• Levin

vi som här PCOS och har bmi över 30... här kan vi följas åt =)

Har fått reda på att jag har PCOS och försöker nu att gå ner i vikt...
    Har ett BMI på 32 så nu kämpar jag med vikten och de tror jag finns fler som gör...
    Här kan vi följas åt och sporra varandra så hoppas att ni hankar på =)   

Själv har jag börjat med att verkligen ta tag i motionen... har alltid varit ute och gått minst en timme varje dag eftersom jag har hund men de räcker tydligen inte så nu är det tänkt att jag ska börja springa lite...

Jag behöver gå ner 12 kilo för att jag och min man ska få hjälp med att få barn, vi har försökt i 1 ½ år.
    Alla säger att jag är ung (25 år) men jag vill verkligen ha barn nu så käpmar förbrilt för att bli gravid.
    Men känner att jag hade varit tacksam med att ha någon att kämpa med... någon som är i samma situvation som jag själv så häng med nu så ska vi ta kol på kilorna och skaffa bäbis =)        

• Svar på tråden vi som här PCOS och har bmi över 30... här kan vi följas åt =)
  • sofiaelisabeth

Hej!

Hoppas det är okej att jag hoppar in också :)

Blev diagnostiserad med PCO-S för ungefär fem år sedan, var hos en vidrig läkare som bara i förbifarten nämnde att det kunde vara svårt att få barn med detta. Att bli mamma är det enda jag vet att jag vill göra  med mitt liv så blev såklart förkrossad, men han förstod väl inte varför då jag vid tillfället var 20...

Nu är jag snart 25 och jag och maken har precis kontaktat gyn och ska åka dit och ta prover på måndag. Jag trodde jag skulle bli mer pepp men just nu känner jag mig mest ledsen för det är på riktigt liksom. Vi kan inte få barn, vi måste ha hjälp. Samtidigt är jag stolt att vi tagit tag i det :) Vi har inte skyddat oss på nästan tre år, de två första kanske inte var aktivt barnalstrande men hade det hänt hade vi blivit glada ;) men nu sitter vi här och inte ett skvatt har hänt.

Jag fick veta att det är önskvärt att ha ett BMI under 30 för att träffa läkare och utredas, och krav om man vill ha behandling. Så vi har lagt om all kost, ingen skitmat eller sötsaker och jag måste ner ungefär 7 kilo. Det startade på 9 kg övervikt så det går ju iaf åt rätt håll :)

• Nca

Hej! Jag har också fått samma respons, läkaren sa att så fort jag låg på bmi 30 eller mindre kn jag få pergotime och få igång ägglossningen. Nu har jag gått ner ca 6 kg på en vecka och när jag väl kommit såhär långt känns det sjukt att jag inte tagit tag i det tidigare. Skulle helst av allt vilja gå ner till ca 60 kg, som jag vägde tidigare, men vägen dit är lång och jag vill inte vänta så länge innan nästa barn kommer. Är dock rädd att gå upp massor i vikt igen efter nästa graviditet. Vet inte om jag klarat av att vara såhär hård mot mog själv igen. Det har jag aldig varit förut.

• sofiaelisabeth

Är det någon här som varit på läkarbesök? Jag har precis varit och lämnat prover och då nämnde ssk i förbifarten något om spolning, har googlat runt lite men blir mest bara skrämd så undrar om någon här varit med om det?

• Lillasyster82

Som jag tror att jag skrivit tidigare i denna tråd så tycker jag det är så konstigt att i vissa landting så är det visst BMI som gäller medan i andra så har de andra gränser. Själv så har jag fått en gräns på BMI 35, när jag nått det så ska jag få hjälp genom pergotime (tror dock inte jag får hjälp via IVF).

Nu är det dock så att jag börjar fått mer regelbunden mens än tidigare, förr hade jag mens bara en gång om året och innan sommaren var det till och med 1,5 år. Sen i somras har jag nu fått ägglossning tre gånger, för två veckor sedan var det nu senast... Så jag går och hoppas och väntar. Var nära på att testa mig idag men har inte enligt mina beräkningar BIM imorgon så ska försöka vänta till helgen om inte mensen redan kommit men vet inte om jag kommer fixa det...

sofiaelisabeth, har inte varit med om spolning men har läst om fler här på familjeliv som gjort det. Känns som att det finns många olika erfarenheter men att de flesta anser att det inte varit någon smärtsam upplevelse. Annars har jag allt varit på läkarbesök där de har kollat upp mig, tagit prover, gjort ultraljud och även tagit spermaprov på mannen.

