• Anonym (orolig mamma)

Vänner till min dotter i förskoleklass?

Min dotter har börjat i förskoleklass där hon inte känner några barn sedan tidigare. De flesta i klassen har en eller flera vänner de känner sedan tidigare.  Nu vill jag såklart att hon får en "bästa kompis" eller några hon kan leka med efter skolan eller på helgen. Hon leker ofta med andra barn på fritids och i skolan så jag vet ju att de har roligt ihop där. Jag tror min dotter är snäll (kanske lite för snäll) och är bra "kompismaterial". Hon har aldrig haft några problem under dagistiden.

Vi har hört oss för och pratat med andra föräldrar om vi inte kan umgås och se om barnen har roligt tillsammans men inte fått ihop det. Min dotter har också frågat kompisar men de verkar inte så intresserade av att komma till oss och hon har inte kunnat komma dit av olika anledningar (-sjuka syskon, -näe just denna helg är vi fullbokade). Efter det hoppas man nu att den andra familjen tar nästa steg, vill ju liksom inte tjata.

Som jag känner rent spontant skulle jag bli jätteglad om någon förälder eller barn frågade om de fick leka med min dotter (även om det nu skulle vara så att hon redan hade många vänner...). Hur känner ni andra som har barn som redan har en stor umgängeskrets?

Hur mycket ska jag som förälder driva på? Löser sig kompis-biten av sig själv? Jag går runt och oroar mig för att hon ska bli utanför och inte få kompisar. Är jag jobbig som mamma som ringer andra barns föräldrar och hör om barnen vill leka, förväntas det att barnen själva frågar varandra? Min dotter vill så gärna leka men glömmer och är ibland lite för blyg för att fråga.

Många frågor från en orolig mamma som bara vill sin dotter det bästa

• Svar på tråden Vänner till min dotter i förskoleklass?
  • Mariohn

Usch vad jobbigt det känns att tänka på att det inte alltid är självklart för barnen att få nya vänner :-/ Hur som helst hade jag gjort något lite extra för att väcka intresse. För som jag upplever det är det alltså inte fråga om att de andra barnen är taskiga på något sätt utan bara nöjda som det är och trygga med de vänner de redan har? Jag hade bjudit hit den nya klassen och deras föräldrar någon kväll, dragit fram projektor och popcorn och haft biokväll eller något. Kanske grillkväll i trädgården i höstrusket? Det skulle kanske vara uppskattat? För att lära känna varandra alltså

• Höghus

Ofta frågar ju barn själva. Bor ni långt ifrån de hon leker med i skolan? Annars är det ju bara att gå och knacka på när ni är lediga på eftermiddagar och kvällar. Annars kan väl din dotter ringa? Slutar du tidigt någon dag kan ju dottern fråga om någon av kompisarna vill hänga med er hem efter skolan och vill den det kollar du med föräldrar att det är ok.

• Mariohn
    Höghus skrev 2012-10-25 12:23:58 följande:
    Ofta frågar ju barn själva. Bor ni långt ifrån de hon leker med i skolan? Annars är det ju bara att gå och knacka på när ni är lediga på eftermiddagar och kvällar. Annars kan väl din dotter ringa? Slutar du tidigt någon dag kan ju dottern fråga om någon av kompisarna vill hänga med er hem efter skolan och vill den det kollar du med föräldrar att det är ok.
    Att bara gå och ringa på oanmäld kan nog bli mer fel än rätt. Folk har en tendens att uppfatta sådant som störigt och påträngande. Jag säger inte att jag tycker att det är det
  • CeeJay

Personligen tror jag inte på att man ska driva på i frågan, så länge barnet inte är väldigt ensamt/mobbad/utfryst.

