• Elgar

Fyra månader och äter/suger ofta, börja med gröt?

Hej!
    Jag har en fyramånaders som jag helammar. Han äter varje timme nattetid och varannan dagtid. På dagen äter han snabbt men på natten vill han ligga och äta länge. Får han inte det blir det skrik. Han tar inte napp. 

Nu känner jag att jag inte orkar riktigt med dagarna och funderar på att börja ge honom gröt även om det är lite tidigt. Jag tänker att han kanske sover lite hårdare med "tung" mat i magen. Kan man ge bara ett mål gröt om kvällarna och resten amning, eller är det dumt att börja stöka med en amning som annars funkar finar? Någon som har erfarenhet och/eller råd? 

• Svar på tråden Fyra månader och äter/suger ofta, börja med gröt?
  • Meus Veritas

Hröt skulle jag inte ge som hel måltid men minst ett mål ersättning kan du pröva då det kan vara så att din mjölk inte mättar ordentligt längre.

• Natulcien

Jag skulle inte ge en sån liten gröt. Det kan ju snarare ge magknip och sämre sömn. Bättre att vänta tills han är 6 månader, i synnerhet som amningen fungerar så bra.
    Han du provat att amma oftare på dagen istället..?

• Rocket Mania

Det är i tidigaste laget att börja med mat redan nu och det är inte säkert att det är pga hunger han snuttar.

Amning är, som du säkert vet, mer än mat. Han kanske är lite orolig och behöver bearbeta dagens intryck genom att ligga nära och snutta.

Om du vill fortsätta amma avråder jag dig från att börja med ersättning, speciellt nattetid. Mjölkens kvalitet försämras absolut inte bara sådär.

Har han alltid hållit på såhär eller är det något han börjat med nyligen? 

• Elgar

Tack för svar!

Han har haft samma mönster sedan han var en månad.. Ja, kanske dumt att börja med gröt. Jag har inte testat att amma oftare på dagen, tycker han äter rätt ofta då också men det kan ju vara värt ett försök! Men om han nu ammar för att bearbeta dagen kanske det inte finns så mycket att göra?

Jag vill helst inte börja med mat ännu men jag känner mig väldigt trött nu, ibland funderar jag på att ge upp amningen helt. Har två äldre barn som inte sover dagtid och en man som reser mycket i jobbet. Äldsta barnet började sova bättre när han fick gröt men då var han ju lite äldre! 

• Rocket Mania
    Elgar skrev 2012-09-30 20:11:46 följande:
    Tack för svar!

Han har haft samma mönster sedan han var en månad.. Ja, kanske dumt att börja med gröt. Jag har inte testat att amma oftare på dagen, tycker han äter rätt ofta då också men det kan ju vara värt ett försök! Men om han nu ammar för att bearbeta dagen kanske det inte finns så mycket att göra?

Jag vill helst inte börja med mat ännu men jag känner mig väldigt trött nu, ibland funderar jag på att ge upp amningen helt. Har två äldre barn som inte sover dagtid och en man som reser mycket i jobbet. Äldsta barnet började sova bättre när han fick gröt men då var han ju lite äldre! 
    Är amningen viktig för dig/er är det nog bara att "hålla ut". Det är jobbigt när man inte får avlastning. Kan du liggamma på nätterna åtminstone? 

När det är som värst får du tänka "det går över". 
  • Jkpg Deluxe

Vår tjej har inte sovit bättre för att hon fått gröt, men det säger ju inget om att er bebis inte skulle göra det! Dock är han ju bara 4 månader ännu så om han ska börja med gröt så tar det ju ett bra tag innan du är uppe i en hel portion ändå?? 

• Jag och mitt mammaliv

Vi har börjat med gröt.... Vår son är 4 månaden men har dubblat vikten och då sa barnläkaren att det var fritt fram börja med gröt..börja försiktigt med ngn sked bara och se hur magen reagerar! Vi är nu efter en vecka uppe i en smakportion..tänker att vid 4,5 månad är vi nog uppe i en hel portion!! Vi ger också ersättning utöver amningen då min son höll på precis som din och jag höll på gå in i väggen.. Vi fungerar alla olika utan sömn.. Jag blir depremirad och hade ingen livslust... Med ersättning som de två sista målen på kvällen sover han 22-03 äter sover till 06 äter och sover till 8... För mig var inte amningen viktigare än att jag också skulle orka vara mamma till mina barn...

• Elgar
    Jag och mitt mammaliv skrev 2012-09-30 21:18:13 följande:
    Vi har börjat med gröt.... Vår son är 4 månaden men har dubblat vikten och då sa barnläkaren att det var fritt fram börja med gröt..börja försiktigt med ngn sked bara och se hur magen reagerar! Vi är nu efter en vecka uppe i en smakportion..tänker att vid 4,5 månad är vi nog uppe i en hel portion!! Vi ger också ersättning utöver amningen då min son höll på precis som din och jag höll på gå in i väggen.. Vi fungerar alla olika utan sömn.. Jag blir depremirad och hade ingen livslust... Med ersättning som de två sista målen på kvällen sover han 22-03 äter sover till 06 äter och sover till 8... För mig var inte amningen viktigare än att jag också skulle orka vara mamma till mina barn...
    Ok, det är lite så jag känner, jag börjar bli ledsen lätt och har svårt att fokusera. Ibland när jag sätter nycklarna i bilen efter en jobbig natt undrar jag om jag själv hade velat möta mig i traffiken när jag är så trött att ögonen går i kors.. Jag kommer inte ihåg att jag var så här trött med mina äldre barn, kanske åldern eller pressen med att vara trebarnsmamma. 22-03 låter ju som en dröm, skönt att ni har hittat något som funkar för er! Jag kanske borde prata med bvc, min son har inte dubblat viken utan går upp sakta (dock ej för sakta enligt bvc).
  • Jag och mitt mammaliv

Jag hamna i ett läge då jag fick bestämma mig för hur viktig amningen är...jag kände så här; han har fått 4 månader - det är bra och gott nog om det skiter sig! Nu var det dags för mig vara mamma åt storebror också! Kände att jag blev arg å ledsen för minsta lilla...kändes inte rättvist!! Det är sån press st man ska amma men vår barnläkare sa en klok sak; ett barn som ammas och har en trött å knäckt mamma mår inte bättre än ett barn som får ersättning å har en glad och pigg mamma... Å det tror jag på!! Min store fick bara amning 5 veckor...jag var så skadad efter den förlossningen och han har blivit världens finaste treåring!! Slå inte knut på dig själv!!! Barnen behöver sin mamma många år till!!!

• baby87

De låter som min son ,,han är också fyra månader o ammar var 20 ? min typ han ammar lite åt gången men ofta idag var jag i vägde han o han hade bara gått upp 300g på en månad,,o de tyckte bm va lite så jag ska börja me gröt men jag e lite tveksam vill ju amma till 6månader men vill också han går upp bra i vikt,,innan gick han alltid upp 500g på två veckor 

(¯`v´¯)Älskar Mina Pojkar (¯`v´¯)
Svar på tråden Fyra månader och äter/suger ofta, börja med gröt?