Jag kämpar på med min vikt och känner mig för tillfället riktigt nöjd, jag har valt att hålla mig till LCHF och nu känns det som att det flyter på bra. Har inte alls lika svårt att välja bort det söta så som bakverk, bullar och tårtor. Det var min svaghet tidigare. Jag går sakta men säkert neråt även om det inte går snabbt men vet också med mig att hade jag velat gå ner mer så skulle jag vara striktare med kolhydraterna för att få snabbare resultat.

I helgen var jag till min syster och där bjöd de på pappas hemgjorda glass, hembakad kladdkaka och äpplekaka, jordgubbar och grädde. Trots frestelserna så höll jag mig till jordgubbar och grädde. Blir så nöjd över mig själv! :)

Hur går det för er?

• Nca

Jag håller på med GI, kämpar på för fullt och jag har lyckats gå ner en del. Hät är BMI gränsen 30 i vissa fall kan man sträcka sig till 32, sa han. Men, jag tror att jag kan ha ägglossning idag, hade en del teådiga flytningar igår, och så hittade jag ett gammalt ältest idag, och jag fick två starka rosa streck. Sen om det är hormonet som stiget eller om jg faktiskt har ägglossning kan jg ju onöjligt veta. Tänkte slänga in en bild på ett test sen så kanske ni vill hjälpa mig?

• sofiaelisabeth

Lillasyster82: ah okej, jag hoppas det är samma här så de inte vill göra en spolning det första de gör... googlade runt lite, första träffen jag fick var såklart nån som hade haft jätteont ^^ låtsas som att jag inte sett det ;)

vad duktig du är! sakta men säkert är ju bästa vägen :) jag tänker med lite så, jag vill helst inte gå på en extremdiet utan hellre något som är lite mer hållbart :) det är rätt fascinerande att när man väl gett sig fan på att gå ner de dära kilona för att kunna få hjälp till att skaffa barn så är inte kakor lika lockande längre :)

• Lillasyster82

Min strategi har fungerat utmärkt för igår fick jag reda på att jag är GRAVID! Är i v 5 så än är det mycket tidigt.

Så med facit i hand skulle jag rekommendera att äta minst liberal LCHF och gå på kinesisk akupunktur. Håller tummarna att det är fler som plussar inom kort.

• princesspeach

Hej! Jag tänkte att jag kanske kunde titta in här och söka lite samvaro? :) Är 25 år gammal (ung?) och lider av PCOS.. Har också en rejäl övervikt men har nu lyckats ta mig ner till ett BMI på 31,6 och fortsätter jobba mig neråt. Går på LCHF sedan en månad tillbaka och har tappat 5kg. :D Jag har precis avslutat en kur med provera för att få igång mensen då jag inte har haft egen mens på 2 år ungefär.. Innan dess hade jag mens i 1 år i sträck. Så jag kallar mig själv ett extremfall av PCOS.. haha.. Nu inväntar jag att min mens ska komma så att jag kan börja med pergotime för första gången! :)

• MiaIa 90

Hej på er var jätte länge sedan jag var här inne men de har hänt lite grejer som har fått min rullning i gång:).
    Jag står nu i kö för att göra min Gastric bypass och fått reda på att i januari kommer jag bli opererad:).
    Jag ska innan operationen ner till 124 kg och jag har 18 kg ner dit.
    Så i morgon börjar jag och en kompis med pulverdiet.
    Köra 1-3 veckor och börja gå ner så jag sedan slipper flyta lika mycket som jag skulle göra i från början enligt läkaren skulle jag flyta 6 veckor innan operationen men kanske bara behöver flyta 1-2 veckor då om jag har tur:). 

• Nca

Här är väldigt tyst i tråden, hur går det för er? Jag har gått ner ca 12 kg och får mens oftare. Denna månaden har jag även fått pergotime, så nu hoppas jag på en liten! :)

• princesspeach

Håller tummarna för dig Nca! :) 

För mig har jag totalt tappat 9,8kg.. Men ingen mens eller liknande utan Provera. Första försöket med pergotime gav inget.. Så nu kör vi snart dubbelkur i slutet av månaden :) 

Svar på tråden vi som här PCOS och har bmi över 30... här kan vi följas åt =)