• mliabel

Ersättning inför nätterna?

Är det någon här som ger ersättning bara inför nätterna?
    Mina nätter har blivit fantastiskt dåliga. Jag får ingen sömn alls då sonen kräver så mycket mat och jag känner att jag snart inte orkar mer.
    Ersättning vet jag är mer svårsmält och de står sig längre på, plus att då kan min sambo avlasta mig. Att pumpa ur för avlastning går inte då sonen äter ca 600 ml bröstmjölk per natt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-25 06:37
    Uppskattningsvis 600 ml. När jag pumpar ett bröst får jag ut drygt 100 ml. Han äter båda brösten tomma vid tre amningstillfällen under natten. Han äter himla länge..

• Svar på tråden Ersättning inför nätterna?
  • Seldonia

Vi gav vår yngsta flicka en flaska ersättning inför natten, det störde inte amningen övrig tid och hon sov 5-7 timmar i sträck redan när hon bara var någon vecka gammal.
    Så för henne och oss funkade det jättebra! Och en bonus var ju att hon lärde sig flaska och kunde bli matad av sin pappa också när det behövdes.

• Cecese

En del barn sover bättre men inte alla. Min ena son började äta oftare på nätterna när han fick ersättning. När han bara ammades så kunde det gå 3-4 timmar mellan målen på natten men när han fick ersättning började han äta varannan timme. Mina barn har inte heller klarat av att kombinera amning och flaska utan rätt snabbt har dom vägrat bröstet. Mitt tredje barn fick en flaska varannan kväll i typ 2 veckor och sen vägrade han bröstet. Så om du börjar med ersättning så finns risken att amningen inte fungerar längre samt att det finns "risk" att han äter lika oftare eller oftare på nätterna. Och det är jobbigare att fixa ersättning nattetid än att bara slänga fram bröstet och amma liggandes i sängen. 

• Muffins i magen

Jag hade samma förhoppning men min bebis vaknar med exakt samma intervaller oavsett amning eller flaska. Dvs varannan timme. Han är drygt 4 mån.

• Brumma

Vi gav sonen ersättning på kvällen eftersom han vägrade ta bröstet - resten av dygnet gick dock bra.. Ammade nattetid också. När han var ca 9 månader bestämde han själv att det var dags att sluta amma, däremot ville han fortsätta äta på nätterna. Gav honom ersättning 2,5 dl på kvällen, sedan vaknade han 2-3 gånger(!!) under natten och åt två dl var gång till!!
    Fattar inte hur det fick plats..
    Vi gick över till gröt på kvällen för att se om det blev bättre, men nattetid var det ingen skillnad.
    Så en kväll bestämde han sig för att inte äta.. Var vaken nästan hela natten o bara väntade på att han skulle vakna - superhungrig. Försökte t.o.m ge honom flaska i sömnen... men icke - han bara slutade med nattmaten..
    Kanske inte hjälpte så mkt men det finns hopp iallafall :)

Jag gjorde så att jag hade med mig två små termosar med varmt vatten, och en påse med rätt mängd pulver. Sedan hade jag en tetraersättning för de nätter han krävde en extra gång. Tre rena flaskor vid sängen varje natt var ett måste..

• vattumannen81

Hur gammal är bebisen?
    Att ge ersättning är ingen garanti för att bebisen sover bättre. Min äldste son helammades och sov hela nätter från ca 3 månaders ålder. Lillebror 5 månader ammas och får ersättning på kvällen/inför natten (och ibland på natten). Vaknar ändå 5-6 ggr/natt. Har alltid gjort. När det var som värst vaknade han 10-12 ggr/natt. Dock såklart inte alltid av hunger.

• mliabel

Ja det verkar visst vara rätt olika det där. 10-12 gånger låter sjukt jobbigt, var du inte helt slut? Jag har i alla fall bestämt mig för att testa och se hur det går. Han är 3 månader gammal.

• LillyLolo

Min får ersättning på nätterna. Sover som
    En stock i 4-6 timmar och mår toppen!

• vattumannen81

Jo det var sjukt jobbigt när han vaknade 10-12 ggr/natt. Klart du ska testa och ge ersättning på kvällen om du vill. Jag menar bara att man inte ska ha så höga förväntningar på att bebisen kommer sova bättre. Men funkar det så är det ju kanon!
    Lycka till!

• Melly

Visst kan du ge ersättning ifall att du vill. Men att om amningen är viktig för dig så kanske att du ska vara lite försiktig med att ge ersättning För att ersättningen kan göra så att din egen bröstmjölk minskar. Om du ammar mindre om nätterna så kommer din mjölkproduktion troligen att gå ner.

Desutom så kan flaskmatning störa amningen eftersom att det är skilda sugtekniker mellan flaska och bröst. Så att en del bebisar blir inte så pigga på att ta bröstet när dom väl har vant sig med flaskan. En del fortsätter ta bröstet men tar istället fel tag så att mamman kan få problem med onda bröstvårtor eller mjölkstockning på grund utav fel sugteknik hos bebisen.

Har du provat att sova med din bebis hos dig om nätterna och liggamma? Så att du inte måste gå upp varje gång det ska ammas

• Seldonia

Det kan lika gärna gå bra, dvs att bebisen inte blir förvirrad av flaskmatningen. Vi skaffade en flaska som skulle imitera tekniken för amning, och det var inga som helst problem för dottern att ta flaska på kvällen och amma övrig tid. Och min mjölk räckte fint övriga dygnet.

• villsågärna38

Testa flaskan Calma från Medela om du ska ge ersättning. Samma sugteknik på den som på bröstet så mindre chans till tuttförvirring. För mig blev det ingen skillnad men kanske funkar det för dig. Jag ammar istället 2-3 ggr tätt på kvällen innan hon ska somna. Sen sover hon sex tim ungefär. Min dotter är snart fem mån.

• mliabel

Ja det verkar vara väldigt olika från bebis till bebis! Men det visste jag ju innan också. Det där med tuttförvirring har jag också läst om och har oroat mig. Men känner att jag vill testa eftersom nätterna är så upp och ned och han till och med vägrar bröstet ibland trots att han är hungrig. Jag vet att det kanske inte gör saken bättre med ersättning men jag chansar!

• Nyfiken2012

Det behöver verkligen inte bli annorlunda. För en bebis är det naturligt att vakna flera ggr per natt o även då att äta. Tror inte alltid det handlar om mat utan även trygghet. Kan du inte ha bebisen i sängen o liggamma. Jag sover mer nu än innan jag fick barn. Vaknar flera ggr men ligger i sängen ca 10 tim.

• villsågärna38

Min dotter vägrade också bröstet i perioder i den åldern. Inget ovanligt. Tar han napp? Jag fick lugna med nappen och sen byta ut till bröstet ibland då min dotter trilskades vid bröstet.

• LillyLolo

På tal om att bebisen inte tar tutten efter napp och sånt..
    Min bebis tar bröst, napp och flaska. Utan problem!

Svar på tråden Ersättning inför nätterna?