• Levin

vi som här PCOS och har bmi över 30... här kan vi följas åt =)

Har fått reda på att jag har PCOS och försöker nu att gå ner i vikt...
    Har ett BMI på 32 så nu kämpar jag med vikten och de tror jag finns fler som gör...
    Här kan vi följas åt och sporra varandra så hoppas att ni hankar på =)   

Själv har jag börjat med att verkligen ta tag i motionen... har alltid varit ute och gått minst en timme varje dag eftersom jag har hund men de räcker tydligen inte så nu är det tänkt att jag ska börja springa lite...

Jag behöver gå ner 12 kilo för att jag och min man ska få hjälp med att få barn, vi har försökt i 1 ½ år.
    Alla säger att jag är ung (25 år) men jag vill verkligen ha barn nu så käpmar förbrilt för att bli gravid.
    Men känner att jag hade varit tacksam med att ha någon att kämpa med... någon som är i samma situvation som jag själv så häng med nu så ska vi ta kol på kilorna och skaffa bäbis =)        

• Svar på tråden vi som här PCOS och har bmi över 30... här kan vi följas åt =)
  • MiaIa 90
    LängtansBlåaBlomma skrev 2012-10-02 21:12:31 följande:
    Ge inte upp, det är inte omöjligt att bli gravid som överviktig! Kanske räcker det med att du lyckas gå ner 4-5 kg för att få igång kroppen?
    Jo jag vill inte bli gravid nu blir så mycket svårare och nu när jag är på väg att få min operation. en 4-5kg räcker inte har redan gått ner 8kg och inget har hänt. 
    Så vi kör med kondom fram till operationen.

Måste gå ner mer en så mina 50kg som jag har måste jag gå ner jag har mer enligt läkaren.

Men så fort operationen är klar så ska vi försöka å barn redan efter ca 3månader efter operationen.

Läkaren sa något som gjorde mig rädd också om man har PCO och överviktig så pass mycket som jag har så är de lättare för kroppen att stöta ut en gravidetet alls så att man får missfall:(.
    Kram 
  • LängtansBlåaBlomma
    MiaIa 90 skrev 2012-10-02 21:18:24 följande:
    Jo jag vill inte bli gravid nu blir så mycket svårare och nu när jag är på väg att få min operation. en 4-5kg räcker inte har redan gått ner 8kg och inget har hänt. 
    Så vi kör med kondom fram till operationen.

Måste gå ner mer en så mina 50kg som jag har måste jag gå ner jag har mer enligt läkaren.

Men så fort operationen är klar så ska vi försöka å barn redan efter ca 3månader efter operationen.

Läkaren sa något som gjorde mig rädd också om man har PCO och överviktig så pass mycket som jag har så är de lättare för kroppen att stöta ut en gravidetet alls så att man får missfall:(.
    Kram 
    Okej, ja, då är det klokare att satsa på vikten först, och barn sen.
    Är din sambo också överviktig? Kanske lättare att gå ner tillsammans tänkte jag.
    Jag är 25 år och kämpar mot PCO
  • MiaIa 90
    LängtansBlåaBlomma skrev 2012-10-02 21:28:19 följande:
    Okej, ja, då är det klokare att satsa på vikten först, och barn sen.
    Är din sambo också överviktig? Kanske lättare att gå ner tillsammans tänkte jag.
    Han är smal/normal byggd och lång.
    Men han har stöttat mig i allt jag har velat testa och finns där och stöttar mig för operationen också allt för att ajg ska må bra.
    Sist testade jag pulver och gick ner nästan 10kg men gick upp 2kg igen:(.
    Och de är ju så de är ju lättare att gå upp en att gå ner med PCO:/.
    Hur går de själv?
    Kram 
  • LängtansBlåaBlomma

Det går ganska bra. Jag har som mål att gå ned 11 kg, nu har jag 8 kvar. Jag ska inte hänga i den här tråden då jag inte har så högt BMI men jag vill prata med så många som möjligt som också har PCO.

