Inlägg från: cosinus |Visa alla inlägg
  • cosinus

Hur mycket skall man aktivera sin 2-3 åring?

Barn är olika helt enkelt. Min äldsta behöver fysiskt köras slut på för att inte reta lillebror (och han är ändå 6 år). Vi har ofta aktiviteter på helgerna i rent "trötta ut ungarna" syfte.  T ex kan vi välja att gå och köpa godis vilket tar typ 4 timmar med alla lekstopp efter vägen till affären (typ 4 km enkel väg) men då håller de också oftast sams under tiden och ett litet tag när vi kommer hem.

Vår 4-åring hittar på en massa saker själv om han inte aktiveras. Men numera är det rätt bra saker men i 2-3 årsålder har jag inte vaktat något barn som jag vaktade honom. Han klättrade överallt, ritade på väggar (den enda som gjort det) och hade en helsickes massa kreativa ideer som jag i princip inte uppskattade någon av dem :)

Vår nuvarande 2-åring är lugnet själv, behöver knappt aktiveras alls och är alltid go och glad. Vår äldsta (som nu är 8) har aldrig varit lagt åt riva-hållet men har däremot varit skitgnällig om det varit tråkigt och inte velat leka själv men iaf inte behövt vaktas. övervakas eller motioneras för att uppföra sig utan behövde bara lite uppmärksamhet och leksällskap.

• cosinus
    hannis skrev 2012-11-05 10:26:53 följande:
    Ja gympa är absolut ett alternativ men då måste man ju åka iväg och det blir ett stort projekt, precis som leklandet. Det var ju liksom det jag undrade, om alla andra verkligen gör det varje helg? Vi åker till simhallen ibland också men som sagt så är det inget vi vill göra varje ledig dag. Man har ju annat att göra med.

Vi har dessutom 40 minuters resa enkel väg till alla sådana aktiviteter så det tar verkligen en halv dag i anspråk vad man än skall göra.

Angående promenader så sitter han i vagn. Vi bor på landet och promenerar på en starkt trafikerad 70-väg så han måste sitta ganska mycket i vagnen. Att gå till en godisaffär skulle ta tid då det är 1,5 mil till närmsta affär.
    Men kan ni inte gå i skogen då, eller vad som finns runt er där på landet. Man behöver ju inte vara på en väg för att gå. Mina ungar älskar att gå i skogen och knn vara ute nästan hur länge som helst. Plaska i pölar om det är blött, bära på pinnar, peta på svampar precis vad som helst.
Svar på tråden Hur mycket skall man aktivera sin 2-3 åring?