där 7-16 eller 6.30 till 16.30? Hursomhelst så är det skandallånga dagar för en så liten och jag begriper mig inte på folk som godtar att se sitt barn så lite under ett dygn. Du borde givetvis få vara hemma med barnet längre. 

• Anonym
    2211 skrev 2012-12-18 21:37:58 följande:
    Är barnet där 7-16 eller 6.30 till 16.30? Hursomhelst så är det skandallånga dagar för en så liten och jag begriper mig inte på folk som godtar att se sitt barn så lite under ett dygn. Du borde givetvis få vara hemma med barnet längre. 
    Vissa måste jobba heltid för att få ekonomin att gå ihop som ensamstående. Svårare är det inte.
Svar på tråden Det här känns orimligt!