• kittymi

amning är en näradödenupplevelse! HJÄLP

har en son på 11 dagar å amningen funkar inte för 5 öre! han blir inte nöjd jag har så ont så ja gråter å spyr igår gick de så långt att han fick en flaska ersättning för å bli nöjd! de gör så ont å amma å de känns som någon sticker nålar i mig! igår när han ja inte ammat på 3 timmar fick ja så ont å skyhög feber över 40.2 grader! VAD i all världen gör ja för fel! jag vill ju verkligen amma men med denna smärtan står ja inte ut! å försöka massera ut mjölken går inte för ja får inte ut en droppe å kan ge han på annat vis så någon som har nått bra råd?

sanna

• Svar på tråden amning är en näradödenupplevelse! HJÄLP
  • kittymi

tusen miljoners tack för alla råd nu ska ja försöka mej på å klara detta å stå ut! nån gång måste de väl funka

• Turboplingen

Kittymi, jag hade ett rent helvete i början med dottern. Sår, blod, tårar mm. Men när jag kom in i det hela så gick allt bra sen och jag ammade henne i 7 månader! Det finns en liten liten tub med en fet gulaktig salva som är dunder bra för såriga vårtor. Sen lufta mycket. Vid mjölkstockning hoppa in i duschen, massera med varm stråle på och handpumpa ut. Men förstör inte dig själv! Ta det lugnt, och stressa inte

• Astrogirlie

Hej!

Jag hade det också jättetufft i början med amningen, och då slapp jag ändå de värsta såren eftersom jag hade amningsnappar från början. Men det kan ju ta upp till två månader att få till en fungerande amning (det gjorde det nästan för mig) så om du vill, kämpa på!! Jag blev inte av med amningsnapparna förrän sonen var nästan 5 månader, han vägrade amma utan, och då gjorde det lite ont igen att amma på bara bröstet eftersom jag ju inte gjort det innan, men det gicvk över efter någon vecka. Nu hade jag ju inte så jäkla ont som du verkar ha eftersom bröstvårtorna redan var lite härdade, men just att det gick över är min poäng. 

Du kan ringa amningshjälpen även om det inte finns någon hjälpmamma nära dig, de brukar ju kunna ge råd och så.

Amningsnappar från Medela finns på välsorterade apotek, var noga bara med att du köper tillräckligt stora, jag fick sår av att ha för små i början.

En elektrisk bröstpump går ju att låna/hyra på de flesta BB, kanske det kan vara något? Då kan du pumpa ur och ge på flaska för att vila brösten från smärtan ibland?

Och om det inte går, då är det inget fel i att ge ersättning!        

• Smulan 89

Bara läst TS. Skaffa en pump och pumpa ur tills brösten inte gör så ont. Det gjorde jag. Låter som du fått mjölkstockning. Det hade jag 3 ggr på 3 mån. Se till att få ut mjölken och ta det lugnt. duscha varmt på brösten och massera ut mjölken. Försök pumpa ur så mycket du orkar. Kram

• Konvaljen

Jag är övertygad om att du kan få till en fungerande amning om du vill det, självklart kan du ge ersättning om du inte vill amma.

Först, det gör ont i början. Det sticker och svider i brösten de första veckorna men det går över. Bra att du inte har sår, då har bebisen förmodligen rätt tag.

Amma ofta, är Ipren mot stockningen och försök massera bort knölarna samtidigt som bebisen suger. Du kan pumpa också eller handmjölka ur men om du gör det för mycket ökar du produktionen och kan kanske få nya stockningar.

Kontakta BB och be om hjälp - de är proffs på amning där.

• lawa
    kittymi skrev 2012-09-10 07:34:34 följande:
    har en son på 11 dagar å amningen funkar inte för 5 öre! han blir inte nöjd jag har så ont så ja gråter å spyr igår gick de så långt att han fick en flaska ersättning för å bli nöjd! de gör så ont å amma å de känns som någon sticker nålar i mig! igår när han ja inte ammat på 3 timmar fick ja så ont å skyhög feber över 40.2 grader! VAD i all världen gör ja för fel! jag vill ju verkligen amma men med denna smärtan står ja inte ut! å försöka massera ut mjölken går inte för ja får inte ut en droppe å kan ge han på annat vis så någon som har nått bra råd?

sanna
    Jag tror att du har fått en bröstinflammation, dvs att mjölk som inte kommer ut ur bröstet tränger ut i vävnaden utanför mjölkgångarna. Då känns det som "tusen nålar" i bröstet när mjölken rinner till. Att du har så pass hög feber tyder också på att du har en inflammation eller infektion.

