• 1979sandy

fri amning?

Jag vill bara starkt rekommendera SÖS amningsmottagning! Har vart där 2 ggr nu efter att min lilla 4 veckors bara tog amingsnapp från BB. Från första mötet skippade vi den helt. Absolut litre stök och bök fortfarande men ändå, skönt att slippa!

Hur många av er kör med fri aming undrar jag?. De förespråkar de starkt, medans mitt BVC säger att det inte alls får gå mer än 3 tim mellan målen. Ibland är min lilla kille trött och sover 3,5 tim, då har jag blivit otroligt stressad och velat väcka honom medans min sambo ill att lillen ska få sova så länge han vill. Sen läser man överallt hur alla sitter och ammar hela dagarna, medan min lilla inte är speciellt intresserad på dagarna av mat. Det blir absoluit var 3e timme ändå, men inte oftare. Nån som har likadant? 

Sen, hur gör ni på nätterna för att det inte ska bli så stökigt??Min lilla vaknar och säger till, men sen somnar han illa kvickt vid tutten, jag lägger ned honom igen och efter 4 min börjar han gny igen och upp igen. Så kan vi hålla på i 2 tim på natten!!Blöjan ska ju bytas också 2 ggr och rapning på det....Jag får ca  ca 2-3 tim, sen är det upp och ned fram till 5. .. ca 4-5 tim får jag på nätterna. Hur pallar man det i längden? Är det farligt att sova så lite? Jag kan bara sen på dagen få ro i en timme, så kanske 6 tim om dygnet får jag.. Blir det bättre??
    Onatt hade han ont i magen så det bidde bara 3 tim.....  

• Svar på tråden fri amning?
  • 1979sandy

Tack !
    Faktiskt så sover han i ett babynest i en säng som står brevid min. Nu har vi tom flyttar in nästet mellan oss och lite mindre bök är det då. Problemet är att han precis lärt sig Amma utan amningsnapp så liggamning funkar, men på några försök och bök plus att jag måste ha svagt ljus på för att se hans mun. . Sen när jag ska lägga tillbaka honom från varma sängen in till nästet, då vaknar han och pling så är ögonen öppna och dundervaken. Jag får helt enkelt lägga honom på bröstet men då sover jag sämre..Ond cirkel..

• Gaytjej

Jag trodde att alla som ammade nuförtiden körde med fri amning? Den tidsstyrda som kraschade så många amningar dog väl ut på 80.talet typ?!

Ang tider så har mina små valt ungefär 3h mellan amningarna dagtid och 4-5 h nattetid, och ibland har jag märkt att de haft dagar då de ätit tätare för att öka produktionen. Har aldrig väckt för att mata.

Vi trasslade med babynest litegrann i början, men gav upp ganska snart - att sova ihop har varit det bästa för oss helt enkelt! Vi sover kanon och vaknar knappt ens under amningen. Och blöjbyten behövdes bara den första månaden.

Jag har kalkylatorn öppnad på mobilen under nattamningen, för då kan jag vid behov trycka på slumpartad knapp för att få ett lagom ljus lagom länge, utan att råka ringa upp någon på kuppen :)

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Coyote
    1979sandy skrev 2012-09-19 21:21:01 följande:
    Tack !
    Faktiskt så sover han i ett babynest i en säng som står brevid min. Nu har vi tom flyttar in nästet mellan oss och lite mindre bök är det då. Problemet är att han precis lärt sig Amma utan amningsnapp så liggamning funkar, men på några försök och bök plus att jag måste ha svagt ljus på för att se hans mun. . Sen när jag ska lägga tillbaka honom från varma sängen in till nästet, då vaknar han och pling så är ögonen öppna och dundervaken. Jag får helt enkelt lägga honom på bröstet men då sover jag sämre..Ond cirkel..
    Det här med att lägga tillbaka barnet efter amningen, kan du inte lägga honom på en filt eller handduk när du ammar, och helt enkelt flytta tillbaka hela paketet till nästet när du är klar? Jag låter våra tjejer ligga kvar vid bröstet vid amning, jag lägger dem tillrätta, sen somnar jag om medan de äter. Dock lägger jag mitt övre ben bakom det undre, så skulle jag somna djupt tippar jag runt på rygg och inte ner på mage över bebisen. En liten säkerhetsgrej bara.
  • 1979sandy

Tack för tips! Gaytjej; hur sover ni utan nest? Bebisen direkt på madrassen brevid eller?
    Min kille är bara 4 veckor och så liten så jag vågar inte ha honom direkt i sängen...
    Jag somnar också till vid liggamning de ggr det funkar, han med så det känns som om jag måste va vaken och väcka honom..
    Men det där med sova på filt ska jag prova. Då känner han kanske inte att jag drar iväg honom,,, allt blir nog lite bättre när ham blir en månad till..;)

• Gaytjej
    1979sandy skrev 2012-09-20 01:46:36 följande:
    Tack för tips! Gaytjej; hur sover ni utan nest? Bebisen direkt på madrassen brevid eller?
    Min kille är bara 4 veckor och så liten så jag vågar inte ha honom direkt i sängen...
    Jag somnar också till vid liggamning de ggr det funkar, han med så det känns som om jag måste va vaken och väcka honom..
    Men det där med sova på filt ska jag prova. Då känner han kanske inte att jag drar iväg honom,,, allt blir nog lite bättre när ham blir en månad till..;)
    Med första barnet så försökte jag hålla mig vaken för att dra honom bort från mig eller lyfta upp honom i babynestet. Hade tom en äggklocka som jag ställde för att vakna efter amningen... Men det kändes konstlat och både jag och sonen stördes i vår nattsömn. Efter ett tag kände jag dock starkt att jag bara ville göra det som kändes bäst, och det var att sova tillsammans helt enkelt :) Dottern har jag haft sovande hos mig sedan hon föddes. Jag är medveten om riskerna för PSD, men jag känner mig inte ett dugg orolig ändå, för mig känns samsovning så rätt och naturligt.

