• hannis

Hur mycket skall man aktivera sin 2-3 åring?

Ibland undrar jag och min man om vi gör tillräckligt för vår son. Han är så fruktansvärt aktiv att vi blir alldeles slutkörda...Skäms (Han fyller 3 år i februari) 

En dag som idag, då vi har varit hemma, gått en promenad, städat lite och sedan åkt hela familjen till affären och handlat så han helt tokig. Totalt understimulerad. Känns liksom knäppt att man inte skall kunna ha en hyffsat lugn dag, eller? Han har fri tilllgång till leksaker, vi har bla lekt med lego tillsammans och han har hjälpt mig att steka pannkakor till lunch och att hänga tvätt på eftermiddagen. Vad händer? Jo, totalt kaos. Han ritar på bord, golv och möbler. Välter tvättställningen x antal gånger, häller mjöl på golvet, jagar hundarna osv. Man får vara på honom som en hök och avleda, förmana och berömma när han gör som man säger. 

Igår var helt annorlunda. Jag behövde jag sova efter att ha jobbat natt så min man tog med honom till ett lekland. Där lekte han nonstop i 3 timmar, åt sedan lunch och somande i bilen på väg hem. Väl hemma var han mycket lugnare än vanligt. Inte lika gnällig och inte lika trotsig. Vi badade tillsammans, läste lite, poppade popcorn och hade det mysigt. Vi tolkar detta som att han var nöjd efter all aktivitet men vi kan ju inte göra sådana aktivietter varje ledig dag. Gör alla andra barnfamiljer det? När skall man då få tid till avkoppling, hushållsarbete och att själv ha lite helg?

På vardagarna går sonen på dagis 3-4 dagar i veckan, oftast heldagar. De lediga dagarna vi har tar vi det oftast rätt lugnt. Går skogspromenader, går en stund till lekparken osv. Dock innebär dessa dagar väldigt mycket gnäll, trots och totalt röj. Han river huset och hittar på bus konstant. Beror det på åldern eller att han är uttråkad och understimulerad?  Behöver vi ändra på något? 

• Svar på tråden Hur mycket skall man aktivera sin 2-3 åring?
  • RasSam

Leker ni med honom i parken eller får han underhålla sig själv? Jag brukar ha med en boll som vi leker med. Också leka med honom i klätterställningen osv.. Finns det inget han tycker om att göra inomhus? Pyssla? Klippa i papper och klistra? Lera? Leka med vatten? Jag brukar ställa mitt barn på en pall vid diskhon så "diskar" han där i evigheter :) Annars kanske det finns ngn hobby han kan börja på? Typ jympa/dans nån gång i veckan?

• hannis
    RasSam skrev 2012-11-04 22:32:46 följande:
    Leker ni med honom i parken eller får han underhålla sig själv? Jag brukar ha med en boll som vi leker med. Också leka med honom i klätterställningen osv.. Finns det inget han tycker om att göra inomhus? Pyssla? Klippa i papper och klistra? Lera? Leka med vatten? Jag brukar ställa mitt barn på en pall vid diskhon så "diskar" han där i evigheter :) Annars kanske det finns ngn hobby han kan börja på? Typ jympa/dans nån gång i veckan?
    Pyssla är uteslutet. Han ritar gärna men bara där han inte får, tex på köksbordet... Han är liksom inte den pyssliga typen utan det skall vara action och fart hela tiden. Sitta still går inte. 

Leker vi i lekparken? Nja, jag kan tex sitta med honom i sandlådan och göra figurer i sanden. Att själv klättra i klätterställning går inte eftersom det bara får plats ett barn där. Definitivt inte en gravid och klumpig mamma... Spelar fotboll gör vi ofta i trädgården. Och matar fålarna. Och plockar bär och svamp i skogen. 

Klippa i papper får han inte göra. Tycker han är alldeles för liten för att använda sax. Leka med vatten älskar han men han kan inte göra det försiktigt så det blir vatten överallt och jag blir helt tokig av att torka, torka och torka hela tiden. Han gör det dock ofta ändå när jag måste laga mat tex och då lägger jag handukar på golvet. (Vi har ekparkett i köket)  

Hobby? Känns inte det lite tidigt? Finns det hobbysar för 2,5 åringar?  
  • cosinus

Barn är olika helt enkelt. Min äldsta behöver fysiskt köras slut på för att inte reta lillebror (och han är ändå 6 år). Vi har ofta aktiviteter på helgerna i rent "trötta ut ungarna" syfte.  T ex kan vi välja att gå och köpa godis vilket tar typ 4 timmar med alla lekstopp efter vägen till affären (typ 4 km enkel väg) men då håller de också oftast sams under tiden och ett litet tag när vi kommer hem.

