• chaaarm

Sluta äta sötsaker = Omöjligt

Har flera gånger om och om igen sagt att "Nu jävlar får det var slut på sötsaker, nu ska jag börja mitt nya liv".
    Men ändå, varje gång så skiter det sig. Om det så är soppor, lchf, gi, tallriksmodellen så skiter det sig.
    Faller alltid tillbaka till sockret, om det så är godis, dricka, kaffebröd osv så tappar jag kontrollen över mig själv och vräker i mig som om jag aldrig skulle få mat något mer. Sen är det så att börjar jag kan jag inte sluta, utan då tänker jag att har jag redan börjat kan jag ju lika gärna äta tills det är slut, för att imorgon då, då ska jag börja banta på riktigt.
    Äter ibland så att jag har vart tvungen att spy, och andra gånger äter jag tills jag nästan vill stoppa fingrarna i halsen och spy upp alltihopa men kan inte.
    Vad är det som är så fel?
    Efter man har ätit så växer ångesten och man mår super dåligt och går och nyper sig i magen.
    Vill bli av med sockerberoende och det där tänkandet med att: du lever bara en gång, det är helg, man måste gå unna sig etc.

Vill bli smal nu och inte behöva vara den där tjockisen hela tiden, hon som alltid går med något i munnen under kalas och andra tillställningar.
    Vill kunna visa att jag också kan få snygg kropp efter två barn.

Men hur ska jag bli av med mina behov??

• Svar på tråden Sluta äta sötsaker = Omöjligt
  • Annelie 76

Läs boken "Sockerbomben i din hjärna". Där finns tips och råd och framförallt en massa kunskap som du behöver för att ta tag i problemet.

• Petronilla

Det är jobbigt att börja. Men har man klarat sig igenom en dag och en till så blir det lättare.
    se till att du är ordentligt mätt! Lycka till

• emelielj

Hej!
    Känner igen mig så mycket i det du skriver.
    Jag hetsäter, småäter och panikäter konstant.
    Nu har jag blivit gravid också med andra barnet så får skjuta upp mina planer på att banta.

Efter första barnet gick jag ner 14 kilo med pulverdiet men suget och behovet efter godis och mat finns ju kvar. Är också riktigt trött på det!

• Lilia

Det låter som att du inte mår bra. Själv försökte jag dämpa min ångest med socker, jag försökte också med olika dieter men det gick inte. Huvudproblemet var inte vad jag åt utan min ångest. Då jag fick hjälp med den försvann matproblemen automatiskt.

• spelarroll
    Lilia skrev 2012-09-10 16:02:07 följande:
    Det låter som att du inte mår bra. Själv försökte jag dämpa min ångest med socker, jag försökte också med olika dieter men det gick inte. Huvudproblemet var inte vad jag åt utan min ångest. Då jag fick hjälp med den försvann matproblemen automatiskt.

tror hon har rätt faktiskt.

jag har samma problem som du TS. I förrgår åt jag tex en pollypåse, ett halvt kg dubbla chokladflarn, 2 center rullar ´+ mat...
    Sjukt mycket och sjukt mkt onödiga kalorier... Igår åt jag inget godis, bara en naturdiet chokladbar fast det är egentligen inte godis men känns lite som det iaf. Idag har jag inte ätit nåt sånt överhuvudtaget, bara mat i normala mängder. Jag vill gå ner 17 kg så jag får se till att passa mig. Jag gick upp 23kg under graviditeten och hade då redan 7 kg över min idealvikt. Nu väger jag 75 kg och är 165 lång. Jag vill ner till   58 kg igen och då kan man inte smaska i sig en massa extra kalorier.

lycka till, som någon skrev tidigare ta en dag i taget. Den första dagen är alltid jobbigast!      
  • Sommarblomma

Ser att Annelie 76 har tipsat om boken sockerbomben! Jag vill göra desamma. Man får en djupare förståelse vad sockret gör med oss. Jag tror det kan hjälpa!

• Gladskit
    Sommarblomma skrev 2012-10-01 16:13:27 följande:
    Ser att Annelie 76 har tipsat om boken sockerbomben! Jag vill göra desamma. Man får en djupare förståelse vad sockret gör med oss. Jag tror det kan hjälpa!
    Den är en jättebra hjälp!!
  • Smulkaffe

Du måste definitivt ta tag i dina psykiska problem. Men en paradox är ju att om du lyckas med din kost över tid så kommer du dels känna dig framgångsrik och bli gladare. Dessutom får du ju en bonus av viktnedgången!

