Hur mycket skall man aktivera sin 2-3 åring?
Ibland undrar jag och min man om vi gör tillräckligt för vår son. Han är så fruktansvärt aktiv att vi blir alldeles slutkörda... (Han fyller 3 år i februari)
En dag som idag, då vi har varit hemma, gått en promenad, städat lite och sedan åkt hela familjen till affären och handlat så han helt tokig. Totalt understimulerad. Känns liksom knäppt att man inte skall kunna ha en hyffsat lugn dag, eller? Han har fri tilllgång till leksaker, vi har bla lekt med lego tillsammans och han har hjälpt mig att steka pannkakor till lunch och att hänga tvätt på eftermiddagen. Vad händer? Jo, totalt kaos. Han ritar på bord, golv och möbler. Välter tvättställningen x antal gånger, häller mjöl på golvet, jagar hundarna osv. Man får vara på honom som en hök och avleda, förmana och berömma när han gör som man säger.
Igår var helt annorlunda. Jag behövde jag sova efter att ha jobbat natt så min man tog med honom till ett lekland. Där lekte han nonstop i 3 timmar, åt sedan lunch och somande i bilen på väg hem. Väl hemma var han mycket lugnare än vanligt. Inte lika gnällig och inte lika trotsig. Vi badade tillsammans, läste lite, poppade popcorn och hade det mysigt. Vi tolkar detta som att han var nöjd efter all aktivitet men vi kan ju inte göra sådana aktivietter varje ledig dag. Gör alla andra barnfamiljer det? När skall man då få tid till avkoppling, hushållsarbete och att själv ha lite helg?
På vardagarna går sonen på dagis 3-4 dagar i veckan, oftast heldagar. De lediga dagarna vi har tar vi det oftast rätt lugnt. Går skogspromenader, går en stund till lekparken osv. Dock innebär dessa dagar väldigt mycket gnäll, trots och totalt röj. Han river huset och hittar på bus konstant. Beror det på åldern eller att han är uttråkad och understimulerad? Behöver vi ändra på något?