kittymi skrev 2012-09-10 07:34:34 följande:
har en son på 11 dagar å amningen funkar inte för 5 öre! han blir inte nöjd jag har så ont så ja gråter å spyr igår gick de så långt att han fick en flaska ersättning för å bli nöjd! de gör så ont å amma å de känns som någon sticker nålar i mig! igår när han ja inte ammat på 3 timmar fick ja så ont å skyhög feber över 40.2 grader! VAD i all världen gör ja för fel! jag vill ju verkligen amma men med denna smärtan står ja inte ut! å försöka massera ut mjölken går inte för ja får inte ut en droppe å kan ge han på annat vis så någon som har nått bra råd?
sanna
Jag tror att du har fått en bröstinflammation, dvs att mjölk som inte kommer ut ur bröstet tränger ut i vävnaden utanför mjölkgångarna. Då känns det som "tusen nålar" i bröstet när mjölken rinner till. Att du har så pass hög feber tyder också på att du har en inflammation eller infektion.
Jag tycker att du ska uppsöka en läkare. (Jag fick åka till gynakuten första gången då allt annat var stängt, andra gången blev det vårdcentralen. Där kan de inte lika mycket, men de kan iaf kolla om det är en infektion som behöver medicineras) Jag kunde inte heller varken handmjölka eller pumpa i början. Det kom nästan ingen mjölk alls. Det är skillnad när barnet suger, för då startar en hormoninsöndring som startar utdrivningen av mjölk. En läkare/amningsmottagning kan ge dig nässprej som stimulerar utdrivningen om det inte fungerar när du pumpar.
Var försiktig med att massera bröstet, om du trycker för hårt kan du pressa ut mer mjölk i vävnaden. Pumpa är bra, men amma är bättre. Man bör så klart rådfråga läkare/sköterska innan man medicinerar, men jag fick rådet att ta alvedon+ibumetin för smärtan (utan att överskrida rek dagsdos).
Om din son inte blir nöjd så kan det ju vara så att han inte tömmer bröstet effektivt, vilket i sin tur kan leda till mjölkstockning, och sedan inflammation. Du kan kontakta en amningsmottagning för att få hjälp att lägga bebisen rätt osv. Jag fick jättefin hjälp där.
Sedan är det ju så att många bebisar när de är så där små vill ligga vid bröstet mest hela tiden. Så det behöver inte betyda att de inte får i sig tillräckligt. Efter en bröstinflammation kan mängden mjölk minska temporärt. Då kan man behöva amma extra mycket för att jobba upp produktionen igen.
Hoppas det ordnar sig snabbt för dig.