Mina två döttrar är helt olika - äldsta tjejen som är 8 år har två bästisar och leker även med någon mer tjej i klassen. Min yngsta dotter som snart fyller 7 år har ingen bästis, leker jättebra med ALLA i klassen, killar som tjejer. Hon har själv inte nämnt något om att hon saknar en bästis och jag tycker det är väldigt sunt = alla leker och ingen blir utanför.

I min äldsta dotters klass har dom haft jättemycket problem med att det är tre tjejer som leker (ena dagen är två bästa kompisar och den tredje kan bli utanför) och de andra 2 tjejerna i klassen har blivit utfrysta. Så jag skulle aldrig "försöka" få mitt barn att bli "bästis" med någon för jag tror det måste komma naturligt - även barn har ju olika "energier" och man ska ju passa ihop för att kunna vara bästa vänner.

Men naturligtvis kan du ju prata med andra föräldrar, som bor i närheten, och fråga ditt barn och deras barn om dom tycker det är roligt att leka ihop och föreslå träffar på helger.     

• Höghus

Mariohn: Ehh va?? Mina ungar (4 och 7) springer och ringer på sina kompisar och frågar om de vill leka varje dag. Och vi har lika ofta barn som plingar på och undrar om X eller Y vill leka. Likadant gjorde jag som barn. Har aldrig hört talas om någon som tyckt det är störigt eller påträngande.

• Anonym (orolig mamma)

Min dotter har aldrig haft en bästa kompis utan lekt med lite olika när hon gick på dagis. Genom mina vänner har hon fått kompisar (som inte går på samma skola) som hon träffar ibland. Hon har även lekt med andra barn från dagis, men de går idag i andra skolor eller är ett år yngre.

I skolan leker dottern med de flesta i klassen även om hon tyr sig lite mer till en tjej. Just den tjejen har en "bästa kompis" och ofta blir min dotter det tredje hjulet och hamnar utanför. Läraren har berättat att de ibland har varit elaka mot henne och läraren har därför uppmuntrat min dotter att söka sig till andra i klassen. Det är därför även jag försöker hjälpa min dotter att ty sig lite mer till de andra som går i klassen.

Vi bor tyvärr i ett äldre område med inte allt för många barn. Här bor det mest 40-talister och enstaka barnfamiljer men ingen från klassen. Den flickan som bor närmast har vi lite längre gångavstånd till. Den familjen har vi redan bjudit in och föreslagit att familjerna ska träffas. Mamman lät så otroligt entusiastisk när jag nämnde det, hon skulle återkomma när hon visste hur det såg ut framöver. Nu har det gått en månad och av någon anledning så har hon inte återkommit.

Jag känner sådan press när jag hör familjer omkring mig där barnen ständig är på besök hos vänner, sover över och verkar ha så otroligt skoj. Min dotter har syskon i nära ålder så jag tror att hennes lekbehov ändå blir tillfredsställd. Men inom mig gnager det "tänk om hon bli mobbad och utanför  hela skoltiden".

• Mariohn
    Höghus skrev 2012-10-25 13:01:03 följande:
    Mariohn: Ehh va?? Mina ungar (4 och 7) springer och ringer på sina kompisar och frågar om de vill leka varje dag. Och vi har lika ofta barn som plingar på och undrar om X eller Y vill leka. Likadant gjorde jag som barn. Har aldrig hört talas om någon som tyckt det är störigt eller påträngande.
    Haha ja så gör ju barn givetvis. Jag missuppfattade dig och trodde att du menade att ts som mamma skulle gå hem till folk hon inte känner, ringa på och be folk komma ut och leka med hennes dotter. 
  • Mariohn
    Anonym (orolig mamma) skrev 2012-10-25 13:06:41 följande:
    Min dotter har aldrig haft en bästa kompis utan lekt med lite olika när hon gick på dagis. Genom mina vänner har hon fått kompisar (som inte går på samma skola) som hon träffar ibland. Hon har även lekt med andra barn från dagis, men de går idag i andra skolor eller är ett år yngre.