Vår 4-åring hittar på en massa saker själv om han inte aktiveras. Men numera är det rätt bra saker men i 2-3 årsålder har jag inte vaktat något barn som jag vaktade honom. Han klättrade överallt, ritade på väggar (den enda som gjort det) och hade en helsickes massa kreativa ideer som jag i princip inte uppskattade någon av dem :)

Vår nuvarande 2-åring är lugnet själv, behöver knappt aktiveras alls och är alltid go och glad. Vår äldsta (som nu är 8) har aldrig varit lagt åt riva-hållet men har däremot varit skitgnällig om det varit tråkigt och inte velat leka själv men iaf inte behövt vaktas. övervakas eller motioneras för att uppföra sig utan behövde bara lite uppmärksamhet och leksällskap.

• RasSam

Jag har sett massa lappar ute om dans(lek och skojnivå) från 2 år. För ett tag sedan fick jag broschyrer om yogadans för småbarn. Okej, min unge är inte heller för pyssel ritar också överallt där man inte får rita. men att koncentrera sig på att klippa i ett papper håller honom sysselsatt ett bra tag! Han har precis lärt sig klippa (trubbig barnsax) på dagis och tycker det är superkul, han är snart 2,5 år. Låt honom baka en egen trolldeg? Åker han vagn? Då kan ni ju skippa vagnen, lite jobbigt i början men dom vänjer sig snabbt att hänga med, många små stopp blir det med diverse lock, men det brukar trötta ut min unge rätt bra att få gå en hel dag. Haha jag menade inte att du ska vara i klätterställningen men att springa runt o busa lite brukar vara uppskattat, leka tafatt osv. Hoppas ni hittar på någon lösning på hans energi! :)

• Alexi

Ett tips på bra aktivitet på helgen är Friskis & svettis familjegympa. I alla fall hos oss var den på lördag förmiddag vilket innebar att dottern (hon och maken började när hon var två år och vi hade en nyfödd lillebror här hemma) fick verkligen springa av sig vilket var en bra start på helgen. Dottern var ju för liten för att vilja delta i rörelserna osv men hon och maken sprang på sidan, hon tyckte det var toppen att ha en stor gympahall att springa i osv och ju längre de gick där, desto mer kul blev det vad alla andra gjorde.

I övrigt den vintern var hon och maken mycket i olika köpcentrum på helgerna bara för att hon skulle kunna springa lite längre sträckor (som tvååring hatade hon utelek på vintern när det var snö men hade stort rörelsebehov).

• hannis

Ja gympa är absolut ett alternativ men då måste man ju åka iväg och det blir ett stort projekt, precis som leklandet. Det var ju liksom det jag undrade, om alla andra verkligen gör det varje helg? Vi åker till simhallen ibland också men som sagt så är det inget vi vill göra varje ledig dag. Man har ju annat att göra med.

Vi har dessutom 40 minuters resa enkel väg till alla sådana aktiviteter så det tar verkligen en halv dag i anspråk vad man än skall göra.

Angående promenader så sitter han i vagn. Vi bor på landet och promenerar på en starkt trafikerad 70-väg så han måste sitta ganska mycket i vagnen. Att gå till en godisaffär skulle ta tid då det är 1,5 mil till närmsta affär.

• Alexi
    hannis skrev 2012-11-05 10:26:53 följande:
    Ja gympa är absolut ett alternativ men då måste man ju åka iväg och det blir ett stort projekt, precis som leklandet. Det var ju liksom det jag undrade, om alla andra verkligen gör det varje helg? Vi åker till simhallen ibland också men som sagt så är det inget vi vill göra varje ledig dag. Man har ju annat att göra med.

Vi har dessutom 40 minuters resa enkel väg till alla sådana aktiviteter så det tar verkligen en halv dag i anspråk vad man än skall göra.

Angående promenader så sitter han i vagn. Vi bor på landet och promenerar på en starkt trafikerad 70-väg så han måste sitta ganska mycket i vagnen. Att gå till en godisaffär skulle ta tid då det är 1,5 mil till närmsta affär.
    Nej, vi gör absolut inte sådana aktiviteter varje helg, långt ifrån. Men jag kan känna att om vi inte kommer utanför huset på en hel dag, då känns inte barnen lika harmoniska. Lite friskt luft och spring behöver de nog egentligen varje dag. Men tar vi en sväng till en lekplats en timma tycker jag nog att det sen funkar att vara hemma övrig tid den dagen.

