• Mariohn

Vänner till min dotter i förskoleklass?

Usch vad jobbigt det känns att tänka på att det inte alltid är självklart för barnen att få nya vänner :-/ Hur som helst hade jag gjort något lite extra för att väcka intresse. För som jag upplever det är det alltså inte fråga om att de andra barnen är taskiga på något sätt utan bara nöjda som det är och trygga med de vänner de redan har? Jag hade bjudit hit den nya klassen och deras föräldrar någon kväll, dragit fram projektor och popcorn och haft biokväll eller något. Kanske grillkväll i trädgården i höstrusket? Det skulle kanske vara uppskattat? För att lära känna varandra alltså

• Mariohn
    Höghus skrev 2012-10-25 12:23:58 följande:
    Ofta frågar ju barn själva. Bor ni långt ifrån de hon leker med i skolan? Annars är det ju bara att gå och knacka på när ni är lediga på eftermiddagar och kvällar. Annars kan väl din dotter ringa? Slutar du tidigt någon dag kan ju dottern fråga om någon av kompisarna vill hänga med er hem efter skolan och vill den det kollar du med föräldrar att det är ok.
    Att bara gå och ringa på oanmäld kan nog bli mer fel än rätt. Folk har en tendens att uppfatta sådant som störigt och påträngande. Jag säger inte att jag tycker att det är det
  • Mariohn
    Höghus skrev 2012-10-25 13:01:03 följande:
    Mariohn: Ehh va?? Mina ungar (4 och 7) springer och ringer på sina kompisar och frågar om de vill leka varje dag. Och vi har lika ofta barn som plingar på och undrar om X eller Y vill leka. Likadant gjorde jag som barn. Har aldrig hört talas om någon som tyckt det är störigt eller påträngande.
    Haha ja så gör ju barn givetvis. Jag missuppfattade dig och trodde att du menade att ts som mamma skulle gå hem till folk hon inte känner, ringa på och be folk komma ut och leka med hennes dotter. 
  • Mariohn
    Anonym (orolig mamma) skrev 2012-10-25 13:06:41 följande:
    Min dotter har aldrig haft en bästa kompis utan lekt med lite olika när hon gick på dagis. Genom mina vänner har hon fått kompisar (som inte går på samma skola) som hon träffar ibland. Hon har även lekt med andra barn från dagis, men de går idag i andra skolor eller är ett år yngre.

I skolan leker dottern med de flesta i klassen även om hon tyr sig lite mer till en tjej. Just den tjejen har en "bästa kompis" och ofta blir min dotter det tredje hjulet och hamnar utanför. Läraren har berättat att de ibland har varit elaka mot henne och läraren har därför uppmuntrat min dotter att söka sig till andra i klassen. Det är därför även jag försöker hjälpa min dotter att ty sig lite mer till de andra som går i klassen.

Vi bor tyvärr i ett äldre område med inte allt för många barn. Här bor det mest 40-talister och enstaka barnfamiljer men ingen från klassen. Den flickan som bor närmast har vi lite längre gångavstånd till. Den familjen har vi redan bjudit in och föreslagit att familjerna ska träffas. Mamman lät så otroligt entusiastisk när jag nämnde det, hon skulle återkomma när hon visste hur det såg ut framöver. Nu har det gått en månad och av någon anledning så har hon inte återkommit.

Jag känner sådan press när jag hör familjer omkring mig där barnen ständig är på besök hos vänner, sover över och verkar ha så otroligt skoj. Min dotter har syskon i nära ålder så jag tror att hennes lekbehov ändå blir tillfredsställd. Men inom mig gnager det "tänk om hon bli mobbad och utanför  hela skoltiden".
    Försök att inte lägga för mycket vikt vid det där att mamman inte har återkommit. Tiden går otroligt fort när man har mycket att göra och fullt upp
Svar på tråden Vänner till min dotter i förskoleklass?