Jag hade ett jobbigt godisbegär som jag fick bukt med på följande sätt:
    Gick över till GI-mat och förbjöd mig själv att äta någon form av godis/kakor och alla sötade produkter (fruktyoghurt, jos, etc) under måndag-torsdag. Jag började i samma veva att träna ca 2-3 ggr i veckan samt gick power walks 2-3 ggr/v. Har man inte energin att motionera så mycket så måste man såklart sköta kosten fler dagar och kanske bara ha en fuskdag.
    Om jag var småsugen brukade jag äta något proteinrikt mellanmål, t.ex. keso eller ett kokt ägg. Viktigast är att man inte stoppar i sig kolhydrater när man är hungrig för det kommer slå tillbaka på dig en halvtimme senare. (Läs mer om detta om blodsockernivåer på LCHF/GI webbplatser). Proteinrika livsmedel kan man "överäta" av utan att det påverkar vikten så räcker inte ett ägg så ta två!

Om jag var tooooksugen på socker trots ägget så brukade jag ta en näve med  russin och mandlar och tugga i mig. Men jag var stenhård på mig själv att det inte fick bli mer än så!

Det är jobbigt att stå emot suget de första 14 dagarna men jag lovar att det blir lättare längre fram. Det måste liksom bli en rutin att det ska vara så gott som noll socker i veckorna -  en vacker dag kommer även det att kännas naturligt för dig. Och den där biten kladdkaka smakar så mycket godare på lördagen om du inte fikat tidigare i veckan!

• Alltid Daph
    Gladskit skrev 2012-10-01 18:19:52 följande:
    Den är en jättebra hjälp!!

Grymt bra bok. Jag blev väldigt taggad att ta tag i mitt sockerberoende när jag läst den. Dessvärre gick det över, min motivation håller aldrig i sig länge. =/
  • Annelie 76
    Alltid Daph skrev 2012-10-02 10:04:18 följande:

Grymt bra bok. Jag blev väldigt taggad att ta tag i mitt sockerberoende när jag läst den. Dessvärre gick det över, min motivation håller aldrig i sig länge. =/
    Då läser man boken en gång till :)

Annars finns det på vissa ställen overeaters anonymous: http://www.oasverige.org/. Det finns nån mer liknande organisation men den kommer jag inte ihåg vad den heter... Stöd från dessa och LCHF samt kanske ångestdämpande mediciner kan vara ett framgångsrikt recept.   
  • Alltid Daph
    Ja, haha, jag får gå tillbaka till biblioteket och låna om den. Har varit på ett möte med OA, men som allt annat tröttnade jag innan jag knappt börjat. Den där bristen på uthållighet är det största problemet. En ambrosiakaka är en pålitlig njutning, den där tillfredsställelsen i att kunna låta bli är avlägsen. Men det är bara att försöka om och om igen. 
  • Modesta

Ett vanligt problem är att man försöker gå ner i vikt och därför äter för lite, vilket leder till att hjärnan skriker efter sötsaker för att få snabb tillfredsställelse.

Testa istället att äta ordentligt med mat 5-6 gånger/dag. Tre huvudmål (frukost, lunch, middag) och ordentliga mellanmål (ex lite yoghurt, macka etc) däremellan. Om du äter dig mätt och belåten på mat (och inte sötsaker) kommer din kropp efterhand att hamna på den vikt som är optimal för dig.

• hymafr

Jag går på GI-diet och har inte något sockersug.

Jag tappar det redan andra dagen på dieten. (Gör alltid ett uppehåll över sommaren för att kunna vara mer social, kunna resa på semester och, sist men inte minst, kunna äta glass   ) 

Mitt knep är att jag dricker sötade drycker som cola light och fun light.
    Jag vet att den del säger att man inte ska göra det och att man går ner långsammare i vikt pga det, men för mig är sockersuget så starkt att jag VILL gå på GI och för att stå ut måste jag ha sötade drycker. Däremot har jag ingen som helst längtan efter andra sötsaker (jag älskar t ex choklad och glass), så det eviga springet till skafferiet hela kvällarna slipper jag och det är SÅ skönt.   Kanske mitt sockersug ändras till att vara sug efter sötade drycker, vad vet jag? Skillnaden är dock jättestor för mig. (Och jag går ner i vikt).

Svar på tråden Sluta äta sötsaker = Omöjligt