Vi (hantverkare) har byggt ut huset under hösten och haft enormt mycket att fixa med vissa perioder i form av planering, inköp osv och då har det inte blivit bra dagar med barnen. Att sitta och rita eller läsa en stund och sen en del tv kompenserar tyvärr inte utelek och sånt.
  • cosinus
    hannis skrev 2012-11-05 10:26:53 följande:

Men kan ni inte gå i skogen då, eller vad som finns runt er där på landet. Man behöver ju inte vara på en väg för att gå. Mina ungar älskar att gå i skogen och knn vara ute nästan hur länge som helst. Plaska i pölar om det är blött, bära på pinnar, peta på svampar precis vad som helst.
  • hannis
    cosinus skrev 2012-11-05 11:35:57 följande:
    Men kan ni inte gå i skogen då, eller vad som finns runt er där på landet. Man behöver ju inte vara på en väg för att gå. Mina ungar älskar att gå i skogen och knn vara ute nästan hur länge som helst. Plaska i pölar om det är blött, bära på pinnar, peta på svampar precis vad som helst.
    Jodå, det gör vi ju, massor. Jag skrev ju det, att vi är ute mycket i skogen, plockar svamp, bär osv. Dessutom har vi en tomt på 3000 kvm som vi är ute mycket på. Förutom promenaderna på vägen då som vi också måste gå för motionens skull. Vi har tre hundar som måste ut och röra på sig. Men detta är det normala för vår son. Han har alltid varit ute flera timmar varje dag i skogen, sedan han föddes. Men det är ju just det jag undrar om det verkligen räcker eftersom han blir så uttråkad och understimulerad. Ända gången han är riktigt nöjd är när man han varit iväg på tex lekland eller badhuset och DET känner jag är lite jobbigt och tidskrävande att göra varje dag. 

Vi har aldrig varit inomhus en hel dag sedan han föddes. Vi är friluftsmänniskor.  Glad
  • Alexi
    hannis skrev 2012-11-05 12:32:31 följande:
    Jodå, det gör vi ju, massor. Jag skrev ju det, att vi är ute mycket i skogen, plockar svamp, bär osv. Dessutom har vi en tomt på 3000 kvm som vi är ute mycket på. Förutom promenaderna på vägen då som vi också måste gå för motionens skull. Vi har tre hundar som måste ut och röra på sig. Men detta är det normala för vår son. Han har alltid varit ute flera timmar varje dag i skogen, sedan han föddes. Men det är ju just det jag undrar om det verkligen räcker eftersom han blir så uttråkad och understimulerad. Ända gången han är riktigt nöjd är när man han varit iväg på tex lekland eller badhuset och DET känner jag är lite jobbigt och tidskrävande att göra varje dag. 

Vi har aldrig varit inomhus en hel dag sedan han föddes. Vi är friluftsmänniskor.  Glad
    Alltså att gå på lekland eller badhus och sånt är sådant som för mig är något man gör några gånger per år, typ. Det är ju helt orimligt (inte minst kostnadsmässigt) att göra varje helg.
  • LillaRosen

Jag har också en väldigt aktiv 3 åring. Nu har han varit sjuk i både vattenkoppor och förkylning så nu har vi alla fått återhämta sig.
    Men annars kan en vanlig dag se ut så här:

kl. 6-16 förskola 2-3 dagar/vecka. Och de dagarna är han lugn hemma innan läggdags. Men de dagarna som jag är ledig och hemma med bägge så är det full aktivitet från morgon-kväll. Då är det matning av alla djuren, höns, hästar och en katt. Hjälper till med vedkörning, sen leker vi alt. i sandlådan en stund eller tar en cykeltur. Han kan utan vidare cykla 2 km utan att det märks.   

Är vi inne är det en stund med film, sen är det legobygge, eller klippa och klistra, måla eller baka. Han har inga problem med att duka fram heller. Han går inte sysslolös, gör han det då blir han rastlös. Precis som han är allergisk mot tråkigt. Men jag försöker lära honom det att livet är så också, det är jättetråkigt med vissa saker.  

• Leiben

bygg hinderbanor hemma av möbler och se till att den innehåller hoppa, krypa, balansera och fler sätt att ta sig fram på. Funkar kanon på ett överaktivt barn. jag vet för jag har ett själv! Jag skulle dock undvika lekland för han blir för överstimulerad. Tänker att när han blir så där däckad var det för att det blev för mycket av det goda. Vi har många gånger undvikit stimmiga miljöer för han blir sååååå speedad där. 

• sina

Nu upplever inte jag min treåring som understimulerad eller uttråkad eller överaktiv, men ja, vi gör något i princip varje helg. Vi åker och badar 3-4 gånger i månaden, går till lekplatsen ihop med en kompis, leker hemma hos en kompis eller har en kompis här...

Vi är ute en hel del (men inga fem timmar om dagen), men jag märker stor skillnad på om det är kompisar med eller inte. Är vi ensamma ute tycker hon att det är  mysigt och kul, men tröttnar ganska fort. Är de två eller tre kan de röja runt ett bra tag.

Jag känner inte att det blir stressat eller stimmigt eller för mycket. Att åka och bada tar 2-3 timmar - det är ganska mycket dag kvar då att göra hushållsarbete och mysa. Att åka och handla tar också typ två timmar om treåringen är med - med en bilvagn eller en egen liten vagn blir det också kul.

Svar på tråden Hur mycket skall man aktivera sin 2-3 åring?