Jag tycker att du ska uppsöka en läkare. (Jag fick åka till gynakuten första gången då allt annat var stängt, andra gången blev det vårdcentralen. Där kan de inte lika mycket, men de kan iaf kolla om det är en infektion som behöver medicineras) Jag kunde inte heller varken handmjölka eller pumpa i början. Det kom nästan ingen mjölk alls. Det är skillnad när barnet suger, för då startar en hormoninsöndring som startar utdrivningen av mjölk. En läkare/amningsmottagning kan ge dig nässprej som stimulerar utdrivningen om det inte fungerar när du pumpar.

Var försiktig med att massera bröstet, om du trycker för hårt kan du pressa ut mer mjölk i vävnaden. Pumpa är bra, men amma är bättre.  Man bör så klart rådfråga läkare/sköterska innan man medicinerar, men jag fick rådet att ta alvedon+ibumetin för smärtan (utan att överskrida rek dagsdos).

Om din son inte blir nöjd så kan det ju vara så att han inte tömmer bröstet effektivt, vilket i sin tur kan leda till mjölkstockning, och sedan inflammation. Du kan kontakta en amningsmottagning för att få hjälp att lägga bebisen rätt osv. Jag fick jättefin hjälp där.
    Sedan är det ju så att många bebisar när de är så där små vill ligga vid bröstet mest hela tiden. Så det behöver inte betyda att de inte får i sig tillräckligt. Efter en bröstinflammation kan mängden mjölk minska temporärt. Då kan man behöva amma extra mycket för att jobba upp produktionen igen.

Hoppas det ordnar sig snabbt för dig.    
  • lawa
    lawa skrev 2012-09-10 09:11:10 följande:
     Du kan kontakta en amningsmottagning för att få hjälp att lägga bebisen rätt osv. Jag fick jättefin hjälp där.
    Såg nu att du skrev att det inte finns någon där du bor, men amningshjälpen har ju hjälpmammor lite här och var.
  • Gsson

Hej! Vill bara dela med mig lite. När min son var nyfödd ville han amma J Ä M T. Han gick upp bra i vikt så det var nog inte hunger. Han hade det nog mysigt bara. Mina stackars bröstvårtor led ganska mycket, i början blev det sår men efterhand när vi lärde oss läkte såren men det gjorde ändå ont ett tag.
    Nu är han 7 mån, jag har helammar hela tiden och är sååååå glad att jag tog mig igenom den första tiden.

Jag hoppas att det löser sig för dig!

• mikroE

Kontakta vården och vänta inte, ju längre du väntar desto större risk är det att amning pajar. Om du kan låta barnet suga så är det bättre än pumpning om du har mjölkstockning.

• Laura79

Jag tycker INTE du ska börja med amningsnapp. Amningsnapp är till för att användas vid sår el om bebis har svårt att få tag INTE för att få bukt med överfyllda bröst eller mjölkstockning. Tvärtom så är det lättare att råka ut för just mjölkstockning om du använder amningsnapp eftersom det är svårare för bebis att tömma bröstet då. Det är vanligt att brösten är ömma och spända i ca 14 dagar innan produktionen anpassat sig. Du skriver dock att du fått feber och då tycker jag att det låter som om du kanske fått mjölkstockning. Viktigt då är att tömma det onda bröstet vilket du lättast gör genom att pumpa ur det eller amma massor. Pumpa dock inte för ofta för då riskerar du överproduktion. Jag har haft ca 7 mjölkstockningar och varit stamkund på amningsmottagningen så jag vet hur det känns. Hang in there, det går över!

Svar på tråden amning är en näradödenupplevelse! HJÄLP