I skolan leker dottern med de flesta i klassen även om hon tyr sig lite mer till en tjej. Just den tjejen har en "bästa kompis" och ofta blir min dotter det tredje hjulet och hamnar utanför. Läraren har berättat att de ibland har varit elaka mot henne och läraren har därför uppmuntrat min dotter att söka sig till andra i klassen. Det är därför även jag försöker hjälpa min dotter att ty sig lite mer till de andra som går i klassen.

Vi bor tyvärr i ett äldre område med inte allt för många barn. Här bor det mest 40-talister och enstaka barnfamiljer men ingen från klassen. Den flickan som bor närmast har vi lite längre gångavstånd till. Den familjen har vi redan bjudit in och föreslagit att familjerna ska träffas. Mamman lät så otroligt entusiastisk när jag nämnde det, hon skulle återkomma när hon visste hur det såg ut framöver. Nu har det gått en månad och av någon anledning så har hon inte återkommit.

Jag känner sådan press när jag hör familjer omkring mig där barnen ständig är på besök hos vänner, sover över och verkar ha så otroligt skoj. Min dotter har syskon i nära ålder så jag tror att hennes lekbehov ändå blir tillfredsställd. Men inom mig gnager det "tänk om hon bli mobbad och utanför  hela skoltiden".
    Försök att inte lägga för mycket vikt vid det där att mamman inte har återkommit. Tiden går otroligt fort när man har mycket att göra och fullt upp
  • Anonym (orolig mamma)
    Höghus skrev 2012-10-25 13:01:03 följande:
    Jag kan tänka mig om det fungerar om familjerna känner varandra. Om min dotter skulle gå runt till skolkompisar och plinga på kanske det skulle kännas påträngande? Nu bor vi så långt ifrån alla i klassen att jag i sådant fall måste skjutsa runt henne även om vi bor i samma tätort. Vi familjer känner inte varandra.... jag vill ju även veta att jag inte släpper in min dotter till "vem som helst".
  • Dixie

Jag är en sån mamma som ringer och planerar..... men jag får uppfattningen av att andra föräldrar att de nog gärna gjort samma sak, men inte har tid riktigt till det. Jag har en pojke i 1an och brukar hämta relativt tidigt och då brukar vi ta med någon av sonens kompisar hem, kanske det hade funkat för er också?! Jag föredrar att de leker på vardagarna, än på helgen för då blir man lite mer låst och kan inte åka iväg mm.

• Anonym (orolig mamma)
    Dixie skrev 2012-10-25 13:12:17 följande:
    Jag är en sån mamma som ringer och planerar..... men jag får uppfattningen av att andra föräldrar att de nog gärna gjort samma sak, men inte har tid riktigt till det. Jag har en pojke i 1an och brukar hämta relativt tidigt och då brukar vi ta med någon av sonens kompisar hem, kanske det hade funkat för er också?! Jag föredrar att de leker på vardagarna, än på helgen för då blir man lite mer låst och kan inte åka iväg mm.
    Jag tar gärna med mig hennes kompisar. Det är ofta jag hämtar tidigt men eftersom vi familjer inte känner varandra än så vet jag inte om det är helt okej för alla föräldrar? Tänkte att man kanske första gången träffas hela familjen för att  barnen ska få bekanta sig med de vuxna också. Min dotter kan vara lite blyg och vill gärna att någon av oss föräldrar följer med in en stund om hon ska på kalas/leka oss en ny kompis.

