• PolyPond

Lär du dina barn att man inte får svära?

Lär du dina (eller andras) barn att man inte får svära?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lär du dina barn att man inte får svära?
  • hellokill3r
    PolyPond skrev 2012-09-20 10:01:03 följande:
    Fitta, hora och kuk är väl inte fula ord?

Däremot blir det ju fel om man använder det för något annat än horor, fittor och kukar.

En "jävla kuksallad" kan man ju lätt få till något annat än en äcklig grönsallad, t.ex...

Alltså fula ord i den bemärkelsen att det är skällsord. Mongo, CP, dumhuvud etc tillåts inte heller av samma anledning
  • Flickan och kråkan
    PolyPond skrev 2012-09-20 10:01:03 följande:
    Fitta, hora och kuk är väl inte fula ord?
    Däremot blir det ju fel om man använder det för något annat än horor, fittor och kukar.
    En "jävla kuksallad" kan man ju lätt få till något annat än en äcklig grönsallad, t.ex...
    Det går inte att säga vilket ord som är fult eller inte. Det handlar om värderingar. Många ord är värdeladdade på ett eller annat sätt. Hur stark laddning ett ord har beror på det kulturella sammanhang det används i samt enskilda individers personliga uppfattning. Hora exempelvis är ett ord vars innebörd, användningsområde och värdeladdning har förändrats rätt dramatiskt genom historien. 
  • Flickan och kråkan

Jag lär inte mina barn att man inte får svära, däremot så använder jag mycket sällan svordomar själv och påverkar mina barns språkbruk på det viset. 

• PolyPond
    hellokill3r skrev 2012-09-20 10:10:04 följande:

Alltså fula ord i den bemärkelsen att det är skällsord. Mongo, CP, dumhuvud etc tillåts inte heller av samma anledning
    Det tycker jag är fel anledning att förbjuda dem på. Det är ju faktiskt inte fult att vara vare sig funktionshindrad, homo, prostituerad eller vad det nu kan vara. Jag anser att det är fel att använda andra människors egenskaper eller utsatthet som kränkningar, då det även (främst kanske) förtrycker dem som har dessa.
  • hellokill3r
    PolyPond skrev 2012-09-20 10:19:03 följande:
    Det tycker jag är fel anledning att förbjuda dem på. Det är ju faktiskt inte fult att vara vare sig funktionshindrad, homo, prostituerad eller vad det nu kan vara. Jag anser att det är fel att använda andra människors egenskaper eller utsatthet som kränkningar, då det även (främst kanske) förtrycker dem som har dessa.

Jag tycker det är sjukt fel att låta sina barn gå runt och använda CP som ett nedsättande ord, eller svordom. Om de kommer till mig och berättar att en klasskompis har en bror som är CP-skadad så är det självklart okej, men om dom börjar gorma om att tvn är cp-skadad för att den inte funkar, eller går runt och använder ordet cp som ett nedsättande ord så blir jag arg. Skällsord är aldrig okej, och det är inte okej att använda könsord som nedsättande (varför ska man få nån att känna sig sämre för att de har en fitta, eller kanske har cerebral pares) fattar inte vad du menar! Det går rmot mina värderingar att låta mina barn uttrycka sig nedsättande om dessa saker.
  • PolyPond
    hellokill3r skrev 2012-09-20 10:23:37 följande:

Jag tycker det är sjukt fel att låta sina barn gå runt och använda CP som ett nedsättande ord, eller svordom. Om de kommer till mig och berättar att en klasskompis har en bror som är CP-skadad så är det självklart okej, men om dom börjar gorma om att tvn är cp-skadad för att den inte funkar, eller går runt och använder ordet cp som ett nedsättande ord så blir jag arg. Skällsord är aldrig okej, och det är inte okej att använda könsord som nedsättande (varför ska man få nån att känna sig sämre för att de har en fitta, eller kanske har cerebral pares) fattar inte vad du menar! Det går rmot mina värderingar att låta mina barn uttrycka sig nedsättande om dessa saker.
    Jag menar nog som du. Problemet som jag ser är att många inte tillåter användandet av "bög", "cp" eller "hora" mot någon för att det är fula ord som man inte skall kalla någon för, inte för att det finns funktionshindrade, bögar och horor och att det inte är något fel att vara det.
  • Muslimah84

Ja, det gör jag.
    Ingen av oss i familjen får svära, fast ibland kommer en groda ur munnen på mig.

• Flickan och kråkan
    PolyPond skrev 2012-09-20 10:29:58 följande:
    Jag menar nog som du. Problemet som jag ser är att många inte tillåter användandet av "bög", "cp" eller "hora" mot någon för att det är fula ord som man inte skall kalla någon för, inte för att det finns funktionshindrade, bögar och horor och att det inte är något fel att vara det.

