Lär du dina barn att man inte får svära?
Lär du dina (eller andras) barn att man inte får svära?
Lär du dina (eller andras) barn att man inte får svära?
Jag tycker själv det är ok att svära ibland om man gör sig illa eller tappar ut hela pannkakssmeten på golvet eller så... och det tillåter jag att min dotter gör också.
Nej bara att man inte svär till eller om andra och att man inte använder ord man inte förstår.
Lilith Dark, likadant här hemma, sonen säger till mig när jag svär att det får man ju inte göra! Han har någon gång ifrågasatt radiopratare när de svurit ;)
beror väl lite p åålder. när mina barn är mer vuxnaså kan jag väl acceptera en och annan välplacerad svordom, men känner inte att en treåring har så stort behov av sådant i sitt vokabulär
Jag vill inte att de svär, dock tillrättavisar jag bara i de fall det är svordomar på ren jävelskap, Sonen har en förmåga att svära när han är riktigt upprörd över något men lyckas ändock pricka svärorden i ett ganska bra sammanhang,då tillrättavisar jag inte, mycket för att jag själv svär om jag slår mig på fingret eller blir riktigt arg.
Själv förstör jag andra vuxnas uppfostran genom att tala om att "det får man visst", om ett barn hävdar att man inte får.
Jag svär inte särskilt mycket själv, men kraftuttryck finner jag tämligen harmlösa i denna galna värld.
Äsch jag bryr mig inte om sånt som "det var skitkul!" Eller "fyfan vilket väder" och sånt, det är harmlöst. Fula ord (typ fitta, hora, kuk) det är däremot totalförbjudet. Eller att svära åt nån typ "är du helt jävla störd" osv.
hemma hos oss har jag alltid haft en regel . När man blir 18 år då får man svära :) o det har gått bra . Visst kan det komma en o annan liten svordom , men inget större . dom vet ju att dom är under 18 :)