Lär du dina barn att man inte får svära?
Lär du dina (eller andras) barn att man inte får svära?
Lär du dina (eller andras) barn att man inte får svära?
Jag kommer lära mina barn att inte svära. Framförallt för att jag tycker att det är så fult. Men visst kan jag slänga till med en svordom när jag är arg ett har slagit i tån eller nått. Men tycker verkligen inte sådana ord passar för att barn att säga.
En rolig historia från mitt jobb på förskola. En flicka ska gå hem och blir arg och svär massor. Hennes pappa säger på skarpen och helt allvarligt "Vad fan är det där för jävla språk?". Han var nog inte ens medveten om att det var han som barnet tog efter.
Får pch får. Mitt barn vet att det inte uppfattas som särskilt trevligt att svära. Jag svär inte själv och ingen vuxen i vår omgivning heller. Så hon brukar heller inte svära.
Svärar ju själv, så kommer inte alltid ihåg att inte göra det i närheten av min 7 åring. Då säger han att man inte får svära, jag ber om ursäkt o nästa gång är det han som kan svära, då ber han om ursäkt
Inte vacker att svära men där finns ju värre saker i livet....
Försöker lära dem att man inte svär i tid och otid, att det låter fult och korkat. Om de gör illa sig ordentligt eller liknande så tycker jag nog det kan få passera.
Japp, här råder totalförbud.
Ja det gör jag för det låter riktigt extrafult när barn svär Jag lär dom också bl a att de inte får skada djur eller människor, stjäla eller vara dum med andra.
Det hör till en vettig barnuppfostran tycker jag.
Här hemma är det lite tvärt om, det är jag som får skäll om jag svär, jag har nog aldrig hört trollen svära.
Ja, varken barnen, vi föräldrar eller våra familjer svär.
Om det kommer någon "groda" så pratar vi om att det där inte låter trevligt och att det är ett ord vi inte använder. (Sedan försöker vi komma på så många synonymer som vi kan, det blir lite som en lek samtidigt som vi tränar på att använda ett varierat språk och upptäcker hur många olika sätt det finns att uttrycka samma sak. )
Jag lär dem att det är fult att svära och på jobbet lär jag eleverna att de inte får använda fula ord i skolan.