• kittymi

amning är en näradödenupplevelse! HJÄLP

har en son på 11 dagar å amningen funkar inte för 5 öre! han blir inte nöjd jag har så ont så ja gråter å spyr igår gick de så långt att han fick en flaska ersättning för å bli nöjd! de gör så ont å amma å de känns som någon sticker nålar i mig! igår när han ja inte ammat på 3 timmar fick ja så ont å skyhög feber över 40.2 grader! VAD i all världen gör ja för fel! jag vill ju verkligen amma men med denna smärtan står ja inte ut! å försöka massera ut mjölken går inte för ja får inte ut en droppe å kan ge han på annat vis så någon som har nått bra råd?

sanna

• Svar på tråden amning är en näradödenupplevelse! HJÄLP
  • sirisdotter
    kittymi skrev 2012-09-10 07:53:59 följande:
    det finns ingen amningshjälp där ja bor tyvärr bor på ett litet ställe i värmland! den där salvan använder ja flitigt redan! de är väl bara å bita ihop å hoppas de går över! de ska väl göra ont i 2-3 veckor sägs de?

Amningshjälpen finns  i Sverige,   ett telefonsamtal till dem är inte dyrare än något annat telefonsamtal.
  • Laura79

Ps. Om du har Facebook vill jag även tipsa dig om amningshjälpens FB-sida. Där kan du få hjälp!

• Jolines mamma

Du har fått många tips redan. Vill bara tillägga en sak.
    När min dotter var några veckor hade jag ont under och efter amning. Det sved och brände. Det visade sig att jag fått svamp, smittades från dottern som hade det i munnen.
    Hur ser din bebis ut i munnen? Är det vita svampbeläggningar kan det vara som för mig.
    Hör isåfall efter med BVC. De hjälper till med behandling.

• Nyfiken2012

Det gjorde lite ont på mig i början ibland också. Bebisar ammar väldigt ofta i början, det är helt normalt, bröstmjölk är lättsmält o bebismagar har liten plats. Jag o bebis fick svamp i början eftersom han typ satt fast i min tutte dygnet runt :) bröstvårtorna blev röda o kliade o bebis var vit i munnen. Fick behandling genom BVC, medel att pensla på. Kolla så bebis verkligen får rätt tag, jag fick hjälpa till "hamburgergreppet" (googla) i början. Kanske för mkt att låta det gå tre timmar, det går det för mig nu när bebis är fem mån. Om brösten blir hårda låt bebis suga ur el hjälp till m handen. Vill han amma mkt plus att du pumpar ur för att lätta (o sen inte ge det urpumpade) så kan det bli en ond cirkel m onödigt ökad produktion. Lycka till!

• SatuSv

Jag fick grov mjölkstockning med min son sist,då var han 4-5 dar gammal. Försökte massera,hålla tuttarna varma,åt alvedon+ipren ja inget hjälpte så jag åkte till akuten och blev inlagd m antibiotika i dropp och nån värktabletter som gjorde att jag inte ens kände smärtan när bebis ammade. Rekommenderar att åka in!

• Tessan02

Gudars vad jag känner igen mig! Så jäkla trist. I min kommun ska vården vara så jäkla amningsvänlig så när man börjar prata om mjölkersättning får man nästan skämmas. Och dessutom kan det komma många kommentarer och råd från andra mer "erfarna" mammor. Jag kämpade ca en månad med amningen med min dotter. Det gick så långt att jag grät och fick ångest varje gång hon vaknade för då visste jag att det var dags att amma. Ville helst att hon skulle sova jämt... Ingen rolig känsla. 

Jag använde amningsnappar nästan hela tiden men det var dom som troligen gav mig mjölkstockning. SÅ ska du använda amningsnappar: Var noga med att hålla dom rena! De ska kokas för att få bort alla bakterier.

Efter en månad gav jag som sagt upp och gick över till ersättning. Det var en sån skön känsla när jag till slut tog beslutet att gå över till det. Efter det var dottern nöjd och jag kunde fokuser på min härliga dotter istället för att ha ångest över amning.

• sirisdotter
    Tessan02 skrev 2012-09-19 19:07:15 följande:
    Gudars vad jag känner igen mig! Så jäkla trist. I min kommun ska vården vara så jäkla amningsvänlig så när man börjar prata om mjölkersättning får man nästan skämmas. Och dessutom kan det komma många kommentarer och råd från andra mer "erfarna" mammor. Jag kämpade ca en månad med amningen med min dotter. Det gick så långt att jag grät och fick ångest varje gång hon vaknade för då visste jag att det var dags att amma. Ville helst att hon skulle sova jämt... Ingen rolig känsla. 

Jag använde amningsnappar nästan hela tiden men det var dom som troligen gav mig mjölkstockning. SÅ ska du använda amningsnappar: Var noga med att hålla dom rena! De ska kokas för att få bort alla bakterier.

Efter en månad gav jag som sagt upp och gick över till ersättning. Det var en sån skön känsla när jag till slut tog beslutet att gå över till det. Efter det var dottern nöjd och jag kunde fokuser på min härliga dotter istället för att ha ångest över amning.
    Intressant -  kan det bero på dessa amningsnappar att många skriver om mjölkstockning?   Visst har fenomenet funnits innan man kunde köpa amningsnappar,   men....
  • Laura79

Hur går det TS?

Ang mjölkstockning och amningsnappar så kan man naturligtvis få stockning utan amningsnapp. Mjölkstockning beror ju allt som oftast på att bebisen inte tömmer brösten ordentligt, ex har fel tag om bröstet. Amningsnappar försvårar tömningen av bröstet och KAN därför orsaka mjölkstockning. Här kan man läsa mer om användning av amningsnappar (ang mjölkstockning se under rubriken "när du sätter på amningsnappen"). www.amningshjalpen.se/index.php

• Laura79

Använder appen och får tyvärr inte länken att funka. Testar en gång till men funkar det inte så googla på "amningsnapp + amningsnapp". Då får man upp rätt mkt info. Sidan jag refererar till är amningshjälpen. www.amningshjalpen.se/index.php&view=article&id=3:amningsnapp&catid=3&Itemid=4

• Genuin

Om brösten är som en påse stenar har du en allvarlig mjölkstockning och behöver antibiotika så fort som möjligt. Jag fick det med mitt ena barn och det var olidligt, men fixades på en dag med rätt medicinering.

Var försiktig med amningsnapp om du inte har stora bröstvårtor som står ut, jag provade det på mina såriga bröstvårtor (de minsta) med resultatet att toppen på bröstvårtan for upp i taket på amningsnappen och bröstet var kvar så det sprack runt hela bröstvårtan...

Kolla också om bebisen får mjölk, dvs om han verkligen sväljer genom att titta ovanför örat mot tinningen om det buktar ut med jämna mellanrum, titta på dig själv i spegeln och svälöj så förstår du vad jag menar.

Svar på tråden amning är en näradödenupplevelse! HJÄLP