Lär du dina barn att man inte får svära?
Lär du dina (eller andras) barn att man inte får svära?
Lär du dina (eller andras) barn att man inte får svära?
Jag lär inte mina barn att man inte får svära, däremot så använder jag mycket sällan svordomar själv och påverkar mina barns språkbruk på det viset.
Ja, det gör jag.
Ingen av oss i familjen får svära, fast ibland kommer en groda ur munnen på mig.
Jag svär inte själv, och mitt barn svär inte heller.
Jag svär sällan i när jag talar men kan svära i text om så krävs. Har alltid tutat i barnen att det inte är ok att svära. De svär ibland men använder inte grova svordomar.
Lär inte mitt barn att man inte ska svära, men försöker föregå med gott exempel genom att inte svära själv. Blir helt galen på sambon ibland: Sambon svär och sedan förväntar han sig att sonen inte ska svära. Helt sjukt.
Nja men mest genom att inte svära själv. Jag är stenhård med att de ska vara snälla mot andra däremot.
Vi vill inte att de svär och vi vuxna använder ett vårdat språk runt barnen. Uppmuntrar dem att hitta andra ord att uttrycka sina känslor med. Jag tycker verkligen att svordomar ur ett barns mun låter helt bedrövligt. Visst kan det slinka ut en och annan svordom från både vuxna och barn men grundprincipen är att vi använder ett vårdat språk.
Ja det gör jag
Vi bor i England och är tvåspråkiga även om barnen inte pratar mycket svenska så förstår dem. Jag tycker det låter fult att svära och kan bli lite galen på Svensk radio tex där de svär i tid och otid, hade jag bott i Sverige hade jag nog inte reflekterat men iom att jag försöker få barnen att lyssna på mycket svenska så är just svordomar inte de orden jag prioriterar i deras vokabulär
Engelska svärord som Fuck som är big no no här både i skola och hemma. Det förekommer också på svensk radio och TV. England är mycket mer restriktiva med sånt, här får du inte ha några som helst svärord på TV program innan klockan 21 tex
Så min uppfattning är att svenska svärord som fan, jävlar och skit är ju rätt harmlösa, min man tycker det är jättekul att översätta dem ha ha devil liksom medan engelska svärord som Fuck, Cunt, Mother fucker är grövre
I min sons skola hade det varit en lite yngre kille som hade fått gå till rektorn för att han hade sagt Fuck, min son var alldeles fascinerad av ordet ett tag, en dag hörde jag honom sjunga, la la la la fuckilifuck na na na,. Sen säger han oj hoppsan det bara råkade slinka in i min sång
Ja vi har lärt våran son som är 6,5 år att inte svära, för oss är det en självklarhet och han har aldrig svurit å skulle aldrig göra det heller! Ingen av oss vuxna svär heller men visst har de hänt nån gång att jag råkat säga nått ord ibland å då har sonen snabbt talat om att mamma det är ett fult ord, så ska man inte säga Helt i sin ordning tycker jag! Andras barn tänker jag självklart inte lära men hemma hos oss svär man inte så de skulle jag eller vi påpeka
En del svordomar kan jag ha överseende med, speciellt som jag själv svär en del. Självklart kommer han att snappa upp det, och då kommer jag att förklara vad orden betyder. Könsord, rasistiska uttryck etc vill jag inte att mitt barn använder, och jag kommer även försöka lära honom att man inte svär åt andra människor precis som man inte kallar folk för fula saker.