Jag är 25 år och kämpar mot PCO
  • Lillasyster82

Mitt nästa steg om jag själv inte lyckas gå ner i vikt är att försöka få utskrivet Metformin (tror jag det stavas). Det är tydligen något som kan hjälpa oss med PCO/PCOS. Som jag förstått det så är det en diabetesmedicin som minskar sötsuget och som kan hjälpa viktminskning. Min läkare pratade om det när jag var där senast men kände då att jag ville försöka själv först.

Är dock peppad nu att jag ska fixa det så är bara att hålla i mina nya kostvanor.

Vad gör ni andra för att gå ner i vikt? 

• MiaIa 90
    LängtansBlåaBlomma skrev 2012-10-02 23:08:57 följande:
    Det går ganska bra. Jag har som mål att gå ned 11 kg, nu har jag 8 kvar. Jag ska inte hänga i den här tråden då jag inte har så högt BMI men jag vill prata med så många som möjligt som också har PCO.
    Men de är ju jätte bra ju bra kämpat:).
    De klart du år hänga i denna tråd ingen som utesluter någon.
    Man behöver stöd och stöttning för att ta si igenom detta.
    Kram

• Levin

va kul att vi börjar bli några stycken =)
    alltid skönt att höra om hur andra har det så vi kan hjälpa varandra =)
    själv jobbar jag mycket natt så hinner inte skriva så super mycket men försöker ta igen alla inlägg =)

Jag hat börjat med GI nu så får vi väl se hur det går hoppas på bra resultat =)

Kram till er alla och ha en super helg =)      

• Nca

Hej! Jag skulle gärna vilja vara med här om det går för sig.

Jag har en dotter sedan tidigare som kom till spontant efter kag gått ner några enstaka kilo.

Nu vill vi ha ett syskon, dock har jag lyckats lägga på mig ca 10 kg under tiden jag fick hemma med henne. Gyn vill nu att jag går ner minst 10 kg innan vi kan få hjälp i form av pergotime, om det nu inte skulle funka av sig självt.

Men jag tycker att det känns så hopplöst. Hur lite/nyttigt jag än äter så rör det sig ohyggligt långsamt på vågen. Nästan så att man inte vill äta alls.

Min målvikt är 60 kg, det har jag inte vägt sen jag var 17, började gå upp under hösten när jag satte in en p-stav och har äbnu inte lyckats gå ner de kilona. Är 22 år idag.

Nu har jag gett mig fan på att gå ner, och behöver peppning för att inte falla tillbaka i gamla vanor.

• Lillasyster82
    Nca skrev 2012-10-11 13:40:56 följande:
    Hej! Jag skulle gärna vilja vara med här om det går för sig.

Jag har en dotter sedan tidigare som kom till spontant efter kag gått ner några enstaka kilo.
    Nu vill vi ha ett syskon, dock har jag lyckats lägga på mig ca 10 kg under tiden jag fick hemma med henne. Gyn vill nu att jag går ner minst 10 kg innan vi kan få hjälp i form av pergotime, om det nu inte skulle funka av sig självt.

Men jag tycker att det känns så hopplöst. Hur lite/nyttigt jag än äter så rör det sig ohyggligt långsamt på vågen. Nästan så att man inte vill äta alls.

Min målvikt är 60 kg, det har jag inte vägt sen jag var 17, började gå upp under hösten när jag satte in en p-stav och har äbnu inte lyckats gå ner de kilona. Är 22 år idag.

Nu har jag gett mig fan på att gå ner, och behöver peppning för att inte falla tillbaka i gamla vanor.
    Välkommen hit!

Visst behöver man peppning i denna situation som vi är i trots att vi har en morot som få andra har så behöver i alla fall jag stöttning genom denna processen. Skönt att ha någon att stöta och blöta saker med som förstår vad man går igenom.
  • Nca

Precis, det känns så "fel" att man ska behöva kämpa för att få barn. Men är så tacksam för vår dotter så försöker ayt hålla hunöret uppe. Ikväll fuskade jag lite, min kära mor hade gjort hennes extremt goda äppelpaj, så jag gick en lång onväg hemför lite motion. Ångeest!

Svar på tråden vi som här PCOS och har bmi över 30... här kan vi följas åt =)