Fast du förenklar. Ta exempelvis orden "hora" och prostituerad". Två ord som ger mer eller mindre samma information, men de har helt olika värdeladdning. Värdeladdning hos ord är dock inte absolut utan förändras med tid och bruk.
  • hellokill3r
    PolyPond skrev 2012-09-20 10:29:58 följande:

Okej, då tycker vi nog lika.
  • Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2012-09-20 10:34:57 följande:

Fast du förenklar. Ta exempelvis orden "hora" och prostituerad". Två ord som ger mer eller mindre samma information, men de har helt olika värdeladdning. Värdeladdning hos ord är dock inte absolut utan förändras med tid och bruk.

Ett litet tillägg. Ord som bög och flata är idag relativt värdeneutrala ord som betecknar homosexuell man respektive kvinna. Så har dock inte alltid varit fallet. Både bög och flata har tidigare historiskt varit ord med negativ laddning.
  • PolyPond
    Flickan och kråkan skrev 2012-09-20 10:34:57 följande:

Just därför anser jag det så viktigt att man gör distinktionen om varför. Vi måste konstatera att det inte är fult att vara hora för att neutralisera ordet.
  • hellokill3r
    Flickan och kråkan skrev 2012-09-20 10:38:52 följande:
    Ett litet tillägg. Ord som bög och flata är idag relativt värdeneutrala ord som betecknar homosexuell man respektive kvinna. Så har dock inte alltid varit fallet. Både bög och flata har tidigare historiskt varit ord med negativ laddning.

Jag är också okej med bög och flata, hora avskyr jag och jag ser hellre att mina barn använder prostituerad om de nu nån gång behöver berätta för mig om nån som säljer sex.
  • Loriyana

Jag svär inte själv, och mitt barn svär inte heller.

• Grodben

Jag svär sällan i när jag talar men kan svära i text om så krävs. Har alltid tutat i barnen att det inte är ok att svära. De svär ibland men använder inte grova svordomar.

• Tangent

Lär inte mitt barn att man inte ska svära, men försöker föregå med gott exempel genom att inte svära själv. Blir helt galen på sambon ibland: Sambon svär och sedan förväntar han sig att sonen inte ska svära. Helt sjukt.

• gbgumman

Nja men mest genom att inte svära själv. Jag är stenhård med att de ska vara snälla mot andra däremot.

• MrsHughes

Vi vill inte att de svär och vi vuxna använder ett vårdat språk runt barnen. Uppmuntrar dem att hitta andra ord att uttrycka sina känslor med. Jag tycker verkligen att svordomar ur ett barns mun låter helt bedrövligt. Visst kan det slinka ut en och annan svordom från både vuxna och barn men grundprincipen är att vi använder ett vårdat språk.

• YokohamaNr2

Ja det gör jag
    Vi bor i England och är tvåspråkiga även om barnen inte pratar mycket svenska så förstår dem. Jag tycker det låter fult att svära och kan bli lite galen på Svensk radio tex där de svär i tid och otid, hade jag bott i Sverige hade jag nog inte reflekterat men iom att jag försöker få barnen att lyssna på mycket svenska så är just svordomar inte de orden jag prioriterar i deras vokabulär

Engelska svärord som Fuck som är big no no här både i skola och hemma. Det förekommer också på svensk radio och TV. England är mycket mer restriktiva med sånt, här får du inte ha några som helst svärord på TV program innan klockan 21 tex

Så min uppfattning är att svenska svärord som fan, jävlar och skit är ju rätt harmlösa, min man tycker det är jättekul att översätta dem ha ha devil liksom medan engelska svärord som Fuck, Cunt, Mother fucker är  grövre

I min sons skola hade det varit en lite yngre kille som hade fått gå till rektorn för att han hade sagt Fuck, min son var alldeles fascinerad av ordet ett tag, en dag hörde jag honom sjunga, la la la la fuckilifuck na na na,. Sen säger han oj hoppsan det bara råkade slinka in i min sång

• Elvis Mamma

Ja vi har lärt våran son som är 6,5 år att inte svära, för oss är det en självklarhet och han har aldrig svurit å skulle aldrig göra det heller! Ingen av oss vuxna svär heller men visst har de hänt nån gång att jag råkat säga nått ord ibland å då har sonen snabbt talat om att mamma det är ett fult ord, så ska man inte säga Helt i sin ordning tycker jag! Andras barn tänker jag självklart inte lära men hemma hos oss svär man inte så de skulle jag eller vi påpeka

• BinaBurner

En del svordomar kan jag ha överseende med, speciellt som jag själv svär en del. Självklart kommer han att snappa upp det, och då kommer jag att förklara vad orden betyder. Könsord, rasistiska uttryck etc vill jag inte att mitt barn använder, och jag kommer även försöka lära honom att man inte svär åt andra människor precis som man inte kallar folk för fula saker.

Svar på tråden Lär du dina barn att man inte får svära?