Jag ligger på sidan när jag ammar och sen sov sonen, och nu istället dottern, utmed min sida under samma täcke. Jag har en mjuk resårmadrass och det är lätt att amma i den eftersom jag ligger lite djupare än barnet. När vi sovit borta på hårdare madrasser så har jag ibland lagt en kudde bakom svanken för att få lite stöd. 

Vi började lägga sonen i spjälsängen när han var ca 6 månader. Då sov han där under kvällen och första halvan av natten, och sedan låg han kvar jämte mig efter amningen vid kl 4-5. Sedan han var 9 månader och slutat amma har han sovit helt i spjälsängen, som numera står i eget rum - vilket känns lika självklart som samsovningen gjorde när han var liten :)

En liten filt under barnet verkar smart ja, då kan man ju dra undan barnet ifall man känner att man vill rulla ihop sig. 
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej
    Gaytjej skrev 2012-09-20 09:58:56 följande:
    Jag ligger på sidan när jag ammar och sen sov sonen, och nu istället dottern, utmed min sida under samma täcke. Jag har en mjuk resårmadrass och det är lätt att amma i den eftersom jag ligger lite djupare än barnet. När vi sovit borta på hårdare madrasser så har jag ibland lagt en kudde bakom svanken för att få lite stöd. 

Rättelse, vid närmare eftertanke: I min mjuka säng ligger lite mitt emellan på sidan och på rygg faktiskt. Fungerar bra, fast jag har långt ifrån de största rattarna i stan :D
  • 1979sandy

Ska prova detta inatt! Vi har en 1,80 säng så hoppas det funkar med sambon i oxå. Han har sovit i gästrummet pga förkylning så vi har haft sängen för oss själva:)
    Lite nervös e jag , så i början kommer jag nog vara vaken under amningen....;)

• Hhumlan

Som så många andra rekommenderar jag att ligga och amma på natten. Jag lägger min fyramånaders tillbaka i sin säng efter amning om jag är vaken när hon slutar äta. Annars får hon ligga kvar.

Så här har jag lärt mig: både bebisen och du skall ligga på sida "mage mot mage". Bebisen näsa skall vara i höjd med bröstvårtan så att bebisen måste luta ansiktet lite bakåt när hen äter. Stöd bebisens rygg med den hand som du har fri.

Sedan ber jag om ursäkt om jag är OT men blir lite nyfiken på hur de lär ut amning på BB i Sverige då ni här diskuterar liggamning. Jag är från Finland och hos oss för de bebisen till brösten då man ännu ligger i förlossningssalen så man lär sig liggamma från början. På BB får man sedan mer hjälp med just liggamning. För mig var det tvärtom svårt att lära mig sitta och amma.

• villsågärna38

Som många andra rek jag också liggamning och samsovning. På Amningshjalpen.se kan du se film om hur man gör. Amningshormonerna gör att man inte har samma behov av djupsömn och sömnbristen är inte farlig om du får några timmar upphackad sömn. Sov på dan tillsammans med din bebis. Många så små kan ju bara sova med kroppskontakt så då sover han kanske bättre också. Ang BB så var liggamning det första jag lärde mig på BB Stockholm också. De ville att det skulle funka innan jag började sitta och amma. Lycka till! Kram ps. Fri amning är ju det som rek idag om man inte har för tidigt fött barn som är litet. Då kan man behöva hålla tider som minimum i början. Vi ammade var tredje Tim el oftare de första två veckorna då vår dotter föddes en mån för tidigt och var nära att få för mycket gulsot. När hon vände i vikt så var det helt fri amning. Om din lilla är pigg och ökar i vikt finns ingen anledning att väcka.

• Mozzy

Har inte orkat läsa alla svar men min familj (generation äldre) och även bvc kom med tipset att knäppa på foten så att bebis vaknar och bebis äter vidare, på det sättet slipper man timmeslånga amningar. Då behöver du inte vänta 4-5 minuter på att bebis ska börja äta igen.

Eftersom jag även har ett ganska stort behov av sömn gjorde vi så att min make som sover stenhårt får sova på soffan och jag sover i annat rum. Han vaknar när bebis gråter ser till att bebis får mat mellan 23-05 så att jag får sova. Sen ammar jag resten av tiden. Innan vi började med den lösningen gick jag nästan in i väggen och grät större delen av tiden och var på gränsen till suicidial.

Får även känslan av att du är nybliven förälder och då vill bebisar ha massa närhet. Närhet behöver inte vara likamed att ligga vid bröstet. Din man kan oxå bära runt på barnet. Har han en av dina tröjor så luktar det som du och bebis är trygg med hans doft och din doft.   

• villsågärna38

Att försiktigt massera bebisens handflator när han somnar funkar också jättebra. Det stimulerar sugreflexen. Att stryka vid mungipan är också ett bra tips. Knäppa under fötterna tycker jag låter mindre skönt om jag ska vara ärlig.

Svar på tråden fri amning?