Vänner till min dotter i förskoleklass?
Min dotter har börjat i förskoleklass där hon inte känner några barn sedan tidigare. De flesta i klassen har en eller flera vänner de känner sedan tidigare. Nu vill jag såklart att hon får en "bästa kompis" eller några hon kan leka med efter skolan eller på helgen. Hon leker ofta med andra barn på fritids och i skolan så jag vet ju att de har roligt ihop där. Jag tror min dotter är snäll (kanske lite för snäll) och är bra "kompismaterial". Hon har aldrig haft några problem under dagistiden.
Vi har hört oss för och pratat med andra föräldrar om vi inte kan umgås och se om barnen har roligt tillsammans men inte fått ihop det. Min dotter har också frågat kompisar men de verkar inte så intresserade av att komma till oss och hon har inte kunnat komma dit av olika anledningar (-sjuka syskon, -näe just denna helg är vi fullbokade). Efter det hoppas man nu att den andra familjen tar nästa steg, vill ju liksom inte tjata.
Som jag känner rent spontant skulle jag bli jätteglad om någon förälder eller barn frågade om de fick leka med min dotter (även om det nu skulle vara så att hon redan hade många vänner...). Hur känner ni andra som har barn som redan har en stor umgängeskrets?
Hur mycket ska jag som förälder driva på? Löser sig kompis-biten av sig själv? Jag går runt och oroar mig för att hon ska bli utanför och inte få kompisar. Är jag jobbig som mamma som ringer andra barns föräldrar och hör om barnen vill leka, förväntas det att barnen själva frågar varandra? Min dotter vill så gärna leka men glömmer och är ibland lite för blyg för att fråga.
Många frågor från en orolig mamma som bara vill sin dotter det bästa