• Anonym (mamma till 4)

Jag tror faktiskt att barnen klarar att ordna sina kompisar själva om det inte är så att dom är utstötta eller mobbad. jag har 4 barn älsta flickan är 9år och har två bästisar i skolan men på fritiden är hon sällan med någon kompis det kan gå flera veckor innan hon kommer på att hon vill leka med någon efter skolan. Min 6 åring är helst själv i skolan har han en som han brukar leka med men eftersom han är så lugn som han är så tycker han oftast att pojkarna är för burdusa och flickorna som gillar barbie o bling bling tycker han heller inte om, på dagis hade han en bästa vän en flicka som tyvärr var 2 år yngre så hon följde ju inte med nu när han började skolan. han vill bygga sitt lego i fred helst. Hemma vill han inte ha någon kompis efter skolan eller på helgen då vill han ta det lugnt han vill inte ens följa med oss när vi tex åker o handlar. mina två yngre 3år och 4 år leker bara med varandra ibland kan dom bjuda in en kompis i leken på dagis men annars är det dom två mot världen typ. Och att liksom propsa på att hela familjerna skulle umgås skulle jag känna var besvärligt

• Höghus

Mariohn: haha, ja att man som förälder går och knackar på är ju lite too much...det hade jag inte gjort. TS (och andra): tycker ni verkligen att man måste träffas hela familjerna först? Går barnen i samma klass och är kompisar tycker jag inte det behövs. Med tiden lär man ju känna varann om barnen leker ofta.

• Dixie
    Anonym (orolig mamma) skrev 2012-10-25 13:25:43 följande:
    Jag tar gärna med mig hennes kompisar. Det är ofta jag hämtar tidigt men eftersom vi familjer inte känner varandra än så vet jag inte om det är helt okej för alla föräldrar? Tänkte att man kanske första gången träffas hela familjen för att  barnen ska få bekanta sig med de vuxna också. Min dotter kan vara lite blyg och vill gärna att någon av oss föräldrar följer med in en stund om hon ska på kalas/leka oss en ny kompis.

Vi brukar alltid bestämma det per telefon kvällen innan, att träffas hela familjen första gångerna tror jag inte alla är så intresserade av, det hade inte jag varit i alla fall...... Klart det är trevligt att man småpratar lite med föräldrarna vid hämtning etc men att träffas och fika är inget jag har tid med.....
  • Anonym (vill inte)

Min dotter går i fjärde klass och hon har inget intresse alls av att vara med andra barn på sin fritid.
    Först var jag orolig förstås, men efter samtal med skolfröken har jag förstått att flickan inte alls har problem med vänner under skoltiden.
    Det är nog bara så att hon inte har någon lust att umgås utanför skoltid.
    Jag tror inte föräldrar behöver lägga sig i kompis-grejen så länge man vet att barnen trivs i skolan.    

• Anonym (samma här)

Hade samma funderingar när min började förskoleklassen. Hon hade inte heller några kompisar med sig från förskolan, och hon var även lite utanför där. Men hon kastade sig ut och hittade kompisar till höger och vänster.

Jag har aldrig bjudit hem föräldrarna. När jag har haft dagar jag har hämtat tidigt så har jag sagt till henne att "imorgon hämtar jag tidigt så vill du kan du ju ta med en kompis hem". När jag sen hämtat så har vi ringt den kompisens föräldrar och frågat om det går bra att den följer med hem. Är lite svårt när de leker med så många att bestämma dagen innan tycker jag...tänk om de inte lekt alls under dagen, då blir det ju lite märkligt att den kompisen ska följa med hem....

Det har funkat jättebra, nu går hon i ettan och har fortfarande ingen "bästis" men leker bra med nästan alla i klassen.

Dock var det inte många som hörde av sig på sommarlovet. Min dotter ringde ofta och då ville de alltid leka. Men det var sällan de ringde till henne. Det blir lite svårare att vara det "självklara valet" när man bara känt varandra i ett år, mot att ha gått på förskolan i 4 år tillsammans. Men efter sommarlovet var lekcirkusen igång igen och vi har haft med oss många barn hem, och hon har lekt runt hos lika många.

• sadiakhaddar

Hej 
    hur gick det för din dotter? Har ett barn i samma sits så jag undrar om det löser sig med tiden 

Svar på tråden Vänner till min dotter i förskoleklass?