• Alexi

Hur mycket skall man aktivera sin 2-3 åring?

Ett tips på bra aktivitet på helgen är Friskis & svettis familjegympa. I alla fall hos oss var den på lördag förmiddag vilket innebar att dottern (hon och maken började när hon var två år och vi hade en nyfödd lillebror här hemma) fick verkligen springa av sig vilket var en bra start på helgen. Dottern var ju för liten för att vilja delta i rörelserna osv men hon och maken sprang på sidan, hon tyckte det var toppen att ha en stor gympahall att springa i osv och ju längre de gick där, desto mer kul blev det vad alla andra gjorde.

I övrigt den vintern var hon och maken mycket i olika köpcentrum på helgerna bara för att hon skulle kunna springa lite längre sträckor (som tvååring hatade hon utelek på vintern när det var snö men hade stort rörelsebehov).

• Alexi
    hannis skrev 2012-11-05 10:26:53 följande:
    Ja gympa är absolut ett alternativ men då måste man ju åka iväg och det blir ett stort projekt, precis som leklandet. Det var ju liksom det jag undrade, om alla andra verkligen gör det varje helg? Vi åker till simhallen ibland också men som sagt så är det inget vi vill göra varje ledig dag. Man har ju annat att göra med.

Vi har dessutom 40 minuters resa enkel väg till alla sådana aktiviteter så det tar verkligen en halv dag i anspråk vad man än skall göra.

Angående promenader så sitter han i vagn. Vi bor på landet och promenerar på en starkt trafikerad 70-väg så han måste sitta ganska mycket i vagnen. Att gå till en godisaffär skulle ta tid då det är 1,5 mil till närmsta affär.
    Nej, vi gör absolut inte sådana aktiviteter varje helg, långt ifrån. Men jag kan känna att om vi inte kommer utanför huset på en hel dag, då känns inte barnen lika harmoniska. Lite friskt luft och spring behöver de nog egentligen varje dag. Men tar vi en sväng till en lekplats en timma tycker jag nog att det sen funkar att vara hemma övrig tid den dagen.

Vi (hantverkare) har byggt ut huset under hösten och haft enormt mycket att fixa med vissa perioder i form av planering, inköp osv och då har det inte blivit bra dagar med barnen. Att sitta och rita eller läsa en stund och sen en del tv kompenserar tyvärr inte utelek och sånt.
  • Alexi
    hannis skrev 2012-11-05 12:32:31 följande:
    Jodå, det gör vi ju, massor. Jag skrev ju det, att vi är ute mycket i skogen, plockar svamp, bär osv. Dessutom har vi en tomt på 3000 kvm som vi är ute mycket på. Förutom promenaderna på vägen då som vi också måste gå för motionens skull. Vi har tre hundar som måste ut och röra på sig. Men detta är det normala för vår son. Han har alltid varit ute flera timmar varje dag i skogen, sedan han föddes. Men det är ju just det jag undrar om det verkligen räcker eftersom han blir så uttråkad och understimulerad. Ända gången han är riktigt nöjd är när man han varit iväg på tex lekland eller badhuset och DET känner jag är lite jobbigt och tidskrävande att göra varje dag. 

Vi har aldrig varit inomhus en hel dag sedan han föddes. Vi är friluftsmänniskor.  Glad
    Alltså att gå på lekland eller badhus och sånt är sådant som för mig är något man gör några gånger per år, typ. Det är ju helt orimligt (inte minst kostnadsmässigt) att göra varje helg.
Svar på tråden Hur mycket skall man aktivera sin 2-3 åring?